Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3064061_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
5. september 2025
J nr.
2025 - 4260
Akt-id
691926
Svar på KEF alm. del – spm. 370
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 14. august stillet mig føl-
gende alm. del spørgsmål 370, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål 370
Vil ministeren kommentere på henvendelse af 12. august 2025 fra Prosumers
om udtrædelsesgodtgørelse i fjernvarmesektoren og forbrugerbeskyttelse, her-
under forslaget om regulering på området, krav om gennemsigtighed og øget
kontrol, jf. KEF alm. del. – bilag 350?
Svar
Når det kommer til fjernvarmeselskabers opkrævning af udtrædelsesgodtgø-
relse, fremgår følgende af
Opfølgende aftale ifm. klimaaftale om grøn strøm og
varme 2022 og Rigsrevisionens beretning om tilsyn med aftaler i forsyningssek-
toren fra 2024 (Regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Soci-
alistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet):
"Aftalepartierne bemærker, at fjernvarmeselskaberne i dag kan have forskellig
praksis for opkrævning af udtrædelsesgodtgørelse. Det kan resultere i, at nogle
forbrugere kan ende med en til tider ganske høj omkostning i forbindelse med
udtrædelse, og at dette kan være forskelligt for kunder i samme selskab af-
hængigt af, hvornår de udtræder. Aftalepartierne er enige om at understøtte
ensartethed og gennemsigtighed, herunder at forbrugere i samme fjernvarme-
selskab sidestilles i tilfælde af udtrædelse. Eventuelle regler vil blive udmøntet
ved en bekendtgørelse, der forelægges aftalepartierne"
Der er således politisk enighed om, at det er et område, hvor vi skal drøfte even-
tuelle regler, og på den baggrund blev der ifm. lovforslag L78 (Gennemsigtighed
i varmeforsyningsvirksomheder), som blev vedtaget i december 2024, indført
bemyndigelse til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nær-
mere regler om beregning og opkrævning af udtrædelsesgodtgørelse, hvis en
varmeforbruger (ejendomsejer) udtræder af leveringsforholdet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 370: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/8-25 fra Prosumers om udtrædelsesgodtgørelse i fjernvarmesektoren og forbrugerbeskyttelse
3064061_0002.png
Energistyrelsen har med det afsæt, og med inddragelse af brancheaktører,
igangsat arbejde med et oplæg til brug for drøftelse i ordførerkredsen.
Det er derfor også et relevant indlæg, som Prosumers har fremsendt til Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget.
I forhold til de to konkrete forslag om henholdsvis lovregulering (forslag 1) og
krav om fuld gennemsigtighed (forslag 2), oplyser Energistyrelsen følgende om
rammerne for bemyndigelsen:
"1. Lovregulering, der begrænser brugen af udtrædelsesgodtgørelse til andels-
selskaber med demokratisk medansvar
Bemyndigelsen i lovændringen har ikke har til hensigt at regulere, hvilke varme-
forsyningsvirksomheder, der kan opkræve udtrædelsesgodtgørelse. Opkræv-
ning af udtrædelsesgodtgørelse har til hensigt på den ene side at beskytte var-
meforbrugerens ret til at udtræde af kundeforholdet og på den anden side at
undgå, at tilbageværende varmekunder belastes økonomisk. Dette er uagtet,
om der er tale om et andelsselskab.
2. Krav om fuld gennemsigtighed ved tilmelding – ingen skjulte gebyrer
Bemyndigelsen er netop en del af en lovændring, der omhandler gennemsigtig-
hed i varmeforsyningsvirksomheder. Af bemærkningerne til lovforslagets enkelte
bestemmelser fremgår: ”Bemyndigelsen har til hensigt at understøtte ensartet-
hed og gennemsigtighed, herunder at forbrugere i samme varmeforsyningsvirk-
somhed sidestilles i tilfælde af udtrædelse."
Endelig vil jeg i forhold til forslaget om styrket kontrol med monopolmisbrug i for-
syningssektoren (forslag 3) fremhæve, at når det kommer til varmesektoren er
den gældende regulering et resultat af brede aftaler, senest med
Klimaaftale om
grøn strøm og varme
fra 2022, som blev indgået under socialdemokratisk rege-
ring og den opfølgende aftale, som jeg har refereret til ovenfor.
Hertil vil jeg yderligere bemærke, at vi har en model i Danmark, hvor forsyning
med fjernvarme er en lokal opgave. Det er kommunen, der som varmeplan- og
godkendelsesmyndighed har ansvaret for varmeplanlægningen og godkendelse
af fjernvarmeprojekter, og det enkelte fjernvarmeselskab, der har ansvaret for at
drive varmeforsyningen. Jeg kan derfor også kun opfordre til, at man lokalt alle-
rede nu sørger for, at der er gennemsigtighed om de vilkår, som borgerne bin-
der sig til, når de er kunder i et fjernvarmeselskab.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2