Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del
Offentligt
3040337_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 12-06-2025
Enhed: Valgenheden
Sagsbeh: mphl
Sagsnr.:2025 - 5372
Dok. nr.: 342344
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 73 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 15. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Juel-Jensen
(V) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Benny Engelbrecht (S).
Spørgsmål nr. 73:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan der er fulgt op på de opfordringer m.v. fra
Udvalget til Prøvelse af Valgene, som indgik i udvalgets betænkning og indstilling om
folketingsvalget den 1. november 2022? Der henvises til beslutningsforslag B 1,
folketingsåret 2022-23 (2. samling).”
Svar:
Udvalget til Prøvelse af Valgene kom efter afholdelsen af folketingsvalget den 1.
november 2022 med flere opfordringer til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, og jeg
vil i det følgende redegøre for status på opfølgningen på udvalgets opfordringer, der
omfattede følgende emner: 1) fejl ved udformning af stemmesedler, 2) hjælp til
stemmeafgivning, 3) politiets beslaglæggelse af valgmateriale, 4) brevstemmer, der
ikke kom i betragtning og 5) forkert anvendt brevstemmemateriale.
1.
På stemmesedlerne for Fyns Storkreds, 6. opstillingskreds, Nyborg, var der ved
folketingsvalget den 1. november 2022 en alvorlig fejl, idet kandidaterne for 12 ud af
14 partier var anført i en forkert rækkefølge. Kommunerne var flere gange forud for
valget blevet opfordret til at udvise stor opmærksomhed på nøje korrekturlæsning af
udkast til stemmesedler med henblik på at forebygge sådanne fejl. Udvalget til
Prøvelse af Valgene opfordrede Indenrigs- og Sundhedsministeriet til at overveje
muligheden for at iværksætte yderligere tiltag for at sikre, at sådanne fejl ikke
gentager sig.
Det følger af folketingsvalglovens § 43, at valgbestyrelsen tilvejebringer
stemmesedler til brug ved afstemningen i opstillingskredsen samt opslag, og at
indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om stemmesedlernes
indhold og udformning.
Jeg har som opfølgning på opfordringen bl.a. udstedt nye bekendtgørelser om
stemmesedlernes udformning, således at stemmesedlernes udseende i endnu højere
grad er ensartet og samtidig forenklet til alle valgtyper. Derudover har jeg taget
initiativ til en lovændring, der til folketingsvalg har indført en ny fortegnelse, der
indeholder samtlige partier og kandidater i den rækkefølge, de skal stå på
stemmesedlen. Der vil blive udarbejdet en fortegnelse for hver opstillingskreds.
Det er min opfattelse, at den nye fortegnelse vil være en afgørende hjælp for
kommunerne ved udformningen af stemmesedler til folketingsvalg.
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 73: MFU spm., om ministerens redegørelse for opfølgning på Udvalgets betænkning vedrørende folketingsvalget 2022
Ændringerne i reglerne om stemmesedlernes udformning bliver ved alle valgtyper
afspejlet i Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledninger om afholdelse af valgene.
Disse er aktuelt under udarbejdelse.
Det kan tilføjes, at alle stemmesedler til Europa-Parlamentsvalget den 9. juni 2024
var udformet korrekt.
2.
Ved folketingsvalget den 1. november 2022 blev der klaget over, at en vælger blev
nægtet at afgive stemme, da vælgeren, der var dement, ikke kunne legitimere sig
eller bede om hjælp til stemmeafgivningen. Udvalget til Prøvelse af Valgene anførte i
sin betænkning, at sagen viser, at den generelle problemstilling påkalder sig nye
overvejelser, og udvalget opfordrede Indenrigs- og Sundhedsministeriet til at gå
videre med dette, eventuelt i samarbejde med relevante organisationer på området.
Det følger af folketingsvalglovens § 47, at vælgeren inden stemmeafgivningen skal
aflevere sit valgkort til valglisteføreren, og at valglisteføreren skal forlange, at
vælgeren giver oplysning om sin fødselsdato.
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at det i hvert fald som
udgangspunkt er vælgeren, der skal give oplysning om sin fødselsdato eller på anden
måde legitimere sig over for valglisteføreren. Dog vil der ikke være noget i vejen for,
at en vælger legitimerer sig ved hjælp af en tegnsprogstolk eller i øvrigt får praktisk
hjælp i forbindelse med legitimationen, men der må forudsættes en vis personlig
deltagelse fra vælgerens side.
