Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3051944_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11-07-2025
J nr.
2025 - 3585
Akt-id
665943
Svar på KEF alm. del – spm. 330
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 4. juli 2025 stillet mig føl-
gende alm. del spørgsmål 330, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Susie Jessen (DD).
Spørgsmål 330
Vil ministeren forholde sig til Folketidendes artikel fra den 3. juli 2025, “Solceller
rykker tæt på”, hvor det beskrives, at European Energy ifølge beboere har opført
sig “intimiderende” og kan have forsøgt at presse beboere ud af deres huse ved
at få ejendomsmæglere til at kontakte dem uden at aftale det med beboerne?
Ministeren bedes desuden forholde sig til, om han mener, der er behov for
bedre retningslinjer og regler, som opstillere af vedvarende energi bør følge, for
at borgerne ikke kommer i klemme.
Svar
Jeg kan ikke gå ind i den konkrete sag, som spørgsmålet refererer til. Generelt
gælder at udbygningen af vedvarende energi på land sker på markedsvilkår og
med lokal forankring. Det er op til kommunerne at beslutte,
om
og
hvor,
der skal
opsættes vedvarende energi lokalt. Det mener jeg er et fornuftigt princip, der
sikrer, at den vedvarende energi opsættes under hensyntagen til lokale forhold.
Jeg har tillid til, at hver enkelte kommune, som varetager kommune- og lokal-
planlægningen for VE-anlæg, har de fornødne forudsætninger for at vurdere,
hvordan VE-anlæggene bedst kan placeres under hensyntagen til naboer, natur
og miljø i deres lokalsamfund – selvfølgelig i overensstemmelse med de krav og
retningslinjer der allerede stilles til VE-anlæg. For alle kommuner og borgere er
ikke ens. I en succesfuld borgerinddragelse bliver der lyttet og i fællesskab fun-
det de rette balancer.
Ved planlægning for VE-anlæg gælder generelt for kommunerne samme krav til
inddragelse af offentligheden som ved øvrig planlægning efter planloven og mil-
jøvurdering efter miljøvurderingsloven. De lovpligtige krav om inddragelse er
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, at forholde sig til Folketidendes artikel fra den 3. juli 2025, “Solceller rykker tæt på, hvor det beskrives, at European Energy ifølge beboere har opført sig “intimiderende og kan have forsøgt at presse beboere ud af deres huse ved at få ejendomsmæglere til at kontakte dem uden at aftale det med beboerne
3051944_0002.png
mindstekrav om bl.a. offentlig høring, høringsfrister, og om hvem plan- og miljø-
dokumenter skal sendes til. Opstiller er i kraft af VE-loven underlagt krav om af-
holdelse af et offentligt møde.
Afslutningsvist vil jeg understrege, at jeg har stor sympati for borgere, der ople-
ver gener ved udbygningen med vedvarende energi på land. Fra regeringens
side bestræber vi os på, at rammerne for opstilling af solceller og vindmøller på
land er ordentlige og rimelige – både for kommuner, opstillere og borgere. Der-
for er jeg også glad for, at vi med
Klimaaftale om mere grøn energi fra sol og
vind på land 2023
blandt andet skruede op for den økonomiske kompensation til
naboer og lokalsamfund. De er en del af de fire ordninger, som Energistyrelsen
administrer, som har til hensigt at kompensere naboer til VE-anlæg og fremme
lokal og kommunal opbakning til udbygningen med vindmøller og solceller. De
fire ordninger er værditabsordningen, salgsoptionsordningen, VE-bonusordnin-
gen og grøn pulje og er alle relevante for nære naboer til solcelleanlæg.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2