Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3066137_0001.png
Samråd Å i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 9. september
Center
Center for strategi,
kommunikation og
ledelsesbetjening
Kontor
Kontor for tværgående politik
Dato
10-09-2025
J nr.
2025 - 4080
Akt-id
691258
Samrådsspørgsmål Å
I Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har Dina
Rabjerg stillet ministeren følgende spørgsmål:
"Vil ministeren redegøre for de aktuelle usikkerheder og risici
forbundet med implementeringen af de aftaler på klima- og
energiområdet, der skal sikre opfyldelsen af klimalovens mål og
forpligtelser?"
/ KRATY
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-25 om de aktuelle usikkerheder og risici forbundet med implementeringen af de aftaler på klima- og energiområdet, der skal sikre opfyldelsen af klimalovens mål og forpligtelser
3066137_0002.png
Ministerens svartale:
Tak for spørgsmålet og for muligheden for at redegøre for,
hvordan regeringen implementerer klimamålene.
Når vi diskuterer usikkerheder og risici i implementeringen af
vores klima- og energiaftaler, så er det ikke blot en teknisk
øvelse.
Det handler om Danmarks samlede evne til at leve op til de
forpligtelser, vi har sat os – både i klimaloven og i de
internationale aftaler, vi er en del af.
Klimaloven er et bindende kompas for hele vores
samfundsudvikling frem mod et klimaneutralt Danmark.
Vi har gennem brede politiske aftaler forpligtet os til markante
reduktioner i 2025, i 2030 og på længere sigt.
Loven pålægger samtidig regeringen at sikre, at vi er på sporet.
Overordnet set går det godt med indfrielse af målene.
Men de brede politiske aftaler bygger også på en erkendelse og
accept af kompleksiteten i den opgave, vi står overfor.
At klimaindsatsen er forbundet med usikkerhed har partierne
sammen set ind i med åbne øjne lige siden fastsættelsen af 70
procent-målet. Både da en bred kreds af partier fastsatte målet,
uden at vide, hvordan det skulle nås, og i de mange politiske
aftaler, vi siden har indgået.
Vi er i gang med en kæmpe samfundsomstilling, i en verden der
ændrer sig. Teknologien udvikler sig i højt tempo. Markederne
svinger, og den internationale orden er ustabil.
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-25 om de aktuelle usikkerheder og risici forbundet med implementeringen af de aftaler på klima- og energiområdet, der skal sikre opfyldelsen af klimalovens mål og forpligtelser
3066137_0003.png
Vi har sammen sat et stort skib i søen. Skibet har en klar kurs:
mod klimaneutralitet med vigtige delmål undervejs i 2025 og
2030.
Vi har lagt en rute og sat sejlene. Men som med ethvert stort
skib på åbent hav er der uforudsete storme og skiftende vinde.
Vi kan ikke altid forudsige, hvor stormene rammer – men vi ved
de kommer, og det skal vi være klar til.
Det er dét, klimalovens årshjul sikrer: At vi sammen holder
skibet på ret kurs – også når bølgerne går højt.
Klimarådet udgiver i februar deres statusrapport. Der udgives i
april en klimafremskrivning, hvor der afholdes tekniske
gennemgange med Folketinget. Der kommer et klimaprogram i
september, hvor vi fremlægger regeringens vurdering af
anskueliggørelse af om klimamålene nås og giver en status på
implementering af klimapolitikken. Til december fremsættes en
redegørelse om effekterne af den samlede klimapolitik, som vi
drøfter her i Folketinget.
Og derudover følger vi løbende op på status i de respektive
aftalekredse.
Når jeg i dag redegør for risici og usikkerheder, så er det netop
med det udgangspunkt: At vi gør rigtigt meget. At vi har et
stærkt set-up. At vi kan nå målene. Men selvfølgelig også at vi
har en vigtig opgave i at minimere risici på vej mod målet.
I det følgende vil jeg derfor:
1. kort kommentere rammerne omkring klimaloven.
