Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3057563_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22-08-2025
J nr.
2025 - 3951
Akt-id
683183
Svar på KEF alm. del – spm. 328
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 2. juli 2025 stillet mig føl-
gende alm. del spørgsmål 328, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 328
Mener ministeren, at der bør stilles krav eller andre incitamenter for, at biogas-
anlæg anvender tiltag, der kan reducere metanudledningerne fra lagring, herun-
der øget opholdstid for den afgassede gylle? Der henvises til svar på KEF alm.
del - spørgsmål 250, 251 og 252.
Svar
Med ophæng i
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022,
som blev aftalt mel-
lem regeringen, V, SF, RV, EL, K, DF LA, ALT og KD, blev der 1. januar 2023
indført regulering, som har til formål at begrænse metantabet fra biogasprodukti-
onen mest muligt. Fra at der ikke havde været krav eller kontrol af metantab, er
der nu krav til, at en uafhængig virksomhed en gang om året skal foretage en
gennemgang af biogasanlæggene, herunder udføre en søgning efter kilder til
metantab (lækagesøgning). Gennemgangen resulterer i en liste over identifice-
rede kilder til metantab på det pågældende anlæg og en plan for hvilke tiltag,
der bør gennemføres samt en tidsfrist herfor. Biogasanlæg er herefter forplig-
tede til at gennemføre udbedringer af de identificerede kilder. Derudover er bio-
gasanlæg også forpligtede til at udarbejde et såkaldt egenkontrolprogram, hvor
biogasanlægget løbende selv skal kontrollere kilder til metantab. Egenkontrol-
programmet skal kvalitetssikres og kontrolleres af den uafhængige virksomhed,
og være tilpasset det specifikke anlæg. Udgangspunktet for reguleringen er, at
alle kilder til metantab, herunder på forskellige lagertanke, skal håndteres, såle-
des at tabet enten elimineres eller minimeres.
Kilderne til metanudledninger fra afgasset biomasse varierer afhængig af, hvor-
dan anlæggene driftes, anlæggenes tekniske specifikationer, samt deres bio-
masseinput, kapacitet og omkostningsstruktur. Behovet for yderligere tiltag må
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 328: Spm. om ministeren mener, at der bør stilles krav eller andre incitamenter for, at biogasanlæg anvender tiltag, der kan reducere metanudledningerne fra lagring
3057563_0002.png
derfor forventes af variere betydeligt på tværs af anlæg, ligesom hensigtsmæs-
sigheden af forskellige teknologiske og driftsmæssige løsninger til reduktion af
metantab fra eksempelvis lagertanke vil skulle baseres på en konkret anlægs-
mæssig vurdering.
På grund af den store variation i anlæggenes udformning og drift, må indførsel
af mere specifikke krav eller incitamenter på tværs af alle anlæg forventes at
ramme anlæggene meget forskelligt. Herunder både i forhold til om tiltagene har
den ønskede effekt, hvad de økonomiske omkostninger er, og om implemente-
ring i det hele taget er teknisk mulig, også med hensyn til evt. overlap med an-
dre myndigheders regulering. Indførsel af eksempelvis generelt krav om øget
opholdstid vurderes derfor som udgangspunkt ikke hensigtsmæssigt, idet der
ikke er tilstrækkeligt vidensgrundlag til at vurdere størrelsesordenen af de hhv.
positive og negative konsekvenser af et sådant krav.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2