Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3076096_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
06-10-2025
J nr.
2025 - 4670
Akt-id:
700832
Svar på KEF alm. del
spm. 437
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 10. september 2025 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 437, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen.
Spørgsmål 437
Vil ministeren tage initiativ til, at der fastlægges regler for bi-directional opladning,
så elbilers batterier kan blive en del af vores elforsyningssikkerhed?
Svar
Bi-directional opladning
også kaldt
Vehicle-to-Grid
(herfra
V2G
eller
tovejslad-
ning)
er allerede lovligt i Danmark, men ikke særligt udbredt. Opbygningen af et
modnet marked, hvor V2G er udrullet bredt og fungerer på markedsvilkår vil
kræve et samarbejde på EU-niveau, da fælles standarder og krav vurderes at
være en forudsætning for at teknologien i praksis bliver tilgængelig og ensartet
for almindelige forbrugere. Ud over fælles standarder og krav kræver udbredelse
store bidrag fra en række aktører, bl.a. fra transmissionssystemoperatører (i Dan-
mark Energinet), distributionssystemoperatørerne (netvirksomhederne), ladeope-
ratørerne (der driver ladestanderne) og ikke mindst bilproducenterne.
Danmark deltager i den europæiske arbejdsgruppe under SEEG (Smart Energy
Expert Group) D4E (Data For Energy), som har et elbilsspor, hvor man ser på de
digitale standarder, der skal muliggøre øget brug af V2G. Derudover deltager
Danmark i en europæisk arbejdsgruppe ledet af Tyskland kendt som CoW
(”Coalition of the Willing on Bidirectional Charging”). Her udveksler de deltagende
lande erfaringer og forslag med en ambition om at realisere markedet for V2G i
2030.
Implementering af den seneste europæiske elmarkedsreform (ændringer til el-
markedsdirektivet og elmarkedsforordningen) kommer også med flere elementer,
der vil bidrage til et mere fleksibelt elmarked bl.a. på baggrund af ladestandere
og elbiler. Ikke mindst implementeres der senest i sommeren 2026 regler for se-
riel operatørmåling, som skal gøre det muligt for et enkelt aftagenummer at have
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om initiativ til, at der fastlægges regler for bi-directional opladning, så elbilers batterier kan blive en del af vores elforsyningssikkerhed
3076096_0002.png
flere målepunkter med forskellige elleverandører. Dvs. at fx en husholdning vil
kunne have en særskilt elaftale for elbilens ladestandere, så elleverandører vil
kunne udvikle specifikke produkter/tilbud hertil. Artikel 20a, stk. 4 i VE-direktivet
sætter krav til, at der, hvor det er relevant, skal de europæiske medlemsstater
sætte krav til, at nye og udskiftede ikkeoffentligt tilgængelige ladestandere skal
kunne tovejslade, hvilket var gældende fra den 21. maj 2025. Bygningsdirektivet
sætter de samme krav for de ladestandere, der skal sættes op ved ikke-beboel-
sesbygninger med mere end fem eller tyve parkeringspladser og nye beboelses-
bygninger med mere end tre parkeringspladser. Bygningsdirektivet træder i kraft
den 29. maj 2026. AFI-direktivet opfordrer også til at offentlige ladestandere skal
kunne tovejsoplade samt at de lever op til de korrekte standarder. AFI-direktivet
trådte i kraft i april 2024.
Der findes allerede en standard for kommunikation mellem bil og ladestanderen
(ISO 15118-20), som dækker V2G i DC-ladere, og der udarbejdes p.t. en tilsva-
rende standard for V2G i AC-ladestandere.
EU Kommissionen kommer forventeligt i fjerde kvartal 2025 også med en net-
værkskode for fleksibelt forbrug (network
code on demand response
på engelsk),
som bl.a. skal bane vejen for en smidigere integration af fleksibiliteten fra elbiler i
elsystemet (ikke eksklusivt V2G) og desuden har de udviklet en ny forordning
benævnt RfG (Requirements for generators), som sætter yderligere tekniske krav
til, hvad ladestanderne skal kunne for at sende strøm tilbage til nettet.
I en dansk kontekst understøtter vi udviklingen og udrulningen af V2G. F.eks. i
regi af Forsyningsdigitaliseringsprogrammet udvikles der i øjeblikket forslag, der
skal muliggøre, at ladeoperatører og e-mobility serviceudbydere kan få oplyst ta-
rifferne til en specifik adresse på et specifikt tidspunkt. Dette kan bidrage til ud-
vikling af softwareprodukter og -tjenester, der kan hjælpe elbilister med at træffe
mere optimale beslutninger ifm. opladning.
På den baggrund mener jeg, at der allerede bliver gjort et stort arbejde for at
fastlægge regler til elbiler og ladestandere, der kan understøtte udbredelsen af
V2G i fremtiden.
Fsva. V2G’s
potentialer ift. elforsyningssikkerheden er tovejsopladning til nettet
(V2G) en ud af flere muligheder for at udnytte strømmen i elbilen. Intelligent op-
ladning er allerede en realitet i Danmark. Langt de fleste hjemmeladere i Danmark
er intelligente, dvs. at de kan styres af fx ladeoperatøren på vegne af forbrugeren.
Det giver mulighed for at starte/stoppe opladning i tidspunkter, hvor det er mest
gavnligt eller mindst belastende for elsystemet og billigst for forbrugeren. Med
V2G er potentialet for at afhjælpe elsystemet endnu større, idet elbilerne vil kunne
føre el tilbage til systemet efter behov. Dette kræver dog flere forretningsmodeller,
hvor forbrugeren belønnes for at bidrage til elsystemet.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om initiativ til, at der fastlægges regler for bi-directional opladning, så elbilers batterier kan blive en del af vores elforsyningssikkerhed
3076096_0003.png
Jeg har forelagt spørgsmålet om elforsyningssikkerhed for Energinet. De har op-
lyst følgende, som jeg kan henholde mig:
”Der er i dag allerede tekniske regler for at tilslutte V2G i Danmark –
både i Ener-
ginet og hos netvirksomhederne. Det er forventningen at udbredelsen af V2G vil
understøtte forsyningssikkerheden ved at agere mere aktivt på markedssigna-
lerne, med forbrug ved lav pris, hvor der er nok strøm, og levering retur til nettet
på tidspunkter hvor prisen er høj, på grund af begrænsede ressourcer (både net
og effekt).
V2G skal tilsluttes elsystemet med det fokus at teknologien understøtter elsyste-
met i de relevante og aktuelle situationer. Der fokuseres på elsystemets stabilitet
og pålidelighed. Det betyder, at kravene er sammenlignelige med kravene fra pro-
duktionsanlæg, men hvor de for V2G også er gældende i situationer, hvor elbi-
lerne lader.
Derudover vil V2G teknologien også have egenskaber til at kunne levere ydelser
i systemydelsesmarkedet og her er forventningen nok størst på et aggregeret ni-
veau. Hvis V2G udbredes bredt forventes der et betydeligt V2G-bidrag i forhold
til at balancere det samlede energisystem.”
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3