Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 28-05-2025
Enhed: Valgenheden
Sagsbeh: mphl
Sagsnr.:2025 - 5252
Dok. nr.: 340743
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 72 (Alm. del), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 15. maj 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Betina Kastbjerg
(DD).
Spørgsmål nr. 72:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan det kan forsvares, at kandidater til kommunal-
og regionalvalg fortsat pålægges at skulle indsamle stillererklæringer fysisk og med
oplysning af samtlige 10 cifre i CPR-nummeret, når justitsministeren den 30. april
offentligt og kategorisk har frarådet borgerne at udlevere CPR-numre under nogen
omstændigheder, og vil ministeren tage initiativ til, at indsamling af stillererklæringer
til kommunal- og regionalvalg fremover kan ske digitalt via f.eks. MitID, sådan som
det allerede praktiseres ved folketingsvalg og europaparlamentsvalg? Der henvises til
»Vil du udlevere dit cpr-nummer? Det er kravet, hvis man vil bakke en politiker op«,
stiften.dk, den 10. maj 2025.”
Svar:
Det følger af § 25, stk. 2, i den kommunale og regionale valglov, at kandidatlister skal
indeholde oplysning om hver enkelt stillers navn, personnummer og bopæl. Der er
således tale om et lovkrav. Baggrunden for kravet om, at alle stilleres personnummer
skal fremgå af kandidatlisten, er, at den enkelte stiller skal kunne identificeres
entydigt, bl.a. med henblik på at kontrollere, at den enkelte stiller har valgret, og at
den samme stiller ikke har afgivet flere stillerunderskrifter.
Den formular, hvorpå stillerunderskrifterne skal indsamles, tilpasses løbende og er nu
udformet sådan, at hver stiller har sin egen side, således at den enkelte stiller ikke
kan se personnumrene på de øvrige stillere.
En digitalisering af indsamlingen af stillerunderskrifter vil indebære merudgifter og
flere opgaver for kommunerne og regionerne. De vil skulle udvikle, betjene og
vedligeholde et it-system med den fornødne kvalitet og sikkerhed, der alene vil skulle
anvendes hvert 4. år, og hvor der af hensyn til ikke-digitale borgere fortsat vil være
behov for at opretholde en alternativ papirbaseret metode.
Derfor har jeg ikke nogen aktuelle planer om at digitalisere processen. Derimod er jeg
åben over for at se på, om kravet om oplysning af personnummer for stillere kan
udgå, næste gang loven skal revideres. Dette kan dog ikke nås inden kommunal- og
regionalvalget den 18. november 2025.