Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3057603_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22-08-2025
J nr.
2025 - 3411
Akt-id
661976
Svar på KEF alm. del – spm. 325
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 1. juli 2025 stillet mig føl-
gende alm. del spørgsmål 325, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dina Raabjerg (KF).
Spørgsmål 325
I ”Aftale om udbudsrammer for tre havvindmølleparker” fra den 19. maj 2025
fremgår følgende: ”Aftalepartierne er hertil meget optagede af så vidt muligt at
værne mod sikkerhedstrusler knyttet til investeringer og ejerskab af kritisk ener-
giinfrastruktur i Danmark såvel som på at beskytte den danske og europæiske
konkurrenceevne ift. tredjelande og forhindre ulige konkurrence via direkte eller
indirekte udenlandske subsidier” (side 4). Vil ministeren i denne forbindelse op-
lyse, hvordan investeringsscreening – hvor man identificerer og vurderer uden-
landske investeringer, der kan udgøre en risiko for national sikkerhed eller of-
fentlig orden – vil blive benyttet i kommende udbud af 3 GW havvind til at be-
skytte kritisk energiinfrastruktur og kritisk teknologi?
Svar
Investeringsscreeningsloven hører under Erhvervsministeriets ressort. Erhvervs-
ministeriet har indhentet bidrag fra Erhvervsstyrelsen, som oplyser følgende:
”Investeringsscreeningsloven trådte i kraft i 2021 og har til formål at forhindre at
udenlandske direkte investeringer og særlige økonomiske aftaler kan udgøre en
trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden i Danmark, gennem
screening og eventuelle indgreb over for sådanne investeringer og aftaler. Er-
hvervsstyrelsen er kompetent myndighed efter loven og gennemfører screenin-
gen i samarbejde med relevante sektormyndigheder og efterretningstjenesterne.
Hvis en udenlandsk direkte investering eller særlig økonomiske aftale vurderes
at udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed og/eller offentlige orden er det
muligt at gribe ind over for investeringen eller aftalen efter loven, herunder gen-
nem forhandlede vilkår eller ved at give afslag på investeringen eller aftalen.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om, hvordan investeringsscreening vil blive benyttet i kommende udbud af 3 GW havvind til at beskytte kritisk energiinfrastruktur og kritisk teknologi
3057603_0002.png
Det følger af loven, at en udenlandsk investor skal indhente en forudgående til-
ladelse hos Erhvervsstyrelsen, hvis den har til hensigt at erhverve 10 pct. eller
mere af ejerandelene, stemmerettighederne eller tilsvarende kontrol ved andre
midler i en dansk virksomhed inden for særligt følsomme sektorer, herunder kri-
tisk infrastruktur og kritisk teknologi. Udenlandske investeringer omfatter også
investeringer ved stiftelse af ny virksomhed i Danmark (såkaldte greenfield-inve-
steringer) inden for en særligt følsom sektor.
Det følger endvidere af loven, at en udenlandsk aftalepart (dvs. vinderen af et
udbud) skal søge om forudgående tilladelse hos Erhvervsstyrelsen, såfremt ud-
buddet vedrører kritisk infrastruktur og udbuddet opfylder betingelserne for at
være en særlig økonomisk aftale (dvs. en leverandøraftale eller en drifts- eller
serviceaftale, hvor den udenlandske aftalepart opnår kontrol eller betydelig ind-
flydelse på den danske ordregiver gennem aftalen). Det bemærkes, at det fsva.
særlige økonomiske aftaler kun er udenlandske aftaleparter, der er hjemmehø-
rende uden for EU/EFTA eller er kontrolleret af nogen uden for EU/EFTA, der
skal screenes efter investeringsscreeningsloven.
Hvis udenlandske investorer har til hensigt at gennemføre udenlandske direkte
investeringer eller indgå særlige økonomiske aftaler i forbindelse med de kom-
mende udbud af 3 havvindmølleparker vil de blive screenet efter investerings-
screeningsloven, såfremt lovens betingelser er opfyldt.”
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet forventer, at de kommende udbud af tre
havvindmølleparker vil opfylde betingelserne for at være en særlig økonomisk
aftale efter investeringsscreeningsloven.
Det medfører, at såfremt Energistyrelsen udpeger en vinder af havvindsudbud-
det, som er hjemmehørende uden for EU/EFTA eller er kontrolleret af nogen
uden for EU/EFTA, og udbuddet vurderes som kritisk infrastruktur, så vil der
være krav om tilladelse efter investeringsscreeningsloven, inden kontrakten med
den udenlandske aftalepart endeligt kan indgås.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2