Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del
Offentligt
3064853_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W ism.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 08-09-2025
Enhed: Kommunalret
Sagsbeh: dla
Sagsnr.:2025 - 8179
Dok. nr.: 1431732
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 88 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 11. august 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Mikkel BJørn (DF).
Spørgsmål nr. 88:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke muligheder en kommune har for at kræve
kommunale tilskud tilbagebetalt, når en forening
som tilfældet med Al-Hidayyah-
moskeen i København
har modtaget tilskud på et fejlagtigt eller vildledende
grundlag, og hvorvidt og hvordan gældende lovgivning muliggør eller forhindrer
sådanne tilbagebetalingskrav i praksis? Der henvises til artiklen »Må have spist søm
til morgenmad': Kritikken hagler ned over borgmester«, bt.dk, den 28. juni 2025.”
Svar:
Jeg kan generelt oplyse, at det almindelige tilsyn med kommuner og regioner
varetages af Ankestyrelsen med Indenrigs- og Sundhedsministeriet som overordnet
tilsynsmyndighed.
Ankestyrelsen har oplyst til mig, at styrelsen har sendt en høring til kommunen i den
sag, der er omtalt i den nævnte artikel.
Som minister kan jeg ikke tage stilling til konkrete kommunale dispositioner eller
undladelser, som Ankestyrelsen endnu ikke har haft lejlighed til at tage stilling til. Da
Ankestyrelsen på nuværende tidspunkt afventer en udtalelse fra kommunen, er det
ikke muligt for mig at gå nærmere ind i den konkrete sag, da jeg og ministeriet i så
fald vil blive inhabile, hvis sagen senere tages op i ministeriet.
Jeg kan generelt oplyse, at kommuner yder tilskud til foreninger efter
folkeoplysningsloven.
Kulturministeriet er ressortansvarlig myndighed for folkeoplysningsloven, herunder
folkeoplysningslovens regler om tilbagebetaling. Jeg har derfor indhentet bidrag fra
kulturministeren, der oplyser følgende.
”Kulturministeriet kan oplyse, at folkeoplysningsloven i §
33, stk. 1, generelt
fastlægger, at kommunalbestyrelsen træffer beslutning om alle forhold efter loven,
der ikke er henlagt til anden myndighed. Endvidere fremgår det, at
kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, at foreninger, der modtager tilskud eller får
anvist lokaler, overholder loven og regler fastsat i medfør heraf, jf. § 33, stk. 5.
Folkeoplysningslovens kapitel 8 fastlægger derudover en række regler om regnskab,
revision og tilbagebetaling. Det fremgår, at foreninger skal aflægge regnskab for
tilskud efter loven, og at regnskabet skal dokumentere, at foreningen har anvendt
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 88: MFU spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke muligheder en kommune har for at kræve kommunale tilskud tilbagebetalt
tilskuddet i overensstemmelse med reglerne. Kommunen kan fastsætte nærmere
regler om formkrav, regnskabsperiode, frist og revision.
Det fremgår dertil af lovens § 30, at
”kommunalbestyrelsen kan forlange, at et beløb,
der ikke er anvendt i overensstemmelse med loven og regler fastsat i medfør heraf,
tilbagebetales eller modregnes i det kommer års tilskud. Kommunalbestyrelsen kan
forlange de oplysninger meddelt, som er nødvendige for en vurdering af, om
foreningen har opfyldt tilskudsbetingelserne.”
Det vil sige, at en kommune kan rejse krav mod en forening, hvis kommunen
vurderer, at en forening ikke har anvendt tilskud efter loven i overensstemmelse
hermed, herunder hvis foreningen har afgivet urigtige oplysninger. Krav om
tilbagebetaling af for meget udbetalt tilskud rettes mod foreningen.
Desuden fremgår det af lovens § 32, at ”overholder en forening ikke loven eller de
regler, der er fastsat i medfør heraf, kan kommunalbestyrelsen undlade både at yde
tilskud og at anvise lokaler m.v. for en angiven periode.” Det er angivet i lovens
forarbejder, at en udelukkelsesperiode skal være proportional med forseelsen.”
Kommuner kan i visse tilfælde også yde tilskud til foreninger i medfør af
kommunalfuldmagtsregler. En aftale om tilskud efter kommunalfuldmagtsregler kan
f.eks. indeholde vilkår om, hvad tilskuddet nærmere skal anvendes til.
Krav om tilbagebetaling vil kunne støttes på almindelige aftaleretlige regler, f.eks. at
den modtagende part misligholder aftalen ved ikke at overholde aftalevilkårene eller
har handlet svigagtigt i forbindelse med indgåelsen af aftalen.
Krav om tilbagebetaling vil også kunne støttes på, at en betaling pga. en fejl eller en
misforståelse er sket på et forkert grundlag.
Om et beløb kan kræves tilbagebetalt beror på en konkret vurdering af det enkelte
tilfælde, som i sidste ende foretages af domstolene.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2