2. give en status på målene.
3. redegøre for, hvordan regeringen gør status på
implementering i det årlige klimaprogram.
4. Og gennemgå nogle af de store aftaler på klima- og
energiområdet.
[1. Rammer om klimaloven]
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-25 om de aktuelle usikkerheder og risici forbundet med implementeringen af de aftaler på klima- og energiområdet, der skal sikre opfyldelsen af klimalovens mål og forpligtelser
3066137_0004.png
Et bredt udsnit af Folketinget har som bekendt vedtaget en
klimalov med det formål, at Danmark skal reducere sine
nationale drivhusgasudledninger i overensstemmelse med de
fastsatte klimamål.
Klimaloven indeholder også et set-up, der skal sikre, at målene
bliver nået. Det er funderet i den brede anerkendelse af de risici
og usikkerheder, der ligger bag målene.
Der er tale om en systematisk tilgang, der sikrer løbende
stillingtagen til indfrielse og implementering.
Ministeriet udarbejder årligt både en Klimastatus og -
fremskrivning samt et Klimaprogram.
Klimastatus og -fremskrivning beskriver de historiske
udledninger og skønner over de fremtidige udledninger ud fra
den politik, der er vedtaget.
Processen er underlagt grundig kvalitetssikring og udgør i følge
Klimarådet et solidt grundlag for det klimapolitiske arbejde.
Klimaprogrammet giver en samlet status på, hvordan vi ligger i
forhold til klimalovens mål, implementering og væsentlige risici.
[2. Status på opfyldelse af klimamålene]
Jeg vil derfor gentage den seneste status på opfyldelsen af
vores klimamål.
I Klimastatus og -fremskrivning for 2025 skønnes det, at
Danmark opfylder 2025-målet på 50 til 54 procents reduktion.
Udledningerne skønnes reduceret med omkring 58 procent i
den seneste fremskrivning.
I 2030 skønnes en reduktion på ca. 72 procent. Lige nu ser det
således ud til, at vi vil opfylde 70 pct.-målsætningen med en
margen på ca. 1,5 mio. ton CO
2
e.
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-25 om de aktuelle usikkerheder og risici forbundet med implementeringen af de aftaler på klima- og energiområdet, der skal sikre opfyldelsen af klimalovens mål og forpligtelser
3066137_0005.png
Klimarådet vurderer også, at indfrielse af 2025- og 2030-målene
er anskueliggjort.
Som på alle områder er der usikkerhed ved at skønne over
effekten af politiske initiativer, som for eksempel
arbejdsudbudseffekter af skattepolitik. Det gælder også
klimaeffekter.
Klimastatus og -fremskrivning er et omfattende produkt, og de
anvendte metoder dokumenteres derfor i over 250 siders
baggrundsmateriale, der beskriver usikkerheder ved de enkelte
antagelser.
Den 30. april blev der afholdt en gennemgang med Folketinget
om indholdet og forudsætningerne bag i forbindelse med
udgivelsen af Klimastatus og -fremskrivning 2025.
Fremskrivningen anvender middelrette effektskøn, hvilket er en
gængs metode. Det gør man for at undgå systematisk bias og
for at sikre gennemsigtighed. Materialet udsendes i offentlig
høring forud for selve fremskrivningen.
Klimarådet har i deres kommentering af Klimastatus og -
fremskrivning konkluderet, at fremskrivningen udgør et solidt
grundlag for det klimapolitiske arbejde.
Klimarådet vurderer endvidere i deres seneste statusrapport, at
'citat':
'fremskrivningen på nogle punkter formentlig overvurderer
udledningerne, mens den på andre punkter undervurderer
udledningerne. Klimarådet finder dog ingen klar tendens til, at
fremskrivningen samlet set under- eller overvurderer
udledningerne.'
[3. Klimaprogrammet – status på implementering af
klimamålene]
Jeg vil nu forklare, hvordan klimaprogrammet bygger oven på
Klimastatus og -fremskrivning.
