Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3023362_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19-05-2025
J nr.
2025 - 2094
Akt-id
628169
Svar på KEF alm. del – spm. 223
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 14. april 2025 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 223, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dina Raabjerg (KF).
Spørgsmål 223
I forbindelse med besvarelse af KEF alm. del – samrådsspørgsmål L-O spurgte
jeg ind til andre eksempler på rapporter fra Energinet, som ikke var blevet delt
med det samme med Folketinget. Ministeren bad om, at dette spørgsmål blev
stillet skriftligt. På den baggrund bedes ministeren redegøre for: 1) Om der er
andre eksempler på rapporter og notater, der er fremsendt fra Energinet til mini-
steriet i 2024 og 2025, der har ligget mere end 2 måneder, før indholdet blev delt
med forligskredsen eller Folketinget? 2) Om der er eksempler på rapporter og
notater fra Energinet, der er fremsendt af Energinet, som ministeriet (inkl. styrel-
ser) har bedt om tekstuelle eller indholdsmæssige rettelser til, inden disse er ble-
vet gjort tilgængelige for forligskredsen eller Folketinget?
Svar
Energinet er organiseret som en selvstændig offentlig virksomhed ejet af staten.
I henhold til
Statens Ejerskabspolitik
er en afgørende del af et aktivt ejerskab og
en vigtig præmis for en ejerministers tilsyn med et selskab en velfungerende kom-
munikation mellem selskabet og ejerministeren.
Kommunikationen mellem selskab og ejer tjener overordnet to formål; i) facilitere
ejerministerens tilsyn med selskabets forhold og udvikling, ii) bidrage til at sikre
forventningsafstemning om selskabets forhold og udvikling, herunder vedrørende
selskabets strategi. Således er der behov for regelmæssig skriftlig såvel som
mundtlig kommunikation mellem selskab og minister, herunder regelmæssige
møder. Der kan opstå situationer, hvor der er behov for yderligere ad hoc-baseret
dialog. Endelig kan der til tider være behov for forhåndsorientering af ministeren,
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om eksempler på rapporter fra Energinet, som ikke var blevet delt med det samme med Folketinget
3023362_0002.png
inden en beslutning træffes, eller et forhold offentliggøres.
Lov om Energinet
fast-
lægger endvidere en række områder, hvor der stilles krav om ejerministerens ek-
splicitte godkendelse eller hvor ministeren i øvrigt gives særlige beføjelser.
Rammerne oplistet ovenfor indebærer en omfattende dialog mellem Energinet og
ministeriet, hvor der løbende deles dokumenter, herunder dokumenter i udkast-
form. Orienteringer fra Energinet til ministeriet udløser ikke i sig en pligt for mini-
steren til at orientere Folketinget. Det vil bero på en konkret vurdering og afhæn-
ger bl.a. af sagens karakter, væsentlighed, hastighed og politiske relevans. Det
er ministeriets ansvar at foretage en konkret vurdering af, om informationen har
betydning for Folketingets mulighed for at føre kontrol og bør videreformidles.
Derudover er der specifikke dokumenter, hvor der er en fast proces, som indbe-
fatter orientering af Folketinget. Det gælder fx Energinets årlige Redegørelse for
Elforsyningssikkerhed. Ministeriet modtager redegørelsen i efteråret efter ekstern
høring. Derefter fastsættes planlægningsmål for elforsyningssikkerhed 10 år frem
i tid af klima-, energi- og forsyningsministeriet senest den 15. februar.
Det bemærkes, at ministeriet har taget initiativ til at skærpe de interne procedurer
i ministeriet vedrørende håndtering af orienteringer fra Energinet.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2