Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del
Offentligt
3082137_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 5. september 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 229
(Alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 229:
Vil ministeren redegøre for, at Vestre Landsret i afgørelsen i S-1982-24 har ændret
byretten i Hernings afgørelse, således at der skete frifindelse for frakendelse af
dansk indfødsret, herunder redegøre for, om afgørelsen giver anledning til at ind-
bringe sagen for Procesbevillingsnævnet eller at foreslå ændringer af indfødsrets-
loven?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigsad-
vokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har anmodet Statsadvokaten i Viborg om en udta-
lelse.
Statsadvokaten i Viborg har oplyst, at sagen vedrørte frakendelse af
dansk indfødsret efter indfødsretslovens § 8 A, idet den tiltalte i for-
bindelse med sin ansøgning om dansk indfødsret i 2014 havde for-
tiet, at han havde begået kriminelle forhold her i landet.
Tiltalte blev ved Retten i Hernings dom af 2. oktober 2024 frakendt
dansk indfødsret. Tiltalte ankede dommen med påstand om frifin-
delse.
Tiltalte blev ved Vestre Landsrets dom af 2. september 2025 frifundet
for påstanden om frakendelse af dansk statsborgerskab. Vestre
Landsret lagde i den forbindelse til grund, at tiltalte havde handlet
med forsæt i forbindelse med ansøgningen om dansk indfødsret,
Side
1/2
20. oktober 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 15432
3297235
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om Vestre Landsrets ændring af Hernings afgørelse om frakendelse af dansk indfødsret
3082137_0002.png
men fandt efter en samlet proportionalitetsvurdering, at tiltalte ikke
skulle frakendes dansk indfødsret. Landsretten lagde herved vægt
på, at der er forløbet 9 år siden forholdet blev begået, at tiltalte har
boet i Danmark siden han var 6 år gammel, at han er samboende med
en dansk statsborger, med hvem han har et mindreårigt barn, og at
han ikke har kontakt til personer i Irak.
Statsadvokaten i Viborg forelagde efterfølgende Vestre Landsrets
dom for Rigsadvokaten, som efter en samlet vurdering af sagen ikke
fandt grundlag for at søge Procesbevillingsnævnet om anketilladelse
til Højesteret.”
2.
Jeg kan i forlængelse af Justitsministeriets bidrag bemærke, at dommen er et
udtryk for en konkret afvejning af en række omstændigheder i den konkrete sag.
Indfødsretslovens § 8 A blev senest ændret af den daværende socialdemokratiske
regering ved lov nr. 453 af 20. april 2022 om ændring af indfødsretsloven (fraken-
delse af statsborgerskab for strafbare forhold, som er til alvorlig skade for statens
vitale interesser, m.v.), hvorefter det i sager om frakendelse af statsborgerskab på
baggrund af svig er obligatorisk, at der skal ske frakendelse af statsborgerskabet,
medmindre det er i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Jeg finder på den baggrund ikke anledning til at foreslå ændringer af indfødsretslo-
vens regler om frakendelse af statsborgerskab på baggrund af svig.
Jeg er i øvrigt tilfreds med, at det i forbindelse med den seneste indfødsretsaftale
af 2021 blev videreført,, at det, to år efter vedtagelsen af en lov om indfødsrets
meddelelse, systematisk skal vurderes, om der er grundlag for at indlede inddragel-
sessager på grund af fortielse af kriminalitet. Der er således et kontinuerligt fokus
på, om der er anledning til at rejse sager om frakendelse af statsborgerskab på bag-
grund af svig.
Rasmus Stoklund
/
Christine V. Johansen
Side
2/2