Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del
Offentligt
3033582_0001.png
3. juni 2025
J.nr. 2025 - 3807
Til Folketinget
Indenrigsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 69 af 9. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om ministeren kan oplyse bevæggrunden for, at en del af dødsboskatten tilfalder afdødes bopælskommune, frem for at hele skatteindtægten tilfalder statskassen
3033582_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse bevæggrunden for, at en del af dødsboskatten tilfalder afdødes bo-
pælskommune, frem for at hele skatteindtægten tilfalder statskassen?
Svar
Det følger af dødsskattelovens § 92, at dødsboskatten fordeles med 1/3 til den kom-
mune, hvortil afdøde svarede kommuneskat på dødsfaldstidspunktet, og 2/3 tilfalder sta-
ten. Kommunens andel afregnes af staten over for kommunen på grundlag af de oplys-
ninger, der foreligger den 1. maj i året 2 år efter dødsåret.
Den gældende fordeling blev indført som led i
Aftalen om en kommunal finansieringsreform
(2006).
Inden da blev dødsboskatten fordelt med 2/5 til staten, 2/5 til kommunerne og
1/5 til amtskommunerne.
Det fremgår af aftalen, at fordelingsreglen ændres, så den svarer til det, som gælder for de
øvrige skatter fra dødsboer og for en række andre skattearter. Af bemærkningerne til lov-
forslag L 207 (2005-06), der udmøntede det aftalte fremgår, at
”Ved at udforme delereglerne
ensartet opnås en mindre administrativ forenkling. Ændringen vurderes ikke at medføre større ressource-
besparelser, men den vil forenkle budgetlægningen og afregningsopgørelserne ikke mindst i kommunerne.”
Det fremgik endvidere om provenumæssige konsekvenser, at ”I
overensstemmelse med aftalen
om den kommunale finansieringsreform foreslås det at nedsætte den kommunale andel af dødsboskatten
vedrørende de manuelle eller endelige skatteansættelser for dødsboer fra de gældende 40 pct. til 33,3 pct.,
svarende til andelen for den maskinelt ansatte dødsboskat. Provenunedgangen ved nedsættelsen skønnes at
udgøre ca. 50 mio. kr. årligt. For den enkelte kommune varierer dødsboskatten betydeligt fra år til år, da
skatten primært fremkommer fra et begrænset antal større dødsboer. Provenueffekten af forslaget er ind-
regnet i de samlede økonomiske virkninger af den kommunale finansieringsreform, og fremgår af inden-
rigs- og sundhedsministerens forslag til lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner."
Side 2 af 2