Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3063250_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
04-09-2025
J nr.
Akt-id
690916
Svar på KEF alm. del
spm. 360
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 8. august 2025 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 360, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål 360
Hvordan vil ministeren på baggrund af Den Internationale Domstols (ICJ)
rådgivende udtalelse nr. 187 af 23. juli 2025 om staters forpligtelser vedrørende
klimaforandringer sikre, at Danmark aktivt og systematisk vil efterleve og
implementere vurderingen i sin klimapolitik både i forhold til staters bindende
forpligtelse til at reducere drivhusgasudledninger og sikre udsatte lande
kompensation for tab og skader og beskyttelse mod klimaforandringerne som en
menneskerettighed?
Svar
Danmarks tilgang til klimapolitik følger klimaloven fra 2020, hvor bl.a. klimamålet
om at reducere nationale udledninger med 70 pct. i 2030 i forhold til 1990 blev
vedtaget. Regeringen har gennem en række politiske aftaler med en bred kreds
af partier anskueliggjort, at dette reduktionsmål vil blive nået. Der skal ifølge kli-
maloven fremsættes nye, nationale klimamål hvert femte år med et 10 års per-
spektiv, som ikke må være lavere end det tidligere mål, hvilket sikrer en pro-
gression i målniveauet for reduktioner af udledninger. Klimaindsatsen vil ske un-
der hensyntagen til en række guidende principper om bl.a. social balance, kon-
kurrenceevne, beskæftigelse, bæredygtig erhvervsudvikling og lækage.
Danmark er desuden part til UNFCCC og har ratificeret Kyotoprotokollen samt
Parisaftalen. Danmark opfylder sine forpligtelser under UNFCCC, Kyotoprotokol-
len og Parisaftalen gennem EU, herunder i regi af
EU’s fælles klimabidrag (NDC),
som skal vedtages for perioden frem til 2035 under dansk formandskab. I dette
regi arbejder Danmark for, at EU’s 2035-mål tbf. EU’s NDC bliver udledt af et
klimamål i EU på 90 pct. i 2040, hvilket er inden for rammerne af den videnska-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 360: Spm. om, hvordan ministeren på baggrund af Den Internationale Domstols (ICJ) rådgivende udtalelse nr. 187 af 23. juli 2025 om staters forpligtelser vedrørende klimaforandringer vil sikre, at Danmark aktivt og systematisk vil efterleve og implementere vurderingen i sin klimapolitik både i forhold til staters bindende forpligtelse til at reducere drivhusgasudledninger og sikre udsatte lande kompensation for tab og skader og beskyttelse mod klimaforandringerne som en menneskerettighed
3063250_0002.png
belige rådgivning, som EU’s Miljøagentur har forelagt. Dertil bidrager implemen-
teringen af den danske klimalov nationalt til opfyldelsen af Danmarks internatio-
nale forpligtelser.
Udenrigsministeriet har endvidere oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
I Den Internationale Domstols (ICJ) rådgivende udtalelse om staters forpligtelser
vedr. klimaforandringer fremhæver ICJ særligt
FN’s rammekonvention om klima-
forandringer (UNFCCC) fra 1994, Kyotoprotokollen fra 1997 og Parisaftalen fra
2015 som de primære internationale juridiske instrumenter, der er relevante for at
identificere eksisterende forpligtelser på området.
ICJ fastslår, at en stat efter omstændighederne kan ifalde ansvar, hvis en tilside-
sættelse af de af domstolens identificerede forpligtelser på området udgør et fol-
keretsbrud, der kan henregnes til den pågældende stat. Domstolen bemærker
desuden, at de juridiske konsekvenser afledt af et folkeretsbrud kan omfatte for-
pligtelser til at bringe de ulovlige handlinger eller undladelser til ophør, efter om-
stændighederne tilvejebringe forsikring og garanti for, at handlingerne eller und-
ladelserne ikke gentages, samt fuld erstatning til skadelidte stater, forudsat at de
generelle betingelser for statsansvar er opfyldt, herunder at der kan påvises en
tilstrækkelig direkte og sikker kausalitet mellem den ulovlige handling eller undla-
delse og skaden.
ICJ påpeger, at de negative konsekvenser af klimaforandringer kan have indfly-
delse på den effektive nydelse af menneskerettigheder. ICJ udtaler også, at retten
til et rent, sundt og bæredygtigt miljø er iboende i andre menneskerettigheder, og
konkluderer på den baggrund, at denne ret er afgørende for at kunne nyde andre
menneskerettigheder. Stater, herunder Danmark, er efter international menne-
skeret forpligtet til at træffe de nødvendige foranstaltninger med henblik på at ga-
rantere den effektive udøvelse og beskyttelse af individets menneskerettigheder,
hvilket kan omfatte afbødnings- og tilpasningsforanstaltninger, vedtagelse af
standarder og lovgivning samt regulering af private aktørers handlinger.
Danmark har i mange år haft fokus på at støtte særligt de fattigste og mest sår-
bare udviklingslande i deres indsatser for at beskytte sig mod konsekvenserne af
klimaforandringerne gennem klimatilpasning. Ca. 60 pct. af dansk klimabistand
går til tilpasning. Danmark har endvidere været et foregangsland i at støtte ind-
satser til at modgå og adressere klimaskabte tab og skader i udviklingslandene.
Danmark har bl.a. spillet en vigtig rolle i at styrke den globale støtte til bedre at
adressere klimaskabte tab og skader. Danmark var f.eks. i 2022 det første land,
der annoncerede et bidrag på 175 mio. kr. til en ny global fond for tab og skader,
som blev besluttet på COP28. Danmark forventer at forsætte denne støtte.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2