Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3036839_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10-06-2025
J nr.
2025 - 2553
Akt-id
643261
Svar på KEF alm. del – spm. 280
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 22. maj 2025 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 280, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem Peter Skaarup (DD).
Spørgsmål 280
Vil ministeren redegøre for, om det er foreneligt med varmeforsyningslovens
hvile-i-sig-selv-princip, at Odsherred Forsyning A/S har hævet varmepriserne på
fire selvstændige fjernvarmeværker – som tidligere havde en sund økonomi og
tilfredse forbrugere – og anvendt det merprovenu, der opkræves fra forbrugerne
ved disse værker, til at dække underskuddet på det økonomisk kuldsejlede
fjernvarmeprojekt i Odsherred Syd?
Svar
Indledningsvist skal jeg bemærke, at jeg som minister ikke kan gå ind i den kon-
krete sag vedrørende varmepriserne i Odsherred Forsyning A/S.
Jeg mener, at fjernvarmekunder i Danmark skal kunne regne med, at deres for-
syningsselskaber tager ansvarlige beslutninger og løbende arbejder på at sikre
konkurrencedygtige priser.
Dette understøttes af Forsyningstilsynet, der har til opgave at sikre et stærkt og
effektivt tilsyn med forsyningssektorerne. Forsyningstilsynet skal navnlig sikre
forbrugernes interesser i forsyningssektorerne ved at arbejde for høj effektivitet
og lavest mulige forbrugerpriser på kort og lang sigt. På varmeområdet fører
Forsyningstilsynet tilsyn med, at fjernvarmeselskaberne ikke indregner mere i
varmepriserne end nødvendige omkostninger kan begrunde. Hertil kommer, at
priserne ikke må være urimelige.
Efter varmeforsyningsloven er udgangspunktet, at den samlede virksomhed be-
tragtes som én enhed. Dette gælder, uanset om virksomheden består af ét eller
flere tekniske anlæg, og om der er fysisk forbindelse mellem forskellige forsy-
ningsområder.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 280: MFU spm., om det er foreneligt med varmeforsyningslovens hvile-i-sig-selv-princip, at Odsherred Forsyning A/S har hævet varmepriserne på fire selvstændige fjernvarmeværker
3036839_0002.png
Reglerne i varmeforsyningsloven giver dog også mulighed for prisdifferentiering.
Det indebærer, at fjernvarmeselskaberne kan fastsætte forskellige priser til en-
kelte forbrugere, grupper af forbrugere og geografiske områder. Prisdifferentie-
ringen skal være omkostningsbestemt. Prisforskellen skal således kunne be-
grundes i, at levering til en forbruger(gruppe) eller et geografisk område påfører
virksomheden mindre omkostninger end en anden gruppe eller et andet om-
råde. Prisdifferentiering er en mulighed for en fjernvarmevirksomhed, men ikke
en pligt, da det, jf. foregående afsnit, er udgangspunktet, at den samlede virk-
somhed betragtes som én enhed.
Forsyningstilsynet er tillagt afgørelseskompetence efter varmeforsyningslovens
prisregulering. Det betyder, at det i tilfælde af en konkret tilsynssag vedrørende
priser på fjernvarme tilkommer Forsyningstilsynet at vurdere, om en omkostning
kan indregnes helt eller delvist i varmeprisen, herunder også vurdere om op-
krævning af forskellige priser konkret er rimelig. Forsyningstilsynet kan give et
fjernvarmeselskab pålæg om prisændring.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2