Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del
Offentligt
3061433_0001.png
1. september 2025
J.nr. 2025 - 5270
Til Folketinget
Indenrigsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 80 af 8. juli 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om ministeren kan oplyse størrelsen på den nuværende årlige skatterabat på grundskylden
3061433_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse størrelsen på den nuværende årlige skatterabat på grundskylden
i
relation til udligningssystemet
fordelt på de 98 kommuner, som ophører den 1. januar
2029? Der henvises til, at ministeren tidligere har henvist til, at Finansieringsudvalget skal
belyse de byrdefordelingsmæssige konsekvenser af ejendomsvurdering- og boligbeskat-
ningssystemet efter overgangsperioden og opstille mulige modeller, der minimerer de
kommunaløkonomiske konsekvenser af ændringer i beskatningsgrundlaget for grundskyld
mellem kommunerne. Ministeren bedes dog oplyse byrdefordelingen mellem kommuner i
et scenarie, hvor der intet gøres. Der henvises til SAU alm. del - svar på spørgsmål 266.
Svar
Der tages udgangspunkt i, at der med ”skatterabat” henvises til rabatordningerne vedrø-
rende grundskyld for så vidt angår skatteydernes betaling til staten. Disse rabatordninger
har ikke sammenhæng med kommunernes økonomi. Rabatten er således alene et mellem-
værende mellem skatteyderne og staten, sådan som forligskredsen på ejendomsområdet
(S, V, LA, K, RV, DF) har aftalt. DF er siden udtrådt af forliget, mens M er indtrådt.
I forhold til den kommunale økonomi er der med boligskatteforliget aftalt en midlertidig
neutralisering af de byrdefordelingsmæssige konsekvenser af det nye ejendomsvurderings-
system og boligskatteforliget. Denne ordning indebærer, at der i perioden 2024-2028 sker
en neutralisering af de byrdefordelingsmæssige konsekvenser for kommunerne, der følger
af det nye ejendomsvurderings- og boligskattesystem, gennem for det første et loft over
kommunens grundskyldspromille og for det andet en neutralisering af virkninger ift. ud-
ligningssystemet.
Promillelofterne er fastsat med hensigt til, at den enkelte kommunernes provenu fra
grundskyld som udgangspunkt i 2024 er uændret ift. det provenu, som en videreførsel af
2023-reglerne ville medføre i 2024. Loftet er fastsat på baggrund af en prognose for ejen-
domsvurderingerne.
Neutraliseringen vedr. udligningssystemet har til formål, at de nye boligskatteregler som
udgangspunkt ikke har gennemslag i udligningssystemet i perioden.
Disse to tiltag skal således ses i sammenhæng og udgør ikke en kommunal skatterabat ift.
udligningssystemet.
Regeringen har d. 17. juni 2025 fremlagt et kommissorium for et arbejde i Finansierings-
udvalget med at forberede ændringer i det kommunale tilskuds- og udligningssystem bl.a.
omkring skatteområdet.
Der henvises til, at resultatet af dette arbejde, herunder opgørelser af byrdefordelings-
mæssige konsekvenser af forskellige modeller, planlægges at foreligge senest ultimo 2027.
Side 2 af 2