Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3076818_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
07-10-2025
J nr.
2025 - 4582
Akt-id
699083
Svar på KEF alm. del – spm. 426
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 5. september 2025 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 426, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Dina Raabjerg (KF).
Spørgsmål 426
I forlængelse af ministerens svar på KEF alm. del – spørgsmål 327 og i lyset af, at
flere VE-udviklere har oplyst, at de oplever store tab på den nye model for balance-
priser, vil ministeren redegøre for, hvilke planer Energinet og ministeriet har for at
adressere problemstillingen? Ministeren bedes i besvarelsen desuden redegøre for,
hvordan de aktuelle balancepriser vil påvirke business-casen i de kommende hav-
vindsudbud.
Svar
Indledningsvist vil jeg gerne nævne, at jeg gerne tilbyder medlemmer af KEF-
udvalget en teknisk gennemgang, hvor Energinet kan uddybe implementeringen
af de nye balancemarkeder og håndteringen af de udfordringer der opleves, så-
fremt der er ønske herom.
Balanceansvarlige aktører
Ubalancer opstår som følge af, at aktørerne handler strømmen på elmarke-
derne,
før
den faktisk bliver leveret. Det betyder, at aktørernes solgte og købte
strøm, baserer sig på en
forventning
om en fremtidig produktion og forbrug. Afvi-
ger
faktisk
produktion og forbrug fra den solgte og købte mængde, opstår der en
ubalance mellem det handlede og det leverede. Det er sværere at forudsige
vedvarende energikilders (VE) produktion af el end mere konventionelle produk-
tionskilder, hvorfor bl.a. VE kan give særlig anledning til ubalancer.
Alle, der sælger og køber elektricitet, skal være økonomisk ansvarlig for de uba-
lancer, de påfører systemet eller have uddelegeret det til en tredje part, jf. artikel
5 i elmarkedsforordningen. Dvs. fx skal en VE-opstiller enten selv være balance-
ansvarlig eller indgå en aftale med en tredjepart, der så bliver balanceansvarlig
aktør på deres vegne.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/6
Fortrolig/Confidential
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 426: Spm. om, hvilke planer Energinet og ministeriet har for at adressere problemstillingen
3076818_0002.png
Det er de balanceansvarlige aktører, som køber og sælger strøm på elbørser på
vegne af el-leverandører (forbrug) og anlægsejere (produktion). De sender dag-
ligt planer ind til Energinet over, hvor meget el de forventer, der bliver produce-
ret og brugt i det kommende døgn hos de producenter og kunder, de er balan-
ceansvarlige for.
Den ubalance, der oftest er mellem forventet og reel produktion og forbrug i
driftsdøgnet, bliver udlignet af Energinet. Afregningsprisen til dette kaldes
uba-
lanceprisen
og faktureres af Energinet til de balanceansvarlige aktører, som er
ansvarlige for ubalancerne for den mængde, de er i ubalance med. Når balan-
ceansvarlige indgår en aftale med fx en VE-opstiller, laver de ofte en kontrakt,
hvor de opkræver et gebyr/risikopris for ubalancer.
De balanceansvarlige aktører kan reducere deres ubalancer, og dermed deres
omkostninger, ved fx at have en bred portefølje med forskellige energikilder og
forbrugsfleksibilitet, ved at have høj kvalitet i produktionsprognoser og ved deres
indmeldingsstrategi i elmarkederne. De balanceansvarlige aktører kan ligeledes
byde på systemydelsesprodukter i balancemarkedet på vegne af fleksible pro-
ducenter og forbrugere, og dermed kan producenter og forbrugere opnå en ge-
vinst.
Hvis omkostningen for en balanceansvarlig stiger/falder, fx hvis ubalanceprisen
for aktøren stiger/falder, vil det forventeligt blive overvæltet på deres kunder –
herunder elproducenter.
