Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3010395_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
28-04-2025
J nr.
2025 - 1689
Akt-id
616411
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 2. april 2025 stillet mig følgende
spørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD).
Spørgsmål 200
Assens Kommune har gjort indsigelse mod Lillebælt Syd Vindmølleparks placering
med henvisning til overgangsreglerne i lovgivningen om vetoret mod opførelse af
havvindmølleparker. Indsigelsen blev afvist med begrundelsen, at projektet var an-
søgt under Åben Dør-ordningen. Indsigelsen var imidlertid baseret på, at der var
sket så markante ændringer i ejerkredsen mellem tidspunktet for forundersøgelses-
tilladelsen og etableringstilladelsen, at der ikke længere reelt var tale om én og
samme ansøger. Vil ministeren redegøre for, hvordan en ansøgers ejerkreds kan
ændres markant i løbet af en ansøgningsperiode, der strækker sig over flere år,
uden at overgangsordningerne for vetoretten kan bringes i anvendelse?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, som oplyser følgende, som jeg
kan henholde mig til:
”Energistyrelsen modtog opdateret ansøgning om forundersøgelsestilladelse til
havvindmølleprojektet Lillebælt Syd den 29. august 2016. Energistyrelsen meddelte
d. 15. juni 2017 forundersøgelsestilladelse til Sønderborg Forsyningsservice A/S.
Energistyrelsen godkendte i 2019, at forundersøgelsestilladelsen kunne overdrages
til Lillebælt Vind A/S.
Reglerne om den kommunale vetoret, som kommunerne kunne udøve for så vidt
angår havvindsprojekter under den tidligere åben dør ordning, blev indført ved lov
nr. 804 af 07/06/2022. Det følger af overgangsreglerne i lovens § 2, stk. 3, at loven
ikke finder anvendelse på ansøgninger om forundersøgelsestilladelse uden for ud-
bud efter § 22, stk. 2, som er indgivet før lovens ikrafttræden (d. 1. juli 2022).
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 201: MFU spm., om Assens Kommune vil kunne opnå vetoret under Åben Dør-ordningen, henset til at projektet om Lillebælt Syd Vindmøllepark er ansøgt i 2010/2011
3010395_0002.png
Da Energistyrelsen modtog den opdaterede ansøgning om forundersøgelsestilla-
delse til Lillebælt Syd Vindmøllepark i 2016, var projektet således ikke omfattet af
reglerne om kommunal vetoret.
Derudover følger det bl.a. af lov nr. 804 af 07/06/2022 § 2, stk. 4, at en kommunal-
bestyrelse kan nedlægge veto mod, at der meddeles etableringstilladelse efter §
25, stk. 1, på baggrund af en forundersøgelsesrapport, der er stillet til rådighed for
andre efter VE-lovens § 24, stk. 4, hvis ansøgningen om forundersøgelsestilladelse
er modtaget før den 1. januar 2017, og ansøgningen om etableringstilladelse på
baggrund af forundersøgelsesrapporten er modtaget efter lovens ikrafttræden.
Det følger af forarbejderne til lov nr. 804 af 07/06/2022, at formålet med denne be-
stemmelse var at sikre, at den kommunale vetoret også ville gælde i de tilfælde,
hvor en ansøgning om forundersøgelsestilladelse var modtaget før den 1. januar
2017, hvorefter opstilleren opgav sin ret til en godkendt forundersøgelsesrapport,
som derefter uden vederlag kunne stilles til rådighed for andre af klima-, energi- og
forsyningsministeren. Hvis en anden opstiller i en sådan situation ønskede at an-
søge om etableringstilladelse på baggrund af en sådan forundersøgelsesrapport,
ville projektet være omfattet af de foreslåede regler om kommunal vetoret.
Det følger endvidere af forarbejderne til loven, at: ”Overdragelser
af tilladelser efter
§ 29, stk. 6, hvor klima-, energi- og forsyningsministeren ikke har stillet en godkendt
forundersøgelsesrapport til rådighed for andre, jf. VE-lovens § 24, stk. 4, vil ikke
være omfattet af den foreslåede bestemmelse.”
Da der ikke er tale om, at en godkendt forundersøgelsesrapport for Lillebælt Syd
Vindmøllepark er stillet til rådighed for andre af klima-, energi- og forsyningsmini-
steren efter VE-lovens § 24, stk. 4, er betingelserne for at anvende § 2, stk. 4 i lov
nr. 804 af 07/06/2022, ikke opfyldt. Assens kommune har derved ikke haft en veto-
ret for så vidt angår meddelelse af etableringstilladelse til Lillebælt Syd Vindmølle-
park.
Det har ikke betydning for forholdet til reglerne om den kommunale vetoret, at ejer-
kredsen i det selskab der har modtaget forundersøgelsestilladelsen (Lillebælt Vind
A/S), er ændret.”
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2