Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3061734_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
02-09-2025
J nr.
2025 - 4111
Akt-id
689464
Svar på KEF alm. del – spm. 356
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 8. august stillet mig føl-
gende alm. del spørgsmål 356, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål 356
Vil ministeren redegøre for, hvilke rettigheder og klagemuligheder fjernvarme-
kunderne i Odsherred har i forhold til de meget høje prisstigninger og krav om
høj udtrædelsesgodtgørelse, som de er blevet pålagt på grund af fjernvarme-
skandalen, og som de ikke selv har haft indflydelse på?
Svar
Prisreguleringen på varmeområdet følger et princip om nødvendige omkostnin-
ger. Det fremgår af varmeforsyningslovens § 20, stk. 1. Princippet indebærer, at
fjernvarmevirksomhederne i prisen kun må indregne de nødvendige omkostnin-
ger og udgifter, der er forbundet med produktion og leverance af fjernvarme.
Derudover må priserne ikke være urimelige.
Forsyningstilsynet er en uafhængig myndighed, som fører tilsyn med fjernvar-
meselskabers fastsættelse af prisen på fjernvarme. Forsyningstilsynet kan rejse
tilsynssager enten af egen drift eller på baggrund af henvendelser. Det er Forsy-
ningstilsynet, der træffer afgørelser i tilsynssager. Såfremt Forsyningstilsynet
træffer afgørelse om, at en fjernvarmevirksomhed ikke har fastsat varmeprisen
på korrekt grundlag, herunder har indregnet unødvendige omkostninger heri,
kan Forsyningstilsynet på baggrund af en afgørelse give pålæg om at nedsætte
prisen.
Forsyningstilsynet har oplyst, at uanset på hvilket grundlag en tilsynssag rejses,
afhænger det af en almindelig forvaltningsretlig vurdering, om kun fjernvarme-
selskabet eller eventuelt også andre skal anses for at være part i tilsynssagen.
Dette gælder også i relation til de henvendelser, der er rettet til Forsyningstilsy-
net i relation til prisfastsættelse og andre forhold i Odsherred Varme.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om ministeren vil oplyse, hvad fjernvarmekunderne i Odsherred kan gøre nu og her for at få hjælp i fjernvarmeskandalen
3061734_0002.png
Spørgsmålet om en konkret udtrædelsesgodtgørelse vil være et civilretligt
spørgsmål. Der findes et privat ankenævn, Ankenævnet på Energiområdet, der
som udgangspunkt blandt andet kan behandle klager om den enkelte forbrugers
konkrete udtrædelsesgodtgørelse. Fjernvarmekunderne kan indbringe en sag
for ankenævnet mod et mindre gebyr. I sidste ende kan det være et spørgsmål,
der vil skulle afklares ved domstolene, hvis en af parterne ikke er enig i klage-
nævnets afgørelse.
Jeg skal bemærke, at der med lovforslag L78 (Gennemsigtighed i varmeforsy-
ningsvirksomheder), som blev vedtaget i december 2024, er indført bemyndi-
gelse til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere reg-
ler om beregning og opkrævning af udtrædelsesgodtgørelse, hvis en varmefor-
bruger (ejendomsejer) udtræder af leveringsforholdet. Energistyrelsen har med
det afsæt, og med inddragelse af brancheaktører, igangsat arbejde med et op-
læg til brug for drøftelse i ordførerkredsen. De nye regler vil ikke kunne ændre
på situationen for borgere, der i dag føler sig uretfærdigt behandlet i Odsherred,
men de ville kunne understøtte, at der fremadrettet bliver mere gennemsigtighed
og ensartethed i udtrædelsesgodtgørelser.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2