Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3056664_0001.png
19. august 2025
J.nr. 2025 - 5149
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 319 af 25. juni 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Dina Raabjerg (KF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om indirekte støtte til biomasse i energiforsyningen i form af afgiftsfritagelser, skatteudgifter m.m.
3056664_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af svar på KEF alm. del
spørgsmål 308, at »Ift. spørgsmålet til indirekte
støtte i form af afgiftsfritagelser, og skatteudgifter, kan jeg oplyse, at det er skatteministe-
rens ressortområde, og jeg henviser derfor til Skatteministeriet for besvarelse af denne del
af spørgsmålet.« Vil ministeren besvare denne del af spørgsmålet om indirekte støtte i
form af afgiftsfritagelser, skatteudgifter m.m.?
Svar
Af KEF alm. del - spm. 308 af 10. juni 2025 spørges der bl.a. til en opgørelse over støtte
til biomasse i energiforsyningen i form af afgiftsfritagelse og skatteudgifter.
Skatteudgifter er særregler, som i større eller mindre omfang begunstiger bestemte grup-
per af skatteydere eller særlige aktiviteter. Der er energiafgift på fossile brændsler som kul,
olie, naturgas mv. Biomasse til rumvarme mv. er ikke omfattet af energiafgift. Denne for-
skel i energiafgiften er senest opgjort som en skatteudgift i Skatteøkonomisk Redegørelse
2023. Skatteudgiften for biomasse er opgjort til 5,6 mia. kr. i 2023,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Skatteudgifter relateret til biomasse, 2020-2023
Mia. kr., løbende priser
Skatteudgift relateret til vedvarende energi fra biomasse
Kilde: Skatteøkonomisk Redegørelse 2023, Skatteministeriet.
2020
5,0
2021
5,3
2022
5,5
2023
5,6
I
Aftale om grøn skattereform for industri mv.
af juni 2022 (GSR), der indfører en høj og mere
ensartet CO
2
-afgift, indgik,
at ”som
en del af en høj og mere ensartet CO
2
-afgift omlæg-
ges de nuværende energiafgifter på fossile brændsler til en samlet CO
2
-afgift
fra 2025”.
Med implementering af GSR målrettes energiafgifter mv. således i højere grad efter CO
2
-
beskatning fra og med 2025. Det indebar, at skatteudgiften vedrørende færger, fly, jord-
bruget mv. bortfaldt. Omlægning af energiafgifter over mod CO
2
-afgifter omtrent halve-
rede niveauet for energiafgiften for rumvarme, hvilket udgør omtrent en halvering af den
på det tidspunkt opgjorte skatteudgift for biomasse.
Med implementeringen af GSR blev forudsætningerne, for om biomasse udgør en skatte-
udgift, samtidig genbesøgt. Skatteudgifter defineres som afvigelser fra klart identificerbare
skatteregler i lovgivningen, der medfører et umiddelbart lavere provenu end den generelle
regel. Biomasse har imidlertid ikke en særlig lempet afgift eller en fritagelse i energiafgifts-
lovene, men er i udgangspunktet ikke omfattet af energilovenes afgiftsgrundlag for rum-
varme mv. Det er på denne baggrund vurderet, at der ikke er en skatteudgift relateret til
biomasse, da der formelt set ikke er en undtagelse for energiafgift for biomasse til rum-
varme mv. Af lovforslag L 183 af 30. april 2024 (Gennemførelse af dele af Aftale om
grøn skattereform mv.) fremgår, at ”afgiftsfritagelse
for biomasse bortfalder som skatteudgift, hvil-
ket reducerer skatteudgifterne med ca. 5,6 mia. kr.”
Der opgøres således ikke længere en skatteudgift relateret til biomasse.
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om indirekte støtte til biomasse i energiforsyningen i form af afgiftsfritagelser, skatteudgifter m.m.
3056664_0003.png
Det bemærkes, at den nuværende afgiftsstruktur understøtter dansk målsætning om 70
pct. reduktion af CO
2
-udledninger i 2030 målt i forhold til 1990. Biomasse er CO
2
-neu-
tralt ift. 70-pct.-målsætningen, hvormed en afgift på biomasse vil øge den økonomiske til-
skyndelse til at anvende fossile brændsler. En afgift på biomasse vil dermed øge de sam-
fundsøkonomiske omkostninger ved at indfri 70 pct.-målsætningen.
Side 3 af 3