Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3072142_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25-09-2025
J nr.
2025 - 3067
Akt-id
652655
Endeligt svar på KEF alm. del – spm. 312
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 19. juni 2025 stillet mig føl-
gende alm. del spørgsmål 312, som jeg herved skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Dina Raabjerg (KF).
Spørgsmål 312
Vil ministeren redegøre for, hvor mange og hvilke bemyndigelser ministeren er blevet
givet af Folketinget de sidste fem år?
Svar
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der
spørges til antallet af vedtagne (af Folketinget) bemyndigelser til at fastsætte regler
i administrative forskrifter i perioden 19. juni 2020 – 19. juni 2025, uanset at de efter-
følgende måtte være ophævet.
Ministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Energistyrelsen, Geoda-
tastyrelsen og Klimadatastyrelsen. Der henvises til det vedlagte bilag, der i oversigts-
form viser vedtagne bemyndigelsesbestemmelser i perioden, og om de er blevet ud-
møntet. Oversigtsskemaet indeholder både nye bemyndigelsesbestemmelser og
ændringer af allerede eksisterende bestemmelser. Bemyndigelsesbestemmelser,
der evt. senere er ophævet, er medtaget, men ikke særskilt markeret i oversigtsske-
maet. Bemyndigelsesbestemmelser, der alene udgør en videreførelse, er ikke med-
taget.
Det fremgår af oversigten, at Folketinget i alt har vedtaget 455 bemyndigelsesbe-
stemmelser fordelt på 51 lovforslag i den angivne periode. Det bemærkes, at 247 af
de 455 bemyndigelsesbestemmelser er vedtaget under den nuværende regering.
Da spørgeren har ønsket antallet af vedtagne bemyndigelsesbestemmelser i den
angivne periode oplyst, indeholder skemaet som nævnt ikke en oversigt over, hvilke
af de identificerede bestemmelser, der efter deres vedtagelse er ophævet. Skemaet
viser heller ikke, hvilke øvrige bemyndigelsesbestemmelser der måtte være ophævet
i den angivne periode. Skemaet giver derfor ikke et retvisende billede af den samlede
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om, hvor mange og hvilke bemyndigelser ministeren er blevet givet af Folketinget
3072142_0002.png
udvikling af bemyndigelsesbestemmelser i den angivne periode, da antallet alene
siger noget om nye og ændrede bestemmelser, men ikke hvor mange der samtidig
er blevet ophævet.
Mere generelt vil jeg gerne bemærke, at bemyndigelsesbestemmelser undergår Fol-
ketingets tre behandlinger og udvalgsbehandling af det lovforslag, de indgår i. I lov-
forslagets bemærkninger er indholdet i og afgrænsningerne af eventuelle bemyndi-
gelsesbestemmelser beskrevet, jf. Justitsministeriets lovkvalitetsvejledning, således
at Folketinget oplyses om, hvad bemyndigelserne kan anvendes til. Forud herfor ori-
enteres og inddrages eventuelle politiske aftalekredse i forbindelse med gennemfø-
relsen og opsamlingen på de høringssvar, offentligheden måtte have afgivet til den
påtænkte regulering.
Folketingets medlemmer bliver derved løbende fuldt ud oplyst om bestemmelserne
og har i forskellige sammenhænge mulighed for at diskutere og tage stilling til dem,
inden lovforslaget bliver vedtaget af Folketinget, stadfæstet og kundgjort. Det er så-
ledes også en vigtig forudsætning, at bemyndigelsesbestemmelserne er formuleret
tilstrækkeligt præcist, og at lovbemærkningerne hertil er fyldestgørende.
Antallet af vedtagne bemyndigelsesbestemmelser på ministeriets område i den an-
givne periode afspejler, at lovgivningen på ministeriets område er en kombination af
detaljeret regulering og bemyndigelses- og rammelove og bekendtgørelser udstedt
af ministeren eller en styrelse. I udarbejdelsen af lovgivningen foretages i alle tilfælde
en grundig vurdering af den mest hensigtsmæssige udformning. Udgangspunktet er
i den forbindelse, at overordnede rammer fastlægges af Folketinget, og at væsentlige
politiske valg bør lovfæstes af hensyn til den demokratiske legitimitet og Folketingets
kontrol med den regulering, der gælder for borgere og virksomheder. Bemyndigel-
sesbestemmelser bør alene anvendes, hvor det er sagligt begrundet ud fra hensynet
til effektivitet og mulighed for at reagere rettidigt på udviklinger, der kræver hurtig
indsats. Bemyndigelser kan samtidig give smidighed, når f.eks. EU-regler, der skal
implementeres, ikke giver anledning til entydig fortolkning, eller hvor de nærmere
gennemførelsesforanstaltninger først kan fastlægges på et senere tidspunkt. Det er
også et hensyn for anvendelsen af bemyndigelsesbestemmelser at give Folketinget
bedre vilkår for at kunne fokusere sit arbejde på de mest relevante og politiske sager.
Afslutningsvis opfatter jeg det som en væsentlig del af almindelig lovgivningspraksis
og Folketingets forligstraditioner, at den egentlige udmøntning af vedtagne bemyn-
digelsesbestemmelser ses i sammenhæng med de forudgående politiske processer.
Når en bemyndigelse udmøntes gennem bekendtgørelser på ministeriets område,
sker det således under hensyntagen til de politiske aftaler m.v., der eventuelt måtte
ligge til grund for reguleringen. I forbindelse med de politiske aftaler laves der desu-
den konkrete aftaler om, at bekendtgørelser drøftes i ordførerkredsen inden udste-
delse. På den måde sikres både den fortsatte forankring i de politiske beslutninger,
som Folketinget har truffet og den nødvendige fleksibilitet i regeludformningen.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om, hvor mange og hvilke bemyndigelser ministeren er blevet givet af Folketinget
3072142_0003.png
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3