Baggrund om mFRR- og aFRR-markederne
I Danmark findes der 6 forskellige systemydelsesprodukter, som handles på
hver sit marked. I svaret her omtales to af disse, mFRR og aFRR, hvorfor begre-
berne indledningsvist forklares:
aFRR og mFRR er såkaldte frekvensgenoprettelsesreserver, der bidrager til at
fastholde stabiliteten i elnettet, når produktion og forbrug svinger. aFRR er en
automatisk reserve, hvor Energinet automatisk og kontinuert (hvert fjerde se-
kund) sender signaler til de aktører, der har budt ind i det europæiske aFRR
energiaktiveringsmarkedet, PICASSO. Aktørerne reagerer således på et signal
og leverer reservekapacitet herudfra. mFRR har historisk været en manuel re-
serve, men med overgangen til det nye nordiske mFRR energiaktiveringsmar-
ked, mFRR EAM, er de nordiske TSO’er overgået til automatisk balancering
hver 15. minut, hvor mFRR aktiveres på baggrund af Energinets ubalanceprog-
noser 15 minutter ud i fremtiden.
Produkterne mFRR og aFRR handles på særskilte energiaktiveringsmarkeder,
hvor deltagere modtager betaling, når deres energi aktiveres. Omkostningerne
Side 2/6
Fortrolig/Confidential
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 426: Spm. om, hvilke planer Energinet og ministeriet har for at adressere problemstillingen
3076818_0003.png
til mFRR- og aFRR-energiaktivering betales gennem ubalanceprisen. Derudover
indkøbes der mFRR- og aFRR-reservekapacitet dagen i forvejen, som en slags
forsikring for, at der er bud nok i energiaktiveringsmarkederne. Indkøbene til
mFRR- og aFRR-reservekapacitet betales gennem systemtariffen, og betales
dermed af forbrugerne.
Ændringerne i balancemarkedsdesignet
Balancemarkedet og afregningen af ubalancer foregår efter regler, som Energi-
net har ansvaret for at udarbejde
jf. EU-lovgivning.
Energinets markedsforskrif-
ter på området beskriver, hvordan balancemarkedet er designet, hvordan Ener-
ginet indkøber de forskellige typer af produkter, samt hvordan og til hvilken pris
ubalancer bliver afregnet. Ansvaret for eventuelle tilpasninger i markeds- og
prisdesignet ligger hos Energinet, og godkendelseskompetencen ligger hos For-
syningstilsynet, hvis ændringerne kræver ny metodeanmeldelse.
Jeg har derfor indhentet svar fra Energinet ift. de ændringer, der er foretaget i
balancemarkedsdesignet. Energinet oplyser:
”Energinet har implementeret den nye danske ubalanceprismodel d. 18. marts
2025, såvel som det nye aFRR-energiaktiveringsmarked i oktober 2024 og
mFRR energiaktiveringsmarked d. 4. marts 2025, på baggrund af fælles euro-
pæisk lovgivning.
Der er tale om energiaktiveringsmarkeder på tværs af flere lande, og derfor har
de fire nordiske TSO’er udarbejdet fælles regler på tværs af markederne for
både reservekapacitet og energi. Der er således tale om regionale markeder og
en dansk ubalanceprismodel, som er udviklet på baggrund af EU-regulering
samt, at den danske TSO er koblet på den europæiske platform PICASSO.
De udfordringer, der er set i de nye markeders opstartsfase med bl.a. højere pri-
ser og særligt høje prisspidser, dvs. perioder med relativt store prisudsving, er
en generel europæisk udfordring. Der er set markante stigninger i omkostnin-
gerne til både systemydelser, reserver og balanceringsenergi i flertallet af lande.
I det nordiske energiaktiveringsmarked er det generelle prisniveau et problem i
alle fire nordiske lande, selvom nogle budzoner er hårdere ramt end andre.
Størrelsen på de danske budzoner DK1 og DK2 er medvirkende til, at problemet
er markant i Danmark.
Justeringer som følge af udfordringer i markedet
Udfordringerne skal i vidt omfang løses i fællesskab med de øvrige lande om-
kring os, da handel med balancer er grænseoverskridende. I arbejdet med at
løse udfordringerne arbejdes der med to perspektiver;
1. høje ubalancepriser
2. ubalanceprisdesignet og fordelingen af omkostningen for ubalancer.