Jeg finder det dog ligesom Udvalget til Prøvelse af Valgene af central betydning, at
vælgere med demens eller lignende
på samme måde som andre vælgere med
funktionsnedsættelser
gives den hjælp med hensyn til identifikation på valgstedet,
der er nødvendig for, at de kan benytte deres stemmeret.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er derfor i dialog med relevante organisationer
med henblik på sparring og udarbejdelse af diverse opslag, der skal tydeliggøre
reglerne om hjælp til stemmeafgivningen for både vælgere og valgstyrere og
tilforordnede vælgere m.v.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at Demenssymbolet og Solsikkesnoren blev tilføjet
i Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledning om afholdelse af Europa-
Parlamentsvalget søndag den 9. juni 2024, således at kommunerne er
opmærksomme på, at vælgere, der bærer Demenssymbolet eller Solsikkesnoren, kan
være afhængige af støtte fra pårørende eller personale eller have behov for særlig
hjælp.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil derudover forud for hvert valg, herunder i
ministeriets valgvejledninger, fortsat indskærpe over for kommunerne, at
kommunerne skal sikre, at valgstyrere, tilforordnede vælgere og
brevstemmemodtagere har modtaget tilstrækkelig instruktion, så de er bekendt med
reglerne om hjælp til stemmeafgivning og er opmærksomme på usynlige handicap.
3.
Der var ved folketingsvalget den 1. november 2022 to tilfælde, hvor politiet mødte
frem for at beslaglægge brevstemmemateriale, mens valget stadig var i gang.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyste, at ministeriet agtede at indgå i dialog med
Side 2
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 73: MFU spm., om ministerens redegørelse for opfølgning på Udvalgets betænkning vedrørende folketingsvalget 2022
Rigspolitiet om hensigtsmæssig håndtering af problemstillingen, hvilket Udvalget til
Prøvelse af Valgene noterede sig med tilfredshed.
Jeg kan oplyse, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har været i dialog med
Rigspolitiet om samspillet mellem valglovgivningens og retsplejelovens regler,
herunder om, hvordan sådanne situationer kan håndteres, så der både tages hensyn
til valgets integritet og politiets behov for bevissikring. Det har resulteret i et nyt
afsnit i Indenrigs- og Sundhedsministeriets valgvejledninger, hvor kommunerne
oplyses om, hvorledes de skal håndtere en situation, hvor politiet har behov for at
beslaglægge valgmateriale.
4.
Ved folketingsvalget den 1. november 2022 var der 417 brevstemmer, der blev
modtaget på afstemningsstederne fra afstemningens begyndelse og indtil dens
slutning, og som derfor blev uåbnede henlagt som ikke rettidigt modtaget og ikke
kom i betragtning. Udvalget til Prøvelse af Valgene opfordrede Indenrigs- og
Sundhedsministeriet til at overveje mulige tiltag for at modvirke dette.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har været i
dialog med Udenrigsministeriet om mulighederne for at nedbringe antallet af
brevstemmer afgivet i udlandet, der kommer for sent og derfor ikke tages i
betragtning.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i den forbindelse aftalt med
Udenrigsministeriet, at ministerierne snarest muligt efter udskrivelse af folketingsvalg
afstemmer instruktion til danske repræsentationer om brevstemmeafgivning i
udlandet.
Udenrigsministeriet har oplyst, at ministeriet
så snart folketingsvalget er udskrevet
udmelder en frist til de danske repræsentationer for, hvornår brevstemmer senest
skal være modtaget i Udenrigsministeriet med henblik på, at Udenrigsministeriet
rettidigt kan fremsende brevstemmerne til kommunerne. En brevstemme, der afgives
på et tidspunkt, hvor brevstemmen må forventes ikke at nå frem til
Udenrigsministeriets samlede fremsendelse til kommunerne, sendes direkte fra
repræsentationen til den relevante kommune f.eks. ved brug af kurerpost. Hermed
gør de danske repræsentationer, hvad der er muligt for at sikre, at den enkelte
brevstemme når frem inden afstemningens begyndelse på valgdagen.
Udenrigsministeriet intensiverer derudover kommunikationsindsatsen om vejledende
frister for brevstemmeafgivning m.v. på Udenrigsministeriets og repræsentationernes
hjemmesider samt sociale medier.
