Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3002040_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 206
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. februar 2024
J nr.
2024 - 444
Svar på KEF alm. del – spm. 206
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 23. januar stillet mig føl-
gende spørgsmål 206 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Spørgsmål 206
Vil ministeren redegøre for reglerne vedrørende ansvaret for og omkostningerne
til nedslidte solcelleparker, som skal nedtages og deponeres, herunder i en situ-
ation hvor solcellefirmaet erklæres konkurs?
Svar
Elproducerende anlæg på land over 25 MW skal have en elproduktionstilladelse
udstedt af Energistyrelsen. Med elproduktionstilladelsen følger vilkår om sikker-
hedsstillelse for nedtagning, der forpligter opstiller til at stille sikkerhed for de om-
kostninger, der er forbundet med nedtagning af anlægget, oprensning af jord mv.,
når anlægget er udtjent.
Ved ansøgning om elproduktionstilladelse vurderer Energistyrelsen projektejers
finansielle og tekniske kapacitet. Den finansielle kapacitet vurderes ud fra, om en
række økonomiske nøgletal er tilstrækkeligt solide til forsvarligt at kunne drive
elproduktion. Herunder vurderes, om den finansielle kapacitet er tilstrækkelig til,
at der vil kunne stilles sikkerhed for at dække reetableringsomkostningerne i år
10 efter idriftsættelse. Der bliver ført et årligt tilsyn med alle indehavere af elpro-
duktionstilladelser, hvor ejernes tekniske og finansielle kapacitet genvurderes.
Opstiller af elproduktionsanlæg skal fremsende en opgørelse over reetablerings-
omkostningerne senest efter 9 år fra idriftsættelse af anlægget. Senest 10 år fra
idriftsættelsen af anlægget skal opstiller fremsende dokumentation på, at selska-
bet har midlerne til at dække reetableringsomkostningerne. Dokumentationen
skal blandt andet indeholde en garanti for reetableringen, der sikrer, at elproduk-
tionsvirksomheden kan dække reetableringsomkostningerne, den dag elproduk-
tionen ophører. Garantien kan være udformet som en bankgaranti, en modersel-
skabsgaranti (såfremt der er tale om en selskabsstruktur der muliggør dette) eller
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm., om at sikre, at der ikke opstår lignende situationer fremadrettet, som naboerne til solcelleanlægget ved Tjæreby er udsat for, hvor et solcelleanlæg er opført, men ikke kan sættes i drift grundet økonomiske vanskeligheder i virksomheden, som ejer solcelleanlægget
3002040_0002.png
solidarisk hæftelse af kommuner. Nogle selskaber har også valgt at hensætte et
beløb på en konto som sikkerhed for reetableringen.
Energistyrelsen fører tilsyn med, at der er tilstrækkelig finansiel kapacitet i selska-
bet til forsvarligt at drive elproduktionsanlægget, og at der er stillet garanti for
reetableringsomkostningerne, så der er midler i selskabet til at foretage den nød-
vendige nedtagning og oprydning. I tilfælde af konkurs gælder den almindelige
konkursret. Ved en eventuel konkurs kan et andet selskab overtage driften af et
anlæg, herunder blandt andet forpligtelsen til at have tilstrækkelig finansiel kapa-
citet og sikkerhedsstillelse for reetablering, efter proceduren i elforsyningslovens
§ 53, stk. 1.
Det bemærkes, at Energistyrelsen ikke har set nogen fortilfælde af konkursramte
solcelleparker.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2