Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3048269_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
30-06-2025
J nr.
2025 - 2584
Akt-id
640872
Svar på KEF alm. del – spm. 288
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 22. maj 2025 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 288, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mads Fuglede (Danmarksdemokraterne).
Spørgsmål 288
Vil ministeren redegøre for, hvad omkostningerne vil være for industrien, hvis de
i højere grad selv skal finansiere opretholdelsen af gasinfrastrukturen i tilfælde af
en nedlukning af gasforsyningen til de danske husstande?
Svar
Den daværende socialdemokratiske regering og et bredt flertal i Folketinget (S,
V, M, SF, RV, EL, K, DF, LA og ALT) indgik d. 25. juni 2022
Klimaaftale om grøn
strøm og varme,
der fastsatte den politiske ambition om, at der ikke skal anven-
des gas til rumvarme i danske husstande fra 2035, samt at Danmark senest i
2030 vil være 100 pct. forsynet med grøn gas. Derudover blev det aftalt, at en
nedlukning af dele af gasdistributionsnettet skal understøtte en hurtigere udfas-
ning af gas under hensyntagen til bl.a. gasforbrugende virksomheder.
Antallet af gaskunder forventes at være faldende frem mod 2035
Gassystemets omkostninger afholdes af gasforbrugere, -producenter og transit-
kunder. Evida, der er Danmarks gasdistributionsselskab, har til Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet oplyst, at Evida distribuerer gas til ca. 272.000 private gas-
kunder og ca. 32.500 erhvervskunder pr. 31. maj 2025. Der opkræves tariffer fra
både producenter og aftagere. Den del, som opkræves via tarif hos aftagere, for-
ventes i 2025 at udgøre ca. 58 pct. fra de private gaskunder og ca. 42 pct. fra
erhvervskunderne. Evida har desuden oplyst til Klima-, Energi- og Forsyningsmi-
nisteriet, at indtægtsgrundlaget forventes at ændre sig over tid grundet faldende
afskrivning og forrentning samt forventede reduktioner i driftsomkostninger som
følge af færre kunder og installationer. Evida oplyser desuden, at de omvendt ser
ind i nye krav, herunder blandt andet NIS2 og metanforordningen, som vil tilføre
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om, hvad omkostningerne vil være for industrien, hvis de i højere grad selv skal finansiere opretholdelsen af gasinfrastrukturen i tilfælde af en nedlukning af gasforsyningen til de danske husstande
3048269_0002.png
omkostninger. Altså vil omkostningsniveauet se anderledes ud over tid. I
Klima-
status og -fremskrivning 2025
skønnes antallet af husholdninger med gasfyr at
blive reduceret til ca. 120.000 svarende til ca. 90.000 bygninger i 2035.
1
Nedlukning af urentable delnet gør gassystemet mere økonomisk effektivt
Evida er underlagt regulering, der betyder, at Evidas omkostninger og indtægter
skal være i balance. Der arbejdes løbende på at tilpasse gassystemet til fremti-
dens behov. Fx muliggør implementeringen af EU’s brint- og gasmarkedspakke,
der forventes implementeret i dansk ret inden implementeringsfristen d. 5. august
2026, at der kan indføres en lovhjemmel, der giver gasdistributionsselskaber mu-
lighed for – ud fra sagligt fastsatte kriterier – at afbryde gasforbrugere for at sikre
et omkostningseffektivt gassystem. Regeringen er fortsat ved at se på udformnin-
gen af en nedlukningsmodel for dele af gasdistributionsnettet, herunder inddra-
ges bl.a. Evidas analyse af urentable delnet fra
Konverteringskortlægning II.
For-
målet er at tilpasse gassystemet, så det drives økonomisk effektivt og giver mu-
lighed for, at konverteringen af varmekunder kan foretages med så lav en tarif-
stigning som muligt for de resterende gaskunder.
Resterende gaskunder vil i højere grad skulle finansiere gasdistributionssystemet
En udfasning af gasforbrugere skønnes alt andet lige at øge distributionstarifferne
for tilbageværende gasforbrugere, som følge af at færre forbrugere skal bære
omkostningerne til systemet. Udviklingen i den samlede gasregning for reste-
rende gaskunder afhænger dog af flere ting, som følge af at gasregningen består
af flere elementer. Foruden tariffer består regningen bl.a. af gasprisen og afgifter.
Endvidere kan et evt. krav om brug af grøn gas (iblandingskrav), som fx Biogas
Danmark og Dansk Industri har foreslået, medføre yderligere stigninger hos for-
brugerne, der vil skulle afholde omkostningerne forbundet med køb af oprindel-
sesgarantierne for biogas. Den faktiske stigning i gasregningen afhænger bl.a. af
hvilket tiltag der gøres brug af samt antallet af tilbageværende gaskunder. Da
prisudviklingen for både gaspris, ETS-kvoter og oprindelsesgarantier er forbundet
med væsentlig usikkerhed, er det vanskeligt på nuværende tidspunkt at tilveje-
bringe konsoliderede beregninger for industriens fremtidige omkostninger.
Jeg vil afslutningsvist nævne, at det følger af
Klimaaftale om grøn strøm og varme
mv. 2022,
at regeringen i 2026 vil fremlægge mulige initiativer samt den finansie-
ring, der skal til for at indfri ambitionerne i aftalen. Jeg vil gerne understrege, at
det er vigtigt for regeringen, at der foreligger et veloplyst og velunderbygget be-
slutningsgrundlag, som bl.a. belyser omkostninger for husholdninger, virksomhe-
der og samfundet som helhed.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
1
Tallene fra Evida og KF25 er ikke direkte sammenlignelige, da de bl.a. bygger på forskellige metoder
og datagrundlag. Derudover tages der i KF-tallet for antal husholdninger højde for, at et gasfyr kan
opvarme flere husholdninger fx i en etageejendom
.
Side 2/2