Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del Bilag 345
Offentligt
Til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg,
Jeg skriver på vegne af DS Smith, Danmarks største emballageproducent, for at anmode om
foretræde for udvalget i forbindelse med Klimafolkemødet senere i august 2025.
Baggrunden er den danske implementering af EU-forordningen om det udvidede
producentansvar (EPR) for emballage, som træder i kraft den 1. oktober 2025. Vi ønsker at
drøfte de udfordringer, som implementeringen i sin nuværende form medfører, samt
foreslå konkrete løsninger, der kan sikre en mere bæredygtig og konkurrencedygtig
udrulning af EPR.
Formålet med vores foretræde er at fremhæve behovet for at genbesøge implementeringen
inden ikrafttrædelsen den 1. oktober 2025. Vi ønsker at sikre, at ordningen lever op til sit
oprindelige formål om at fremme cirkularitet og styrke miljøindsatsen, samtidig med at
danske virksomheder eller arbejdspladser ikke lider skade.
Udover at priserne er blevet markant højere end ventet, er den største overraskelse, at der
ikke er taget tilstrækkelig højde for materialernes genanvendelighed. Eksempelvis er svært
genanvendeligt materialer på visse punkter blevet billigere end mere genanvendelige
materialer. De kommende emballagepriser er udregnet på baggrund af kommunernes priser
for affaldshåndtering. Her er priserne i gennemsnit blevet omkring 50 % højere end
Miljøstyrelsens vurdering fra 2021, og prisen for et genanvendeligt materiale som pap
varierer med op til 4000 % mellem den dyreste og billigste kommune. Det betyder, at
virksomheder, der har investeret i bæredygtige emballageløsninger, bliver straffet med høje
gebyrer, mens mindre bæredygtige alternativer slipper billigere.
Skævvridningen underminerer ikke blot målet om en cirkulær økonomi og vores grønne
omstilling, men presser også danske virksomheder unødigt hårdt. Flere virksomheder har
allerede advaret om, at de høje gebyrer truer deres eksistensgrundlag, hvilket kan føre til
tab af arbejdspladser eller flytning af produktionen ud af landet. Samtidig svækker den
manglende kontrol med udenlandske aktører systemets troværdighed og skaber ulige
konkurrencevilkår. Resultatet er en implementering, der risikerer at skade både miljøet og
dansk erhvervsliv.
Primære udfordringer:
Miljøet betaler prisen:
Den nuværende gebyrstruktur favoriserer ikke materialer med høj
genanvendelighed. Lovgivningen, der ellers er udformet med formålet om at give
incitamenter til mere bæredygtige emballage løsninger ender med det modsatte.
Det underminerer både målet om en cirkulær økonomi
og ambitionerne i EU’s
kommende direktiver, der lander i 2030 (PPWR).
Konkurrencevilkår under pres:
Danske virksomheder står over for markant højere gebyrer end deres europæiske
konkurrenter, hvilket svækker vores konkurrenceevne. Samtidig undgår såkaldte
”free-riders”,
såsom Temu, Alibaba, Shein, ofte producentansvaret: udenlandske
aktører går udenom gebyrerne, og efterlader betalingen hos de danske
KEF, Alm.del - 2024-25 - Bilag 345: Anmodning om foretræde for udvalget på Klimafolkemødet den 28-29/8-25, fra DS Smith
virksomheder. Det skaber ulige vilkår, og gør det svært for danske virksomheder at
konkurrere på fair betingelser.
Flere byrder til de danske virksomheder:
De nye regler kommer til at gøre det administrativt tungt og dyrt at drive virksomhed
i Danmark. Uklare kategoriseringen, som ”generisk” vs. ”ikke-generisk” gør
indberetningen af emballage forvirrende og øger risikoen for fejl i indberetningerne.
For at sikre en succesfuld implementering af EPR foreslår vi følgende tiltag:
Genbesøg implementeringen: Inden ikrafttrædelsen bør implementeringen
gennemgås med fokus på at skabe et system, der både fremmer miljøet og sikrer fair
konkurrencevilkår.
Gennemsigtighed og retfærdighed i gebyrstrukturen: Gebyrerne bør afspejle
materialernes genanvendelighed og understøtte bæredygtige valg.
Lige vilkår for alle aktører: Styrket kontrol og håndhævelse skal sikre, at udenlandske
aktører bidrager på lige fod med danske virksomheder.
Vi ser frem til at præsentere vores synspunkter og indgå i en produktiv dialog med udvalget.
DS Smith ønsker at bidrage med konkrete erfaringer og løsninger fra branchen, så vi
sammen kan sikre, at EPR bliver en succes for både miljøet og Danmark.
På forhånd tak for jeres tid og overvejelse af denne anmodning. Jeg ser frem til at høre fra
jer og deltager gerne i en uddybende dialog.