Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3045829_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24-06-2025
J nr.
2025 - 2597
Akt-id
641047
Svar på KEF alm. del – spm. 277
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 21. maj 2025 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 277, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Anne Valentina Bertelsen (SF).
Spørgsmål 277
Vil ministeren udarbejde et notat om, hvorvidt og hvordan gældende ret vedrø-
rende kommunernes opstilling af solceller på egne tage kan ændres, så kommu-
nerne fortsat betaler elafgift af el fra disse solceller, men uden at der stilles krav
om udskillelse i et særligt selskab? Hvis ministeren mener, at det ikke er muligt,
bedes det beskrevet med henvisning til relevant lovgivning, domme og lign. med
henblik på, hvad det er, der gør en sådan ændring af retstilstanden umulig – om
det f.eks. er EU-regler, der er tale om? Det bemærkes, at spørgsmålet er en op-
følgning på svar på KEF alm. del – spørgsmål 137, hvor ministeren undlader at
svare på spørgsmålet, som netop gik på, om det er muligt at ændre reglerne. I
stedet fremgår der i svaret fra ministeren blot en beskrivelse af gældende regler
(retstilstand) på området.
Svar
Som beskrevet i
Svar på KEF alm. del - spm. 137
af 19. marts 2025 vil en op-
hævelse af krav om kommunal selskabsudskillelse i elforsyningsloven medføre,
at kommuner efter gældende ret vil være omfattet af afgiftsfritagelsen i elafgifts-
loven for elektricitet produceret på et VE-anlæg ved anvendelse af fx solenergi.
Reglerne vedrørende elafgift hører under Skatteministeriet. Jeg har derfor ind-
hentet bidrag fra Skatteministeriet, som jeg henholder mig til:
”Det fremgår af elafgiftslovens § 1, at der svares en afgift af elektricitet, der for-
bruges her i landet. Af elafgiftslovens § 2 fremgår dog en række tilfælde, hvor
elektriciteten er undtaget fra afgift.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om, hvorvidt og hvordan gældende ret vedrørende kommunernes opstilling af solceller på egne tage kan ændres, så kommunerne fortsat betaler elafgift af el fra disse solceller
3045829_0002.png
Det følger af elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c, at elektricitet, som fremstilles på
elproduktionsanlæg ved anvendelse af vedvarende energikilder i form af vind-
kraft, vandkraft, biogas, biomasse, solenergi, bølge- og tidevandsenergi og geo-
termisk varme, og som direkte forbruges af elproducenten eller af en lejer i en
udlejningsejendom, når anlægget er placeret i forbindelse med udlejningsejen-
dommen og den udlejede ejendom udlejes af elproducenten, er undtaget fra af-
gift.
Den mulighed for afgiftsfritagelse, der fremgår af elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra
c, følger af energibeskatningsdirektivet (Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. okto-
ber 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energi-
produkter og elektricitet). Efter direktivets artikel 15, stk. 1, litra b, kan medlems-
staterne således indrømme hel eller delvis afgiftsfritagelse for elektricitet fra bl.a.
sol- og vindenergi.
Som det fremgår af svar på KEF alm. del – spm. 137, vil en ophævelse af kravet
om selskabsudskillelse i elforsyningsloven betyde, at kommuner og regioner vil
være afgiftsfritaget for den del af elektricitetsforbruget, der kommer fra egne sol-
celleanlæg. Dette er en konsekvens af den organisatoriske ændring af kommu-
ner og regioners måde at udøve deres aktiviteter på, som en ophævelse af kra-
vet om selskabsudskillelse vil være udtryk for.
En ophævelse af kravet om selskabsudskillelse vil således ikke i sig selv ændre
på elafgiftslovens udgangspunkt om, at forbruget af egenproduceret elektricitet
fra solceller er afgiftsfrit.
Indførelse af en afgiftspligt for kommuner og regioner i disse tilfælde vil derfor
betyde, at kommuner og regioner vil skulle betale afgift af et forbrug, som er af-
giftsfritaget for alle andre egenproducenter.
En afklaring af, hvorvidt dette vil kunne lade sig gøre, forudsætter en nærmere
juridisk analyse, der ikke er foretaget på nuværende tidspunkt. På samme måde
er der ikke taget stilling til, hvordan en sådan ordning vil kunne administreres,
samt de implementeringsmæssige omkostninger ordningen i givet fald vil have.”
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2