Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3030232_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Center
Center for sektoromstilling og
klimafremskrivning
Kontor
Kontor for sektoromstilling
Dato
27-05-2025
J nr.
2025 - 2304
Svar på KEF alm. del – spm. 259
Akt-id
632569
/ CECBA, SISPO
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 8. maj 2025 stillet mig føl-
gende alm. del spørgsmål 259, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dina Raabjerg (KF).
Spørgsmål 259
Vil ministeren kommentere og forholde sig til den kritik, som rejses i artiklen
»Brintgigant advarer: Politikerne gambler med grøn omstilling«, børsen.dk, den
6. maj 2025?
Svar
Lad mig først understrege, at produktionen af grøn brint kan være en vigtig tek-
nologi i den grønne omstilling af især de sektorer, der ikke kan elektrificeres.
Derfor har regeringen og et bredt flertal i Folketinget også lavet Danmarks første
PtX-udbud på 1,4 mia. kr., som blev afholdt i 2023. For at øge afsætningsmulig-
hederne for grøn brint indgik regeringen også en bred politisk aftale d. 6. februar
2025, der skal øge sandsynligheden for etablering af brintinfrastruktur fra Dan-
mark til Tyskland i 2030. Med aftalen var der bl.a. enighed om at afsætte et
større milliardbeløb for at understøtte udviklingen af brintinfrastruktur i Danmark.
Jeg mener dog, at artiklen rejser en vinkel på VEIII-direktivets betydning for PtX,
som er skæv.
Med VEIII-direktivet stilles bl.a. krav til iblanding af grønne brændstoffer i 2030
på 5,5 procentpoint herunder et specifikt krav til iblanding af PtX-brændstoffer
på minimum 1 procentpoint. Vores nuværende regulering skønnes ikke at være
tilstrækkelig til at opfylde dette krav. Derfor er der behov for et iblandingskrav for
avancerede biobrændstoffer og PtX-brændstoffer i 2030 for at efterleve EU-kra-
vene. Kravet er indrettet på en måde, hvor vi har søgt at nedbringe omkostnin-
gerne for branchen og borgerne i opfyldelsen af kravet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 259: Spm. om kommentar til den kritik, som rejses i artiklen »Brintgigant advarer: Politikerne gambler med grøn omstilling«, børsen.dk, den 6. maj 2025
3030232_0002.png
Implementeringen af VEIII-direktivet forringer ikke mulighederne for PtX-produk-
tion i Danmark. Derudover er der også vedtaget regulering af luftfarten og søfar-
ten i ReFuelEU Aviation forordningen og FuelEU Maritime forordningen, som
stiller krav til brugen af grønne brændstoffer. Her kan PtX-brændstoffer bruges
til at opfylde kravene på lige vilkår med andre grønne brændstoffer. PtX har en
fordel, da reguleringen indeholder multiplikatorer for brug af PtX mod målopfyl-
delse samt underkrav, hvor det kun er PtX-brændstoffer, som kan bruges til op-
fyldelsen.
Luftfarten pålægges fx et iblandingskrav på 2 pct. i 2025 stigende til 70 pct. i
2050, herunder et specifikt underkrav til PtX-brændstoffer fra 2030 på 0,7 pct.
stigende til 35 pct. i 2050. Skibsfarten pålægges et CO
2
e-fortrængningskrav på
2 pct. i 2025 stigende til 80 pct. i 2050, hvor anvendelsen af PtX-brændstoffer
kan dobbelttælles til og med 2033.
Det er vigtigt, at vi indretter vores regulering klogt, så de mest effektive grønne
teknologier bliver udbredt. Derfor må reguleringen ikke skabe en barriere for ud-
viklingen og opskalering af fx PtX.
Men vi skal huske balancerne. Generelt set skal vi ikke fremme bestemte tekno-
logier, hvis de ikke er konkurrencedygtige, og der er et andet grønt alternativ.
Om det er statskassen, der holder for ift. statsstøtte, eller brændstofpriserne, der
stiger som følge af krav til brugen af grønne brændstoffer, er det samme. Reg-
ningen havner i sidste ende hos borgerne. Og derfor skal omstillingen være så
omkostningseffektiv som mulig.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2