Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del
Offentligt
3060137_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 29-08-2025
Enhed: Valgenheden
Sagsbeh: mphl
Sagsnr.:2025 - 8526
Dok. nr.: 2110099
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 94 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 20. august 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Spørgsmål nr. 94:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor det fremgår af vejledningen til udfyldelse af
kandidatanmeldelsen for partier og lister, der opstiller til kommunalvalget pkt. 7, at
»Hvis kandidatlisten ikke kan fritages, enten fordi listen ikke blev valgt ved sidste valg,
eller fordi listen ikke længere er repræsenteret i kommunalbestyrelsen, skal den
indsamle det nødvendige antal underskrifter«, når det fra ministeriet er oplyst i en e-
mail fra Indenrigsministeriets Valgenhed til Dansk Folkepartis sekretariat den 27. maj
2025 kl. 8:45, at »Det er i den forbindelse ministeriets opfattelse, at kravet i lovens §
19, stk. 4, om fortsat repræsentation er opfyldt, hvis partiet tirsdagen 9 uger før
valgdagen er repræsenteret i kommunalbestyrelsen med et eller flere af de
oprindelige mandater, og dette mandat udgør mere end halvdelen af de oprindeligt
valgte mandater«, og er ministeren ikke enige i, at såfremt indholdet i e-mailen fra
Valgenheden er korrekt, så er beskrivelsen i vejledningen til udfyldelse af
kandidatanmeldelsen vildledende, fordi partierne kan tro, at det er tilstrækkeligt
stadig at være repræsenteret i kommunalbestyrelsen, mens ministeriets e-mail af 27.
maj kræver, at over halvdelen af de valgte mandater stadig repræsenterer partiet, for
at man kan fritages for stillere, og vil ministeren drage omsorg for præcist at
redegøre for, hvad der efter ministeriets opfattelse skal til, for at et parti eller en liste
kan fritages fra stillerkravet?”
Svar:
Jeg er som indenrigs- og sundhedsminister optaget af, at der er størst mulig klarhed i
alle forhold vedrørende valg. Det er en vigtig forudsætning for tilliden til demokratiet.
1. De gældende regler om fritagelse for stillerkravet i forbindelse med
kommunalvalg
Det følger af § 19, stk. 4, i den kommunale og regionale valglov, at valgbestyrelsen
efter anmodning fritager de kandidatlister, der ved sidste kommunalbestyrelsesvalg
opnåede repræsentation i kommunalbestyrelsen, og som tirsdagen 9 uger før
valgdagen fortsat er repræsenteret i kommunalbestyrelsen, for kravet om indsamling
af underskrifter fra et mindsteantal stillere. Det er således bl.a. en betingelse for at
opnå fritagelse for stillerkravet, at en kandidatliste har opnået repræsentation i
kommunalbestyrelsen, og at den på fristdagen ”fortsat er repræsenteret i
kommunalbestyrelsen”.
Forarbejderne til § 19, stk. 4, i den kommunale og regionale valglov indeholder
fortolkningsbidrag til brug for afgrænsningen af, hvornår en kandidatliste til
kommunalbestyrelsesvalg, der ved sidste kommunalbestyrelsesvalg opnåede
repræsentation i kommunalbestyrelsen, ”fortsat er repræsenteret i
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om redegørelse for krav til fritagelse for stillere ved kommunalvalg
kommunalbestyrelsen”. Det fremgår heraf bl.a.,
at det er en forudsætning for at blive
fritaget for stillerkravet, at der er identitet mellem den kandidatliste, der ved sidste
valg opnåede repræsentation i kommunalbestyrelsen, den kandidatliste, som 9 uger
før valgdagen fortsat er repræsenteret i kommunalbestyrelsen, og den kandidatliste,
som nu ønsker at stille op til valget til kommunalbestyrelsen og i den forbindelse
ønsker at blive fritaget for stillerkravet. Det fremgår desuden, at der som
udgangspunkt vil være den fornødne identitet, hvis et eller flere af listens
medlemmer, som er indvalgt i kommunalbestyrelsen, i valgperioden har skiftet liste
eller er blevet løsgængere, men disse medlemmer udgør under halvdelen af listens
medlemmer af kommunalbestyrelsen.