Side 3/6
Fortrolig/Confidential
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 426: Spm. om, hvilke planer Energinet og ministeriet har for at adressere problemstillingen
3076818_0004.png
Da ubalancepriserne påvirkes direkte af de fastsatte priser i markederne, ligger
hovedfokus på at implementere tiltag, der kan løse udfordringerne i disse mar-
keder, frem for på en ændring af selve ubalanceprisdesignet.
Energinet arbejder på konkrete tiltag, der kan hjælpe med at nedbringe risikoen
for særligt høje prisspidser på de markeder, som har direkte påvirkning på uba-
lanceprisen.
Indtil videre har Energinet implementeret to tiltag:
1) På aFRR-markedet er der indført såkaldt priselastisk indkøb, hvor der
tages hensyn til prisen og derfor ikke altid aktiveres aFRR energi, hvis
prisen overstiger en vis grænse. Det forventes at virke dæmpende ift.
prisspidser.
2)
På mFRR-markedet er der indført et såkaldt dødbånd, som betyder, at
man ikke udligner ubalancer, hvis de er mindre/større end +/- 25 MW.
Dette reducerer omfanget af aktiveringer og dermed reducerer, hvor
ofte der sættes en ubalancepris. Der arbejdes hertil med en potentiel
forøgelse af dødbåndet, forventet i Q1 2026. Der pågår ligeledes en
nordisk dialog om yderligere justeringer for aktiveringer - dette har dog
en længere tidshorisont.
Udover de tiltag, der allerede er implementeret, arbejder Energinet videre på at
implementere en række andre tiltag, herunder priselastisk indkøb på mFRR. Da
mFRR energiaktiveringsmarkedet er et fælles nordisk marked, er det nødvendigt
at implementere priselastisk indkøb i alle de fire nordiske lande, for at sikre, at
potentielle høje priser ikke vil sprede sig til Danmark. Priselastisk indkøb har til
formål at dæmpe prisudsving og kan forventeligt indføres 1. halvår 2026. Ener-
ginet arbejder på en model for priselastisk indkøb, der også kan overføres til
den europæiske markedsplatform, som Energinet skal koble på forventeligt i
2026/2027.
Derudover laver de nordiske TSO’er løbende justeringer, der skal hjælpe med at
forudse forbrug og produktion bedre, så ubalancerne fremover vil blive mindre.
F.eks. har Energinet og DMI indgået en samarbejdsaftale pr. 1. oktober 2025,
hvor DMI leverer korttidsprognoser for sol, som opdateres hver 10. minut. Ved
at anvende hyppigere DMI-prognoser for solproduktionen, vil Energinet i højere
grad være i stand til at forudse størrelsen på de ubalancer, som konstant opstår
i et energisystem, der primært baserer sig på vind og sol. Dette forventes imple-
menteret i Energinets prognoser i Q1 2026.
Energinet har inden, undervejs og efter implementeringen af det nye nordiske
mFRR Energiaktiveringsmarked, og den nye ubalanceprismodel i marts 2025
haft løbende dialog med markedsaktørerne i form af fysiske aktørmøder, dialog
med markedsdeltagere, webinarer, ’ugen der gik’-møder og kommunikation via
Side 4/6
Fortrolig/Confidential
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 426: Spm. om, hvilke planer Energinet og ministeriet har for at adressere problemstillingen
3076818_0005.png
Energinets nyhedsside for systemydelser, bl.a. om mitigerende tiltag ift. de høje
mFRR priser, og dermed ubalancepriser.
Senest har Energinet afholdt en workshop d. 18/8 med mere end 100 tilmeldte
aktører fra branchen. På workshoppen blev bl.a. de foreløbige resultater for
Energinets under/overdækning præsenteret, som har vist en mindre underdæk-
ning siden implementeringen i marts 2025. Energinet modtog i forbindelse med
workshoppen feedback fra aktørerne, som vil blive anvendt i det videre arbejde
med både ubalanceprisen, og de bagvedliggende inputfaktorer fra mFRR og
aFRR energiaktiveringsmarkederne, samt i evalueringsrapporten til Forsynings-
tilsynet. Der er bred enighed blandt både Energinet og markedsaktørerne om, at
priserne langsomt begynder at stabilisere sig. Det er endvidere Energinets vur-
dering, at markedet bør gennemgå et vinterhalvår, før det er muligt at vurdere
om ubalanceprisdesignet fungerer efter hensigten.
