Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3018632_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12-05-2025
J nr.
2025 - 2020
Akt-id
626606
Svar på KEF alm. del – spm. 228
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 23. april 2025 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 228, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Peter Skaarup (DD).
Spørgsmål 228
Hvordan vurderer ministeren de nationale fordele ved projektet om udnyttelse af
overskudsvarme fra Kalundborg, og hvilke konkrete forudsætninger og tidsram-
mer ser ministeriet for, at overskudsvarmen kan dække fjernvarmebehovet for
op mod 50.000 danske husstande? Der henvises til artiklen »Driftssikker fjern-
varme til 50.000 husstande fra industrivirksomhederne i Kalundborg«, tv-kalund-
borg.dk, den 11. april 2025.
Svar
Overskudsvarme kan i mange tilfælde medvirke til at sikre billig, grøn og energi-
effektiv fjernvarme til forbrugerne. Jeg er derfor også glad for, at vi fra national
side har besluttet at afskaffe prisloftet på overskudsvarme og overlade et større
ansvar lokalt hos kommuner og fjernvarmeselskaber. Det besluttede regeringen
sammen med SF, LA, KF, EL, RV og ALT i
Aftale om afskaffelse af prisloft på
overskudsvarme
fra januar 2025. Det vil skabe en højere grad af fleksibilitet og
fjerne barrierer for fjernvarmevirksomheder til at investere i udnyttelsen af over-
skudsvarmen. Lovforslaget (L 189), som skal implementere aftalen, blev fremsat
d. 4. april og forventes at træde i kraft d. 1. juli 2025.
Jeg vil dog ikke gå ind i det konkrete projekt, da opgaven med at vurdere, om
det er hensigtsmæssigt at udnytte overskudsvarmen i et specifikt tilfælde, er en
lokal opgave. Det er kommunerne, der har ansvaret for varmeplanlægningen og
godkendelse af projekter for kollektiv varmeforsyning, herunder overskudsvar-
meprojekter. For at et varmeprojekt kan godkendes af kommunalbestyrelsen,
skal der i ansøgningen fremgå en række oplysninger som fx en tidsplan for
etablering af projektet, kapacitet, de økonomiske konsekvenser for forbrugerne
og en analyse, hvoraf det fremgår, at projektet er det samfundsmæssigt mest
fordelagtige.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 228: MFU spm. om, hvordan vurderer ministeren de nationale fordele ved projektet om udnyttelse af overskudsvarme fra Kalundborg
3018632_0002.png
Kommunerne skal udføre varmeplanlægningen i samarbejde med de lokale for-
syningsselskaber og andre berørte parter, herunder bl.a. fjernvarmeselskaber
og potentielle overskudsvarmeleverandører. Det er typisk fjernvarmeselskabet,
der ansøger om kommunens godkendelse af et overskudsvarmeprojekt.
Opgaven med at vurdere et konkret overskudsvarmeprojekt er dermed placeret
hos de lokale aktører, som kender både udfordringer og behov bedst. Der findes
allerede eksempler på tværkommunale transmissionsselskaber, der har etable-
ret fjernvarmerør og transporterer fjernvarme mellem forskellige lokale fjernvar-
mevirksomheder og over kommunegrænser.
Mit ministerium står selvfølgelig til rådighed, såfremt der er behov for vejledning
eller sparring angående relevante regulatoriske forhold på forsyningsområdet.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2