For en detaljeret gennemgang af reglerne om fritagelse for stillerkravet kan jeg
desuden henvise til Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledning nr. 9565 af 26. juni
2025 om afholdelse af kommunale og regionale valg tirsdag den 18. november 2025
pkt. 6.2.2. Der er heri redegjort detaljeret for identitetskravet, og hvad der gælder i
tilfælde af eventuelle partiskift.
På den baggrund er det Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at kravet om
fortsat repræsentation er opfyldt, hvis kandidatlisten tirsdagen 9 uger før valgdagen
er repræsenteret i kommunalbestyrelsen med et eller flere af de oprindelige
mandater, og dette mandat udgør mere end halvdelen af de oprindeligt valgte
mandater.
Det er også det svar, som Indenrigs- og Sundhedsministeriet i det konkrete tilfælde
har givet Dansk Folkepartis sekretariat, jf. også spørgsmålet.
2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets kandidatlisteformular med tilhørende
vejledning
Det følger af § 19, stk. 1, i den kommunale og regionale valglov, at de, der opstilles til
valg, opføres på kandidatlister. Til brug herfor har Indenrigs- og Sundhedsministeriet
udarbejdet en kandidatlisteformular, som den enkelte kommune udleverer til den
enkelte kandidatliste til kommunalbestyrelsesvalg.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i tilknytning hertil udarbejdet en kort, praktisk
vejledning på 3-4 sider om, hvordan kandidatlisteformularen udfyldes, herunder
hvordan de enkelte felter i kandidatlisteformularen udfyldes. I vejledningens pkt. 7 er
det bl.a. anført, at
”hvis
kandidatlisten ikke kan fritages, enten fordi listen ikke blev
valgt ved sidste valg, eller fordi listen ikke længere er repræsenteret i
kommunalbestyrelsen, skal den indsamle det nødvendige antal underskrifter”.
De to nævnte kriterier
dvs. om kandidatlisten opnåede valg til
kommunalbestyrelsen, og om den fortsat er repræsenteret i kommunalbestyrelsen
er de to kriterier, der fremgår direkte af ordlyden af § 19, stk. 4, i den kommunale og
regionale valglov, men der er i den forbindelse ikke givet yderligere vejledning om de
to nævnte kriterier.
Der er som anført imidlertid alene tale om en kort, praktisk vejledning om, hvordan
kandidatlisteformularen udfyldes, men derimod ikke om en detaljeret, juridisk
orienteret gennemgang af kandidatlisternes retsstilling, hverken i forhold til
stillerkravet eller i forhold til andre krav til f.eks. liste- og bogstavbetegnelse.
Side 2
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om redegørelse for krav til fritagelse for stillere ved kommunalvalg
Den korte, praktiske vejledning kan desværre ikke hensigtsmæssigt udvides til at
omfatte de nævnte spørgsmål om kandidatlisternes retsstilling. I Indenrigs- og
Sundhedsministeriets ovennævnte vejledning om kommunal- og regionalvalget fylder
punktet om stillerkravet i sig selv 2-3 sider. På grund af de tidsmæssige forhold i
forbindelse med udgivelsen af de to publikationer kan der heller ikke krydshenvises
fra den første til den sidste.
En kandidatliste har imidlertid mulighed for både før og efter en kommunes
udlevering af en kandidatlisteformular at få vejledning fra kommunen om sin
retsstilling, herunder om det nærmere indhold af stillerkravet og de spørgsmål, der i
den forbindelse kan opstå i tilfælde af eventuelle partiskift el.lign.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet yder desuden generel vejledning om det nærmere
indhold af valglovgivningen, og jeg har i den forbindelse noteret mig, at Dansk
Folkepartis sekretariat har fået vejledning fra ministeriet om muligheden for at blive
fritaget for stillerkravet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil samtidig for en god ordens skyld i forbindelse
med fremtidige revisioner af den korte, praktiske vejledning om, hvordan
kandidatlisteformularen udfyldes, tydeliggøre kandidatlisternes mulighed for at få
konkret vejledning fra kommunerne om deres retsstilling i forhold til f.eks.
stillerkravet. I forhold til vejledningens pkt. 7 vil der desuden kunne blive indsat en
opfordring til, at der søges vejledning hos kommunen om betydningen af eventuelle
partiskift el.lign.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 3