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-25 om de aktuelle usikkerheder og risici forbundet med implementeringen af de aftaler på klima- og energiområdet, der skal sikre opfyldelsen af klimalovens mål og forpligtelser
3066137_0006.png
I Klimaprogrammet gør regeringen status på vejen til at nå
klimamålene, ligesom status for hvor enkelt sektor beskrives.
For hver sektor gør regeringen desuden status på
implementering og risici for hvert enkelt initiativ, der bidrager til
indfrielse af klimamålene.
I gennemgangen skelnes mellem den forvaltningsmæssige
implementering, som drives af staten og blandt andet indebærer
vedtagelse af lovforslag i Folketinget, og den
samfundsmæssige gennemførsel, der i højere grad drives af
andre samfundsaktører.
Forvaltningsmæssig implementering er en forudsætning for at
opnå reduktionseffekten, men hvornår effekten indtræffer, og
hvor stor den bliver varierer, da det vil afhænge af den
samfundsmæssige gennemførsel samt øvrig samfundsmæssig
udvikling.
Hertil redegør klimaprogrammet for, hvad regeringen gør for at
mitigere de væsentligste risici.
Klimarådets anerkender regeringens implementeringsfokus.
I statusrapporten for 2025 skriver Klimarådet, og jeg citerer:
'Regeringen
har i høj grad fokus på at reducere risici forbundet
med at implementere den vedtagne politik.
Det er helt centralt, da der stadig udestår en stor opgave med at
implementere mange af de klimapolitiske tiltag, der er vedtaget
de seneste år.
Klimarådet anbefaler derfor, at regeringen holder fast i et stort
fokus på implementering'.
[4. Særlige risici ved nye teknologier og store aftaler]
Der er en række aftaler og teknologier, som har særlig
betydning for, om målene nås.
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-25 om de aktuelle usikkerheder og risici forbundet med implementeringen af de aftaler på klima- og energiområdet, der skal sikre opfyldelsen af klimalovens mål og forpligtelser
3066137_0007.png
[CO
2
-fangst og lagring]
Jeg har fokus på at få realiseret CCS-udbuddene, altså fangst
og lagring af CO
2
. Særligt det kommende udbud har stor
betydning for opfyldelsen af 2030-målet.
Det er et fælles politisk projekt, hvor vi løbende har indgået nye
aftaler for at skabe større sikkerhed for at realisere potentialet i
CCS og dermed bidrage til opfyldelsen af klimamål. Senest har
vi indgået en Aftale om langsigtede rammevilkår for CO2-fangst
i forsyningssektoren, som gør det muligt for forbrændingsanlæg
at deltage i CCS-udbuddet. Aftalen er indgået mellem
regeringen og Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Alternativet.
Aftalerne er indgået med en bred politisk erkendelse af de risici,
som ligger i CCS, da der tale om en ny teknologi og etablering
helt nye værdikæder.
Aftalepartierne er løbende blevet præsenteret for disse risici og
usikkerheder, og vi har på den baggrund haft en løbende, tæt
og god dialog med aftalepartierne og branchen om håndtering
af disse usikkerheder. Det vil vi fortsætte med.
Eksempelvis har vi tilpasset CCS-puljens tidsplan, så fristen for
bindende bud ligger senere end oprindeligt, hvilket gerne skulle
give projekterne mere tid til at modnes og finde sammen i et
bud.
[Trepartsaftalen]
Desuden er Aftale om Implementering af et Grønt Danmark
væsentlig for indfrielse af 2030-målet.
Det er derfor vigtigt, at aftalen implementeres rettidigt og i tæt
samarbejde med aftalekredsen.
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-25 om de aktuelle usikkerheder og risici forbundet med implementeringen af de aftaler på klima- og energiområdet, der skal sikre opfyldelsen af klimalovens mål og forpligtelser
3066137_0008.png
Derfor har regeringen oprettet et nyt ministerie til at drive
implementering af aftalen, som sammen med en bred
forligskreds følger implementeringen tæt.
