Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3061703_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
02-09-2025
J nr.
2025 - 4111
Akt-id
689464
Svar på KEF alm. del – spm. 354
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 8. august stillet mig føl-
gende alm. del spørgsmål 354, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål 354
Vil ministeren kommentere på artiklen »Fjernvarmekunder i oprør: - Vi saver be-
nene af dem«, sn.dk, den 7. august 2025?
Svar
Indledningsvist vil jeg bemærke, at jeg ser på sagen med stor alvor, da det er en
situation, der er endt et ulykkeligt sted for de mange berørte borgere. Jeg forstår
deres frustration, og jeg kan kun opfordre til, at dem, der sidder med ansvaret i
sagen, håndterer den på en ansvarlig og hensynsfuld måde.
Samtidig mener jeg bestemt ikke, at Odsherred-sagen er et billede på fjernvar-
mesektoren generelt. Mit udgangspunkt er, at Odsherred-sagen heldigvis er
undtagelsen, og at der er mange gode fjernvarmeprojekter derude. Jeg mener
dog alligevel, at det er vigtigt, at kommuner og fjernvarmeselskaber lærer af
Odsherredsagen.
Forsyning med fjernvarme er en lokal opgave, hvor kommunen, som er varme-
plan- og godkendelsesmyndighed, har ansvaret for varmeplanlægningen og
godkendelse af fjernvarmeprojekter, og hvor det enkelte fjernvarmeselskab har
ansvaret for at drive varmeforsyningen.
Fjernvarmeprojekter er ikke risikofrie. Det er afgørende, at der ligger gode og re-
alistiske beslutningsgrundlag bag, hvor risikoen i investeringerne er tilstrækkeligt
belyst. Ligeledes er det vigtigt, at beslutningstagerne tager konsekvensen, hvis
et fjernvarmeprojekt ændrer sig i forhold til forudsætningerne. Med henblik på at
understøtte god governance i fjernvarmeselskaberne har vi med lovforslaget
L78 (Gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder), som blev vedtaget i de-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om ministeren finder, at det er rimeligt, at fjernvarmekunder i Odsherred er blevet pålagt ekstreme prisstigninger på varme og meget høje udtrædelsesgebyrer pga. ledelsens dårlige økonomistyring af Odsherred Varme
3061703_0002.png
cember 2024, indført et krav om mindst to uafhængige medlemmer af det øver-
ste ledelsesorgan i varmeforsyningsvirksomheder med kommunalt ejerskab, der
drives som kapitalselskaber. Kravet om mindst to uafhængige medlemmer har til
hensigt at bidrage til en mere professionel ledelse af varmeforsyningsvirksom-
heden, hvilket forventes at medføre bedre beslutninger, herunder for drift og in-
vesteringer.
Artiklen, som spørger henviser til, kommer hertil ind på en række nærmere for-
hold. Særligt prisstigningerne og udtrædelsesgodtgørelser fremhæves, hvortil
jeg vil henvise til svar på KEF alm. del 356. Det bemærkes dog, at jeg ikke kan
gå ind i konkrete klagesager mellem borgere og forsyningsselskaber, som også
er genstand for artiklen.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2