Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del
Offentligt
3055392_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. juni 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 193 (alm.
del) efter ønske fra Sandra Elisabeth Skalvig (LA) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 193:
Vurderer ministeren, at det er i overensstemmelse med indfødsretslovens § 8A,
hvis domstolene i forbindelse med frakendelse af indfødsret, baserer deres vurde-
ring på straffens længde, og ikke den strafbare handling og vedkomnes handle-
måde?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at det fremgår af indføds-
retslovens § 8 A, at den, som i forbindelse med sin erhvervelse af dansk statsbor-
gerskab har udvist svigagtigt forhold, herunder ved forsætligt at afgive urigtige eller
vildledende oplysninger eller fortie relevante oplysninger, ved dom skal frakendes
statsborgerskabet, hvis det udviste forhold har været bestemmende for erhvervel-
sen, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i den forbindelse henvise til bestem-
melsens almindelige bemærkninger, hvoraf det fremgår blandt andet, at fraken-
delse på
baggrund af svig forudsætter ”at
den udviste svig har været bestemmende
for, at den pågældende person erhvervede dansk statsborgerskab. Der skal således
være tale om en situation, hvor vedkommende ikke ville have fået dansk statsbor-
gerskab, hvis han eller hun havde afgivet rigtige og/eller fyldestgørende oplysnin-
ger.,”
jf. Folketingstidende 2001-02,
tillæg A, L 33 pkt. 3.1.3., side 655.
Det fremgår også af bemærkningerne,
”at
det efter bestemmelsen er en betingelse
for, at en persons statsborgerskab kan frakendes, at den pågældende har udvist
svigagtigt forhold i forbindelse med erhvervelsen, f.eks. ved forsætligt at afgive
urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie relevante oplysninger. Det kræves
ikke, at den svigagtige handling eller undladelse skal være foretaget i nær tidsmæs-
sig sammenhæng med erhvervelsen af indfødsret,” jf. Folketingstidende 2001-02,
tillæg A, L 33 pkt. 3.1.4 i, side 655.
Side
1/2
18. august 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 10094
3223789
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om det er i overensstemmelse med indfødsretslovens § 8A, hvis domstolene i forbindelse med frakendelse af indfødsret, baserer deres vurdering på straffens længde
Det fremgår ydermere,
at ”det
efter bestemmelsen kræves, at den pågældende skal
have handlet forsætligt med hensyn til de beskrevne forhold. Er der alene tale om
uagtsomhed, kan den pågældendes statsborgerskab således ikke frakendes. Er der
afgivet oplysninger, skal den pågældende alene have haft forsæt til, at oplysnin-
gerne var urigtige eller vildledende.
(…)
Det kræves således ikke, at den pågæl-
dende skal have vidst (eller forventet), at de urigtige eller manglende oplysninger
ville have afgørende betydning for sagens udfald,
jf. Folketingstidende 2001-02,
tillæg A, L 33 pkt. 3.1.5 i, side 656.
Indfødsretslovens § 8 A blev senest ændret ved lov nr. 453 af 20. april 2022 om
ændring af indfødsretsloven (frakendelse af statsborgerskab for strafbare forhold,
som er til alvorlig skade for statens vitale interesser, m.v.).
Lovændringen medførte, at det i sager om frakendelse af statsborgerskab på bag-
grund af svig nu er obligatorisk, at der skal ske frakendelse af statsborgerskabet,
hvis betingelserne som beskrevet er opfyldt, og frakendelsen ikke er i strid med
Danmarks internationale forpligtelser. Det forudsættes, at domstolene i hver enkelt
sag foretager en konkret og individuel vurdering af frakendelsens betydning for den
pågældende sammenholdt med handlemådens grovhed, jf. Folketingstidende
2021-22, tillæg A, L 127 pkt. 2.1.2, side 6.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2