Det kan i forlængelse heraf oplyses, at der ved Europa-Parlamentsvalget den 9. juni
2024 var 15 brevstemmer, der blev modtaget på afstemningsstederne fra
afstemningens begyndelse og indtil dens slutning. Disse brevstemmer blev uåbnede
henlagt som ikke rettidigt modtagne og kom ikke i betragtning. Det kan dog være
vanskeligt at sammenligne dette tal på tværs af forskellige valgtyper, idet
brevstemmeafgivning i udlandet ved folketingsvalg foregår under langt større
tidspres end ved Europa-Parlamentsvalg. Der vil derfor ved folketingsvalg være en
større risiko for, at vælgere ikke når at brevstemme tids nok til, at brevstemmen kan
nå at blive sendt hjem i tide.
Side 3
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 73: MFU spm., om ministerens redegørelse for opfølgning på Udvalgets betænkning vedrørende folketingsvalget 2022
Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil fortsat følge udviklingen i antallet af for sent
modtagne brevstemmer og vil i samarbejde med Udenrigsministeriet løbende
overveje relevante initiativer.
5.
Der var ved folketingsvalget den 1. november 2022 situationer, hvor brevstemmer
blev afgivet på brevstemmemateriale til andre valgtyper og derfor ikke kunne tages i
betragtning. Udvalget til Prøvelse af Valgene opfordrede Indenrigs- og
Sundhedsministeriet til at overveje udformningen af brevstemmemateriale og
reglerne for anvendelse heraf.
Som det også blev oplyst på daværende tidspunkt, har Indenrigs- og
Sundhedsministeriet til erstatning for det hidtidige blå brevstemmemateriale til
folketingsvalg fået fremstillet nyt, orange brevstemmemateriale til folketingsvalg for
at undgå forveksling med brevstemmematerialet til kommunalvalg og Europa-
Parlamentsvalg, der også er blåt. Lageret af blåt brevstemmemateriale til
folketingsvalg bruges dog op, før der sælges af det orange. Der er fortsat en
betragtelig mængde blåt brevstemmemateriale til folketingsvalg på lager, men
ministeriet er opmærksom på den udfordring om forkert anvendt
brevstemmemateriale, som udvalget har påpeget.
Udvalget til Prøvelse af Valgene opfordrede i forlængelse heraf også Indenrigs- og
Sundhedsministeriet til at foretage en generel vurdering af kommunernes
forudsætninger for at varetage opgaven med håndtering af brevstemmer og at
overveje mulige tiltag til styrkelse heraf.
Det er min opfattelse, at kommunerne har de nødvendige forudsætninger for at
varetage opgaven med brevstemmeafgivning.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet arbejder dog kontinuerligt på at sikre den bedst
mulige vejledning til både stemmemodtagere og vælgere, således at flest mulige
brevstemmer tæller med.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet havde f.eks. til Europa-Parlamentsvalget den 9.
juni 2024 udarbejdet en ny brevstemmevejledning til vælgerne, som kommunerne
skulle sørge for at gøre tilgængelig på brevstemmestederne, herunder ved
brevstemmeafgivningen i visse boliger og boformer, herunder i pleje- og ældreboliger
m.v., samt i vælgerens hjem. Vejledningen til vælgerne om brevstemmeafgivning er
for tiden under revidering med henblik på at gøre den endnu mere letlæselig og
forståelig.
Jeg er opmærksom på, at flere kommuner har en udfordring med at sikre et
tilstrækkeligt antal tilforordnede vælgere, og at forudsætningerne for at håndtere
brevstemmeafgivningen kan være forskellig fra kommune til kommune. Jeg ved, at
kommunerne deler erfaringer ved bl.a. deltagelse på kurser om afholdelse af valg,
netværksmøder og digitale netværk.
Derudover har jeg taget initiativ til en lovændring, der giver kommunerne mulighed
for en mere fleksibel tilrettelæggelse af brevstemmeafgivningen i vælgerens hjem og
i visse botilbud m.v. Det er således ikke længere et krav, at mindst én
stemmemodtager er udpeget blandt de tilforordnede vælgere. Det kan i stedet være
ansatte i botilbuddet m.v. eller kommunens ansatte.
Side 4
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 73: MFU spm., om ministerens redegørelse for opfølgning på Udvalgets betænkning vedrørende folketingsvalget 2022
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 5