Indenrigsudvalget 2024-25
INU Alm.del
Offentligt
3019641_0001.png
Indenrigsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 63
I brev af 22. april 2025 har udvalget efter ønske fra Carl Andersen (LA) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 63:
Kan ministeren redegøre for, hvor mange opgaver, kompetencer og be-
slutninger det i dag er muligt for kommunalbestyrelsen at uddelegere el-
ler tildele til en eller flere folkeskoler i kommunen?
Svar:
Kommunalbestyrelsen kan i meget vidt omfang delegere sine beføjelser
til både skolelederen og skolebestyrelsen, medmindre beføjelserne er in-
deholdt i et delegationsforbud. Det er derfor ikke muligt at foretage en
udtømmende opregning af, hvilke opgaver, kompetencer og beslutninger
kommunalbestyrelser kan delegere til en eller flere folkeskoler i kommu-
nen.
Kommunestyret fungerer som en enhedsforvaltning. Når der delegeres
inden for kommunestyret, er der derfor tale om intern delegation. Skole-
lederen på den enkelte folkeskole refererer til kommunalbestyrelsen og
indgår i den kommunale organisation på samme måde som andre kom-
munale ledere. Når der delegeres til skolelederen, er der derfor tale om
intern delegation inden for kommunestyret.
Generelt er adgangen til intern delegation (dvs. inden for kommunesty-
ret) ganske vidtgående. Delegation skal i almindelighed bero på saglige
overvejelser og forudsætter, at der er taget højde for opgavens art, even-
tuelle interessekonflikter og kvalifikationer hos den, som opgaven delege-
res til.
Derudover kan adgangen til intern delegation være begrænset af et dele-
gationsforbud.
Et sådan delegationsforbud fremgår af kommunestyrelseslovens § 40, stk.
2, hvoraf det følger, at kommunalbestyrelsen har bevillingsmyndighed.
Foranstaltninger, der vil medføre indtægter eller udgifter, som ikke er be-
villiget i forbindelse med vedtagelsen af årsbudgettet, må derfor ikke
iværksættes, før kommunalbestyrelsen har meddelt den fornødne bevil-
ling.
Børne- og Undervisningsministeriet
13. maj 2025
Sagsnr.: 25/12482
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om ministeren kan redegøre for, hvor mange opgaver, kompetencer og beslutninger det i dag er muligt for kommunalbestyrelsen at uddelegere eller tildele til en eller flere folkeskoler i kommunen
3019641_0002.png
Folkeskolelovens § 40, stk. 2, nr. 1-7, indeholder herudover en række de-
legationsforbud. Det vil sige, at beslutninger om følgende skal træffes af
kommunalbestyrelsen på et møde:
1) Bevillinger til skolevæsenet og økonomiske rammer for enkelte
skoler.
2) Skolestrukturen, herunder antallet af skoler og hver enkelt skoles
omfang med hensyn til klassetrin, specialundervisning og special-
pædagogisk bistand efter § 3, stk. 2, og § 4, stk. 2, undervisning i
fritiden efter § 3, stk. 6, og skolefritidsordninger efter § 3, stk. 7.
Beslutningerne træffes efter indhentet udtalelse fra skolebestyrel-
serne ved de berørte skoler.
3) Kommunernes inddeling i skoledistrikter. Beslutninger om di-
striktsændringer som følge af strukturændringer træffes efter
indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne ved de berørte skoler.
4) Suspension (af frit skolevalg), jf. § 36, stk. 3, 3. pkt., i ganske sær-
lige tilfælde fra reglerne om optagelse i en anden kommunes fol-
keskoler i medfør af § 36, stk. 3, 1. og 2. pkt.
5) Antallet af skoledage samt rammer for klassedannelse, eventuel
undervisning efter § 5, stk. 4 (undervisning i et fag på yderligere
klassetrin), elevernes undervisningstimetal, skoledagens længde
og specialundervisning m.v.
6) Generelle retningslinjer for skolernes virksomhed efter § 3, stk. 4
(åben skole), 8 (undervisning af voksne) og 9 (kulturcenteraktivi-
teter).
7) Frivillige madordninger, herunder madordninger i skolefritidsord-
ninger. Kommunalbestyrelsen beslutter, om madordningerne
etableres med fuld forældrebetaling, gennem kommunale tilskud
med hel eller delvis forplejning eller med differentieret indkomst-
afhængigt tilskud og kan fastsætte nærmere rammer for ordnin-
gerne.
I modsætning til skolelederen er skolebestyrelsen ikke en del af den kom-
munale enhedsforvaltning. Når kommunalbestyrelsen delegerer sine
kompetencer til skolebestyrelsen foreligger der derfor ekstern delegation,
og det skal der være lovhjemmel til.
Af folkeskolelovens § 40, stk. 5 (som bliver stk. 4 den 1. august 2025),
fremgår det, at bortset fra de beføjelser, der følger af arbejdsgiverkompe-
tencen, og de beslutninger, der er nævnt i stk. 2, nr. 1-7 (se ovenfor), samt
§ 25, stk. 3 (aldersintegrerede klasser), og § 34, stk. 3 (rullende skolestart),
kan kommunalbestyrelsen helt eller delvis delegere sine beføjelser efter
loven til skolebestyrelsen.
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen altid kan beslutte selv at be-
handle sager, som måtte være delegeret til skolelederen eller skolebesty-
relsen, da kommunalbestyrelsen fortsat er den kompetente myndighed.
Side 2/3
INU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om ministeren kan redegøre for, hvor mange opgaver, kompetencer og beslutninger det i dag er muligt for kommunalbestyrelsen at uddelegere eller tildele til en eller flere folkeskoler i kommunen
Med venlig hilsen
Side 3/3
Mattias Tesfaye