I bred anerkendelse af usikkerheder og risici forbundet med
aftalen er der lagt en række genbesøg ind de kommende år, så
der løbende sikres politisk opfølgning på implementering af
aftalen.
[Udfasning af fossile kilder til opvarmning af husstande, gas og
biogas]
Der har været ønske om en særskilt status på udfasning af
fossile opvarmningskilder i husstande samt gas- og
biogasproduktionen.
Vi har afsat knap 6 mia. kr. til tilskudspuljer til udfasning af olie
og gas til rumopvarmning i perioden 2020-2026. Rigtig mange
af de midler er allerede kommet ud og virke.
I Klimastatus og -fremskrivning 2025 skønnes der et markant
fald fra ca. 350.000 husholdninger med gasfyr i 2025 til knap
120.000 husholdninger i 2035.
Samtidig ser vi en positiv udvikling i biogasproduktionen. I 2024
udgjorde biogas omkring 40 procent af det samlede gasforbrug,
Det er mere end en fordobling af andelen siden 2020. I 2032
når vi ifølge fremskrivningerne et grønt vendepunkt, hvor
produktionen af biogas skønnes at overstige hele det danske
gasforbrug. I 2030 skønnes biogas at udgøre 85 procent af det
danske gasforbrug.
Det er et område med høj kompleksitet. Udfasning af gas kan
medføre meget store udgifter for husholdninger, virksomheder
og staten. Derfor er det vigtigt at sikre et solidt
beslutningsgrundlag.
Regeringen vil – som det er aftalt med Folketingets partier –
senest i 2026 fremlægge mulige initiativer og finansiering for at
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-25 om de aktuelle usikkerheder og risici forbundet med implementeringen af de aftaler på klima- og energiområdet, der skal sikre opfyldelsen af klimalovens mål og forpligtelser
3066137_0009.png
indfri ambitionen om udfasning af gasfyr i 2035 og 100 pct. grøn
gas i 2030.
[Øvrige udledende sektorer]
Foruden reduktionstiltag i industri-, landbrugs- og
forsyningssektoren, er der også gennemført tiltag i transport- og
affaldssektoren.
I transportsektoren er der tidligere indgået en bred Aftale om
grøn omstilling af vejtransporten. Og i denne regeringsperiode
har vi bl.a. indgået
Aftale om kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler
og indført en forhøjelse af dieselafgiften.
I affaldssektoren er der i 2020 indgået en bred
Aftale om
klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi.
I
denne regeringsperiode har vi bl.a. gennemført lov om ny
organisering af forbrændingssektoren og
konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald. Det er en
del en række tiltag, der samlet skal understøtte, at vi brænder
mindre affald af og genanvender mere.
Som nævnt har vi ligeledes fremtidssikret rammerne omkring
CCS i affaldssektoren, da vi også i fremtiden vil forbrænde
affald.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg sige, at en omstilling som den, vi er i gang
med, ikke kommer uden usikkerhed. Politiske aftaler og
fremskrivninger er én ting, noget andet er, når det rammer
virkeligheden. Det har vi sammen set ind i med åbne øjne.
Og Danmark står et godt sted. Vi står til skønsmæssigt til at
indfri både 2025- og 2030-målet ud fra bedste skøn. Kursen er
lagt.
Vi har også et solidt set-up til at sikre, at vi holder kursen.
Klimalovens årshjul sikrer løbende opfølgning på både politik,
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/9-25 om de aktuelle usikkerheder og risici forbundet med implementeringen af de aftaler på klima- og energiområdet, der skal sikre opfyldelsen af klimalovens mål og forpligtelser
3066137_0010.png
implementering og risici, og Regeringen arbejder målrettet for at
håndtere risici, så vi kommer sikkert i havn. Jeg ser frem til
næste status, når vi i slutningen af måneden kommer med
Klimaprogram 2025.
Tak for ordet.
Side 10/10