Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3048250_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
30-06-2025
J nr.
2025 - 2735
Akt-id
644328
Svar på KEF alm. del – spm. 290
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 30. maj, 2025 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 290, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dina Raabjerg (KF).
Spørgsmål 290
Der er betydelig usikkerhed omkring udfasning af gas efter det seneste års for-
skellige udmeldinger fra NEKST, minister og regeringspartier, herunder meldin-
ger der er kommet efter den seneste klimafremskrivning KF25. Vil ministeren
fremsende et skøn over:
- Hvordan en udmelding om, at op til 100.000 danske husstande kan beholde
gasfyret, skønnes at påvirke forbrugernes adfærd og følgelig tidspunktet for det
grønne kryds?
- Hvis afsættet er, at der er 0 gaskunder i 2035, hvor meget højere skønnes var-
meregningen inkl. alle tariffer og afgifter for en husstand på 140 kvm. da at
være, hvis
Der er 200.000 private gasfyr i 2035
Der er 100.000 private gasfyr i 2035
Der er 50.000 private gasfyr i 2035
Alle gaskunder i ikke-fjernvarmeudlagte områder har beholdt gasfyr i
2035?
Svar
Klimastatus og - fremskrivning
er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets årlige
udgivelse, der skal sikre en løbende opfølgning på, om klimaindsatsen understøt-
ter opfyldelsen af klimalovens målsætning om, at Danmarks udledning af drivhus-
gasser skal reduceres. Det er også heri, at skøn for udviklingen i energi- og kli-
mapolitikken fremgår baseret på eksisterende politik.
Jeg kan baseret på skøn for udviklingen i antallet af husholdninger som opvarmes
med gasfyr frem mod fx 2035 konstatere, at tallene i henhold til
Klimaaftale om
grøn strøm og varme 2022
går den rigtige vej. Der skønnes i
Klimastatus og -
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om usikkerhed om gasudfasning og at effekt af ny udmelding på forbrugeradfærd og grønt kryds efterlyses
3048250_0002.png
fremskrivning 2025 (KF25),
at antallet af husholdninger, som opvarmes med gas-
fyr, vil falde fra ca. 350.000 i 2025 til knap 120.000 husholdninger i 2035. Det går
altså i den rigtige retning, og i de senere år har knap 90.000 danskere ifølge Evida
skrottet deres gasfyr. Med KF25 skønnes det ligeledes, at produktionen af opgra-
deret biogas vil overstige ledningsgasforbruget fra 2032. Når det er tilfældet, vil
gasforbruget opgørelsesmæssigt være grønt, og yderligere reduktion i gasforbru-
get blandt husholdningerne vil opgørelsesmæssigt ikke have en CO
2
-effekt i Dan-
mark.
Det bemærkes, at hvis der skal være nul husholdninger med gasfyr i 2035, skøn-
nes det at kræve en yderligere udfasning. De politiske værktøjer, der kan anven-
des til at opnå dette mål, vil få betydning for de samlede udgifter. Hvis ambitionen
er at udfase alle gasfyr i husholdningerne inden 2035, må det forventes – udover
behovet for omfattende ekspropriationsvurderinger – at være forbundet med be-
tydelige omkostninger for erhvervet, husholdningerne og/eller staten. Fx forven-
tes en fuld udfasning gennem tilskud til husholdningerne at være forbundet med
store statsfinansielle omkostninger. En detaljeret analyse af de nødvendige skridt
og tilhørende omkostninger vil være nødvendig for at kunne give en mere præcis
vurdering af spørgerens spørgsmål ift., hvordan målet kan opnås og økonomiske
skøn herfor.
Det kan dertil oplyses, at udviklingen i den samlede gasregning for en hushold-
ning afhænger af flere ting, som følge af at gasregningen består af flere elemen-
ter. Foruden tariffer består regningen bl.a. af gasprisen og afgifter. Hertil skal der
fra 2027 betales kvoter (ETS2) for udledninger fra fossile brændstoffer til bl.a.
boligopvarmning og -nedkøling, hvilket isoleret set skønnes at øge den årlige gas-
regning. Desuden kan et evt. krav om brug af grøn gas, som Biogas Danmark og
Dansk Industri har foreslået, medføre yderligere stigninger hos forbrugerne, der
vil skulle afholde omkostningerne forbundet med køb af oprindelsesgarantierne
for biogas. En udfasning af gasforbrugere må alt andet lige forventes at øge di-
stributionstarifferne for tilbageværende gasforbrugere, som følge af at færre for-
brugere skal bære omkostningerne til systemet. Den faktiske ændring i gasreg-
ningen afhænger bl.a. af hvilket tiltag, der gøres brug af samt antallet af tilbage-
værende gaskunder. Da prisudviklingen for både gaspris, ETS-kvoter og oprin-
delsesgarantier er forbundet med væsentlig usikkerhed, er det ikke muligt på nu-
værende tidspunkt at tilvejebringe konsoliderede beregninger for industriens
fremtidige omkostninger.
Det følger af
Klimaaftale om grøn strøm og varme
(2022), at regeringen i 2026 vil
fremlægge mulige initiativer samt den finansiering, der skal til for at indfri den
fremsatte ambition ambitionen. I den forbindelse er det vigtigt for regeringen, at
der foreligger et veloplyst og velunderbygget beslutningsgrundlag, som bl.a. be-
lyser omkostninger for husholdninger, virksomheder og samfundet som helhed.
Efter min opfattelse skal vi også forholde os til, at gassen herhjemme i stigende
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om usikkerhed om gasudfasning og at effekt af ny udmelding på forbrugeradfærd og grønt kryds efterlyses
3048250_0003.png
omfang er grøn, og at det set med klimabriller ikke er så vigtigt, om varmen kom-
mer fra fjernvarme, en varmepumpe eller grøn gas.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3