Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3070423_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22-09-2025
J nr.
2025-4699
Akt-id
698691
Svar på KEF alm. del – spm. 420
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 5. september 2025 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 420, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 420
Klimarådet forventer ikke, at Danmark med den nuværende indsats lever op til
dele af Energieffektiviseringsdirektivet og Bygningsdirektivet fra EU, jf. »Status-
rapport 2025«, Klimarådet, 2025. Vil ministeren redegøre for, om der er afsat til-
strækkelige midler til energieffektiviseringer og energirenoveringer i FFL26 til at
kunne leve op til EU direktiverne? Ud over en generel vurdering, bedes ministe-
ren forholde sig til, om de afsatte penge i FFL26 fra 2026-2029 vil være tilstræk-
kelige til, at Danmark efterlever energispareforpligtelsen i Energieffektiviserings-
direktivet for den offentlige sektor i 2029 og 2030, forpligtelsen om renovering af
offentlige bygninger i årene fra 2025-2030 fra Energieffektiviseringsdirektivet
samt MEPS-kravene for henholdsvis erhvervsbygninger og offentlige bygninger i
2030 og 2033 fra Bygningsdirektivet.
Svar
Vi er langt hen ad vejen et godt sted på energieffektivitetsområdet, hvilket også
bekræftes af Klimarådets rapport, der vurderer, at de to overordnede krav til
energieffektivisering og -besparelser i energieffektivitetsdirektivet opfyldes med
den nuværende politik. Klimarådet vurderer dog ikke, at Danmark opfylder alle
kravene til det omarbejdede energireduktionsmål i den offentlige sektor samt det
omarbejdede bygningsdirektiv, hvilket jeg også gerne uddyber nedenfor.
Med FFL26 er der med relation til energieffektiviserings- og energirenoverings-
området afsat midler til varmepumpepuljen samt håndværkerfradrag. For så vidt
angår økonomien omkring a) energireduktionsmål i det offentlige, b) forpligtel-
sen om renovering af offentlige bygninger samt c) MEPS-kravene, berøres dette
i underafsnittene herunder. Generelt bemærkes det, at vi som medlemsstat skal
leve op til alle vores forpligtelser i de forskellige EU-direktiver. Der er allerede
mange initiativer i gang for at imødekomme dette.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm., om der er afsat tilstrækkelige midler til energieffektiviseringer og energirenoveringer i FFL26 til at kunne leve op til EU direktiverne
3070423_0002.png
Energireduktionsmål i den offentlige sektor
Klimarådet henviser til regeringens køreplan for energieffektivitet, hvori det frem-
hæves, at energireduktionskravet for den offentlige sektor skønnes opfyldt for
hvert enkelt år frem til og med 2028.
Som Klimarådet også angiver i deres statusrapport, vurderes Danmark ikke at
opfylde forpligtelsen om at reducere energiforbruget i den offentlige sektor i
2029 og 2030 uden yderligere tiltag. En stillingtagen til, hvordan dette indfries
og evt. finansieringsbehov afventer udviklingen de kommende år.
Udviklingen i det offentlige energiforbrug følges tæt. Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet vurderer en positiv effekt fra implementeringen af det omarbej-
dede bygningsdirektiv, og udviklingen i eldrevne køretøjer, som kan give yderli-
gere reduktioner i det offentlige energiforbrug.
Forpligtelsen om renovering af offentlige bygninger
Der henvises i spørgsmålet til, at det i Klimarådets statusrapport fra februar
2025 påpeges, at kravet om energirenovering af offentlige bygninger ikke ind-
fris. Efter statusrapportens udgivelse har Klima-, Energi- og Forsyningsministe-
riet den 22. maj 2025 indgået aftale med KL og Danske Regioner om energire-
novering af offentlige bygninger i henhold til det omarbejdede energieffektivitets-
direktiv.
Den offentlige sektor på tværs af stat, kommuner og regioner i Danmark har
længe haft et fokus på at sikre en effektiv bygningsdrift, hvilket bl.a. omfatter lø-
bende energirenoveringer. Fordi det offentlige har et grundlæggende højt ni-
veau for løbende at gennemføre energieffektive tiltag, giver direktivet mulighed
for at indfri kravet om energirenoveringer på en måde, hvor offentlige bygnings-
ejere får en længere tidshorisont til at udføre energirenoveringerne.
Konkret betyder det, at det offentlige frem mod 2030 skal udpege ca. 3,9 mio.
m
2
offentlig bygningsmasse, som senest i 2040 skal være renoveret op til
mindst energimærke B. Det svarer til, at staten, kommunerne og regionerne skal
energirenovere folkeskoler, hospitaler, kontorlokaler eller andre offentligt ejede
bygninger svarende til arealet af ca. 27.000 gennemsnitlige danske parcelhuse
senest i 2040. Udpegningerne og gennemførelse af renoveringerne forventes at
ske inden for eksisterende budgetmæssige rammer.
MEPS-kravene
MEPS-kravene er en del af det omarbejdede bygningsdirektiv, hvor regeringen
endnu ikke har fremlagt tilgangen til implementeringen, og det er derfor ikke mu-
ligt at komme nærmere ind på omfanget af additionelle midler på nuværende
tidspunkt.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm., om der er afsat tilstrækkelige midler til energieffektiviseringer og energirenoveringer i FFL26 til at kunne leve op til EU direktiverne
3070423_0003.png
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3