Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3036837_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10-06-2025
J nr.
2025 - 2553
Akt-id
643261
Svar på KEF alm. del – spm. 281
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 22. maj 2025 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 281, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem Peter Skaarup (DD).
Spørgsmål 281
Mener ministeren, at det er juridisk gyldigt, at Odsherred Kommune har god-
kendt et fjernvarmeprojekt i Odsherred Syd, baseret på en væsentligt forhøjet
projektsum og en tvivlsom økonomisk forudsætning – uden at indhente et
opdateret projektforslag med nye beregninger – og kan det være lovligt, at
forbrugerne i området pålægges forhøjet varmepris og udtrædelsesgebyr,
selvom godkendelsen hviler på misvisende eller mangelfulde forudsætninger?
Svar
Indledningsvist vil jeg henlede opmærksomheden på, at Odsherred Kommune
har igangsat en advokatundersøgelse, som skal undersøge beslutningsproces-
serne bag projektet.
Jeg vil fremhæve, at forsyning med fjernvarme er en lokal opgave, hvor kommu-
nen, som er varmeplan- og godkendelsesmyndighed, har ansvaret for varme-
planlægningen og godkendelse af fjernvarmeprojekter, og hvor det enkelte fjern-
varmeselskab har ansvaret for at drive varmeforsyningen. Jeg ser blandt andet
sagen som et eksempel på, hvor vigtigt det er, at der lokalt træffes hensigts-
mæssige investeringsbeslutninger, samt at beslutningerne træffes ud fra et be-
slutningsgrundlag, hvor risikoen i investeringerne er tilstrækkeligt belyst.
Uden at gå ind i den konkrete sag i Odsherred kan jeg generelt bemærke, at
ved vurderingen af en ansøgning om godkendelse af et fjernvarmeprojekt skal
kommunalbestyrelsen efter projektbekendtgørelsens regler som udgangspunkt
påse, at projektet ud fra en konkret vurdering er det samfundsøkonomisk mest
fordelagtige projekt. Kommunalbestyrelsen skal herudover sikre, at et projektfor-
slag er tilstrækkeligt oplyst, før kommunalbestyrelsen kan godkende projektet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 281: MFU spm., om det er juridisk gyldigt, at Odsherred Kommune har godkendt et fjernvarmeprojekt i Odsherred Syd
3036837_0002.png
I den samfundsøkonomiske vurdering, der ligger til grund for kommunalbestyrel-
sens godkendelse efter projektbekendtgørelsen, skal de anvendte forudsætnin-
ger være så retvisende som muligt, ligesom usikkerheder skal belyses i følsom-
hedsanalyser af konsekvenserne af de centrale parametre, herunder idriftsættel-
sestidspunkt, investeringsomkostninger og el- og brændselspriser m.v. Hvis føl-
somhedsanalyserne viser, at projektforslagets samfundsøkonomiske resultat er
følsomt over for de anvendte forudsætninger, skal kommunalbestyrelsen fore-
tage en samlet vurdering af, om det samfundsøkonomiske resultat påvirkes i en
sådan grad, at projektforslaget bør afvises.
Det kan ske, at et projekt ændrer sig i så væsentlig en grad, at det ikke længere
kan anses for at være det projekt, som kommunalbestyrelsen oprindeligt har
godkendt. Kommunalbestyrelsens projektgodkendelse er en afgørelse i forvalt-
ningslovens forstand. Det er således de almindelige forvaltningsretlige regler,
der er afgørende for en kommunalbestyrelses handlemulighed eller pligt ift. evt.
tilbagekaldelse, genoptagelse m.v. af et godkendt projektforslag. Det vil være op
til en konkret vurdering, der skal foretages af den enkelte kommune, som har
godkendt projektet.
Til spørgsmålet om varmepriser og om udtrædelsesgebyr, hvorved jeg forstår
udtrædelsesgodtgørelse, henviser jeg til mit svar på hhv. KEF alm. del – spørgs-
mål 280 og 282.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2