Generelt er ubalanceprisen højere om sommeren, end den er om vinteren.
Dette skyldes, at kraftvarmeværkerne ikke leverer systemydelser i lige så høj
grad om sommeren. Derfor forventes der et ændret prisbillede i løbet af vinter-
halvåret.
Energinet skal, som en del af implementeringen af ubalanceprisdesignet, evalu-
ere over for Forsyningstilsynet baseret på 6 måneders data (19. marts til 19.
september). Evalueringsrapporten skal sendes til Forsyningstilsynet senest to
måneder efter, dvs. d. 19. november og vil blive offentliggjort på Energinets
hjemmeside efterfølgende. Evalueringsrapporten skal ifølge Forsyningstilsynets
vilkår i afgørelsen af metoden indeholde en evaluering af, om Energinet syste-
matisk oparbejder provenu over tid og en evaluering af hvordan ubalancepri-
serne har påvirket ubalanceafregningen på markedsaktørerne.”
Ansvaret for eventuelle tilpasninger i markedsdesign ligger hos Energinet jf.
kommissionens forordning (EU) 2017/2195 om fastsættelse af retningslinjer for
balancering af elektricitet, og godkendelseskompetencen ligger hos Forsynings-
tilsynet, hvis Energinets ændringer kræver metodeanmeldelse. Det er dermed
EU-reguleret, at godkendelse af denne type metoder, herunder vurderingen af
omkostningsægthed, er en af de beføjelser, som direkte er forbeholdt Forsy-
ningstilsynet som uafhængig tilsynsmyndighed. Der gælder et armslængdeprin-
cip, som gør, at Folketinget eller ministeren ikke har mulighed for at diktere de
konkrete metoder.
Energistyrelsen er ikke involveret i metodeudviklingen eller -godkendelsen, men
følger overordnet med i markedsudviklingen. Energistyrelsen er hertil i tæt dia-
log med Energinet, branchen og Forsyningstilsynet om udfordringerne og følger
Energinets udvikling af tiltag til at sikre mest hensigtsmæssige rammer for pris-
dannelsen.
Side 5/6
Fortrolig/Confidential
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 426: Spm. om, hvilke planer Energinet og ministeriet har for at adressere problemstillingen
3076818_0006.png
Påvirkning på business-casen i de kommende havvindsudbud
Der spørges til, hvordan de aktuelle balancepriser vil påvirke business casen i
de kommende havvindsudbud.
Ændringerne på de nordiske energiaktiveringsmarkeder og den nye model for
ubalanceprisdesignet har generelt medført prisstigninger, jf. ovenfor. Der kan la-
ves simple gennemsnitsberegninger, men ikke meningsfuldt estimeres, hvordan
de aktuelle balancepriser vil påvirke den enkelte opstillers business case i de
kommende havvindsudbud. Det skyldes, at effekten af prisstigningerne for den
enkelte havvindsaktør vil variere betydeligt. Det vil bl.a. afhænge af, om opstiller
selv er balanceansvarlig, eller om de har en balanceansvarlig, hvilken balance-
ansvarlig de i så fald har, og hvilke aftaler de har indgået med denne samt den
balanceansvarliges samlede portefølje, kvalitet i produktionsprognoser og han-
delsstrategi på elmarkederne. Det bemærkes hertil, at de aktuelle balancepriser
formentlig afspejler, at der for nuværende fortsat er tale om nyopstartede marke-
der, og prisen forventes således at stabilisere sig over tid. Det vurderes på den
baggrund ikke muligt at skønne over, hvordan balancepriserne konkret vil på-
virke en havvindsopstillers business case.
Afslutningsvis, vil jeg bemærke, at jeg har en klar forventning til, at Energinets
bestyrelse har fokus på balancemarkedet, herunder at Energinet er i tæt dialog
med aktørerne på området om mulige forbedringer af implementeringen, med
henblik på at skabe et mere forudsigeligt og stabilt marked.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 6/6
Fortrolig/Confidential