Ansøgning om foretræde for Klima-, Energi-, og
Forsyningsudvalget på Klimafolkemødet
Kan Klima- Energi-, og Forsyningsudvalget spille en aktiv rolle i at accelerere
omstillingen til emissionsfrie bygge- og anlægsmaskiner?
Bygge- og anlægssektoren er globalt blandt de største kilder til CO₂ og rummer derfor
et stort omstillingspotentiale. De dieseldrevne arbejdsmaskiner udleder nemlig omtrent
det samme som den internationale luftfart. I Danmark udgør byggeriet hele 30 pct. af
de energirelaterede CO₂-udledninger
–
en betydelig andel af disse stammer fra byg-
gepladserne.
I Danmark er der fart på elektrificeringen af vejtransport, bl.a. takket være en målrettet
politisk indsats. Flere elbiler og -lastbiler understøttes af politiske mål, afgiftsstruktur
og tilskud til stationær ladeinfrastruktur
–
med mærkbare resultater i både den private
og offentlige flåde. Modsat vejtransporten er der ikke opsat økonomiske rammer, der
på tilsvarende vis ville fremme et grønt valg af arbejdsmaskiner på el frem for på diesel.
Omstillingen bremses derfor af initiale meromkostninger til elmaskiner og mobil lade-
infrastuktur til byggepladserne, selv om omstillingen er teknisk mulig.
Derimod er viljen til stede hos udvalgte frontløbere. I regi af Center for Offentlig-Privat
Innovation (CO-PI) har 19 offentlige bygherrer i partnerskabet
”Sammen
om emissi-
onsfrie arbejdsmaskiner” sat sig mål om at udfase fossildrevne maskiner. Blandt del-
tagerne er Metroselskabet, Vejdirektoratet, Region Hovedstaden, Aalborg, Esbjerg,
København og Middelfart kommuner samt forsyninger som HOFOR, Aarhus Vand og
Novafos. Partnerskabet har et tæt og konstruktivt samarbejde med private aktører,
herunder entreprenører, udlejere og energileverandører, og har DI og KL som strate-
giske partnere. Den offentlig-private dialog har muliggjort en række fuldskala demon-
strationsprojekter med 100 pct. emissionsfri maskinparker, bl.a. i Esbjerg, København
og Rødovre. Erfaringerne viser, at teknologien virker, men at omstillingen udfordres af
utilstrækkelig strøm og startomkostninger til elmaskiner, der er dyrere i indkøb.
En analyse udarbejdet af partnerskabet viser, at en fuld elektrificering frem mod 2028
er mulig og samfundsøkonomisk attraktiv
med en ’skyggepris’ på 1.500 kr.
pr. ton re-
duceret CO₂. Omstillingen vil også forbedre luftkvalitet og reducere støj.
CO-PI anmoder derfor på vegne af partnerskabet om foretræde for Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget for at dele erfaringer og drøfte, om udvalget kan medvirke til at
skalere omstillingen, for eksempel ved at overveje:
•
•
•
•
Politiske mål og milepæle for udfasning af fossile arbejdsmaskiner
Økonomiske incitamenter til omstilling til el maskiner og mobil ladeinfrastruktur
Flere og større offentlige udbud, der efterspørger emissionsfrie løsninger
Styrkede offentlig-private samarbejdsmodeller, fx inspireret af NEKST
Kontaktperson
Ole Bech Lykkebo
Dato
07.08.2025
Vi håber at få lejlighed til at uddybe potentialerne, og ser frem til at høre fra jer.
Med venlig hilsen
Ole Bech Lykkebo, programchef, CO-PI
–
Mobil: 61813102