Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3018606_0001.png
12. maj 2025
J.nr. 2025 - 3194
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 219 af 9. april 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om den danske afgift på benzin og diesel pr. liter
3018606_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den danske afgift på benzin og diesel pr. liter og mindsteafgif-
ten på henholdsvis benzin og diesel som fastsat af EU? Ministeren bedes i tabelform
opgøre prisforskellen mellem den danske afgift og den fastsatte mindsteafgift pr. liter.
Herudover bedes ministeren beregne provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd af at
sænke afgifterne til mindsteafgiften. Hertil bedes der foretaget en beregning af årlige be-
sparelser ud fra de almindeligt anvendte typesegmenter af biler og gennemsnit for fossil-
drevne bilejere.
Svar
Afgiften på benzin og diesel (energi- og CO
2
-afgift) til vejtransport udgør hhv. 529,9 og
418,9 øre pr. liter i 2025,
jf. tabel 1.
Afgifterne indekseres årligt. Benzin og diesel er omfat-
tet af minimumssatser i
EU’s energibeskatningsdirektiv,
hvor minimumssatserne for ben-
zin og diesel udgør hhv. ca. 267,8 og 246,1 øre pr. liter. Energi- og CO
2
-afgiften opfylder
tilsammen EU's minimumssats. Minimumssatserne indekseres ikke.
EU-Kommissionen fremsatte i 2021 forslag om revision af energibeskatningsdirektivet,
som bl.a. indebar en forhøjelse af minimumssatserne for benzin og diesel. Revisionen af
direktivet er fortsat under forhandling.
Tabel 1. Afgiftssatser for benzin og diesel i 2025
Energi- og CO
2
-
afgift på benzin
Afgiftssats i 2025
EU’s
Minimumssats
øre. pr.
liter
529,9
267,8
Energi- og CO
2
-
afgift på diesel
418,9
246,1
Anm.:1) Energiafgiften udgør i 2025 345,7 øre pr. liter for benzin og 210,0 øre pr. liter. CO2-afgiften udgør i 2025 184,2 øre
pr. liter for benzin og 208,9 øre pr. liter for diesel. Satserne er ved de gennemsnitlige benzin- og dieselprodukter i vejtrans-
porten. 2) Minimumssatserne udgør hhv. 0,359 og 0,330 EUR pr. liter i løbende priser og indekseres ikke, dvs. satsen er
den samme nominelt fra år til år.
Kilde: Skatteministeriet.
En nedsættelse af afgifterne på benzin og diesel til minimumssatserne skønnes med bety-
delig usikkerhed at medføre et mindreprovenu på ca. 4,1 mia. kr. i 2025 (2025-niveau),
jf.
tabel 2.
Det bemærkes, at regnemodellen er udarbejdet til at skønne over marginale af-
giftsændringer, og der er her tale om store afgiftsændringer, der ligger udover erfarings-
grundlaget.
Det bemærkes, at salget af motorbrændstoffer er følsomt overfor bl.a. grænsehandel,
hvorfor det skønnes, at salget af motorbrændstof i Danmark vil stige mærkbart. Det skal
ses i lyset af, at det afgiftsnedsættelserne vil gøre det mere attraktivt at købe dansk brænd-
stof relativt til udenlandsk brændstof ift. i dag. Det øgede brændstofsalg skønnes at øge
Danmarks CO
2
-udledninger med 1,9 mio. ton i 2025,
jf. tabel 2.
Videre kan bemærkes, at dieselperson- og -varebiler er pålagt udligningsafgift, som er
fastsat, så den korrigerer for besparelsen ved, at energiafgiften for diesel er lavere end for
benzin. Ved en nedsættelse af energiafgiften på benzin og diesel ned til EU’s minimums-
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om den danske afgift på benzin og diesel pr. liter
3018606_0003.png
satser, ville det følge systematikken i afgiftssystemet at reducere udligningsafgiften. En
reduktion af udligningsafgiften indgår ikke i provenuskønnene i tabel 2.
Tabel 2. Provenu- og CO2-virkning i 2025 ved nedsættelse af energi- og CO
2
-afgift på benzin og
diesel til EU's minimumssatser
Mia. kr., 2025-niveau
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
CO
2
-virkning, mio. ton
1
Energi- og CO
2
-
afgift på benzin
-4,2
-4,2
-2,3
0,5
Energi- og CO
2
-
afgift på diesel
-4,0
-4,0
-1,9
1,5
I alt
-8,1
-8,2
-4,1
1,9
Anm.: Provenueffekter er afrundet til nærmeste 0,1 mia. kr. og CO
2
-virkningen er afrundet til nærmeste 0,1 mio. tons.
1) Et positivt fortegn angiver øgede danske CO
2
-udledninger.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 3 viser den gennemsnitlige årlige afgiftsbesparelse i 2025 for forskellige bilsegmen-
ter. Afgiftsnedsættelsen vil medføre en besparelse på ca. 3.030 kr. (inkl. moms) for en lille
benzinbil med et gennemsnitligt kørselsomfang og typisk brændstoføkonomi, mens be-
sparelsen vil være ca. 3.790 kr. for en stor benzinbil. Besparelsen vil være hhv. ca. 3.310
kr. og 3.370 kr. for en lille og stor dieselbil.
Tabel 3. Gennemsnitlig årlig afgiftsbesparelse for nye konventionelle biler på tværs af segmenter
Benzin
Forbrug, liter Besparelse, kr.
pr. år
pr. år
Lille
Biltype
Mellem
Stor
930
1.040
1.160
3.030
3.410
3.790
Diesel
Forbrug, liter Besparelse,
pr. år
kr. pr. år.
1.530
1.550
1.560
3.310
3.340
3.370
2025-priser
Anm.: Tabellen viser den gennemsnitlige årlige afgiftsbesparelse for forskellige biltyper. Det er lagt til grund for eksempel-
beregningen, at benzinbiler i gennemsnit kører ca. 13.600 km om året, og at dieselbiler i gennemsnit kører ca. 22.600 km
om året. Brændstoføkonomi vil variere på tværs af forskellige biler.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 3 af 3