Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del
Offentligt
3040833_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 16. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 171 (alm.
del) efter ønske fra Zenia Stampe (RV) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 171:
Vil ministeren redegøre for, om § 1, stk. 4, i indfødsretsloven finder anvendelse i
sagen med den nu 28-årige kvinde, der af Familieretshuset i 2025 er blevet orien-
teret om, at det var en fejl, at hun ved Fyns Statsamts bevilling af stedbarnsadop-
tion i 2006 blev registreret som dansk statsborger i Det Centrale Personregister
(CPR), og at fejlen ville blive berigtiget, eftersom konstateringen af, at det forhold,
som lå til grund for erhvervelsen af dansk indfødsret, konstateres efter hendes
fyldte 18. år?
16. juni 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 7942
3199711
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at følgende fremgår af ind-
fødsretslovens § 1, stk. 4:
”Konstateres det, at et forhold, som lå til grund for
et barns erhvervelse af dansk
indfødsret efter stk. 1 eller 3, § 2 eller § 2 A, stk. 1 eller 3, ikke længere foreligger,
skal barnet anses for ikke på noget tidspunkt at have erhvervet dansk indfødsret,
medmindre barnet derved bliver statsløst, eller konstateringen sker, efter at ved-
kommende er fyldt 18 år.”
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 487 af 13. maj 2023 om ændring af lov om
dansk indfødsret, som blandt andet havde til formål at implementere statsborger-
retskonventionens artikel 7 fuldt ud i dansk ret.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til bestemmelsen bl.a., at:
”Det er udtømmende fastsat i statsborgerretskonventionens artikel 7, i hvilke situ-
ationer den nationale lovgivning må indeholde regler om automatisk fortabelse af
statsborgerskab eller fortabelse heraf på foranledning af en kontraherende stat.
Det følger af statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 1, litra f, at et barn kan
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm., om § 1, stk. 4, i indfødsretsloven finder anvendelse i sagen med en kvinde, der er blevet orienteret om, at det var en fejl, at hun ved Fyns Statsamts bevilling af stedbarnsadoption i 2006 blev registreret som dansk statsborger i Det Centrale Personregister
fortabe sit statsborgerskab, når det fastslås i løbet af et barns mindreårighed, at
betingelserne for barnets automatiske erhvervelse af det pågældende statsborger-
skab ikke længere er opfyldt. Det følger endvidere af statsborgerretskonventionens
artikel 7, stk. 3, at statsborgerskabet ikke kan fortabes, hvis den pågældende person
derved ville blive statsløs.
Europarådets forklarende rapport til statsborgerretskonventionen indeholder bi-
drag til den nærmere forståelse af statsborgerretskonventionens artikel 7. Det føl-
ger bl.a. af pkt. 58 i den forklarende rapport til statsborgerretskonventionen, at
statsborgerretskonventionens artikel 7 ikke omfatter situationer med administra-
tive fejl, hvor situationen efter den nationale lovgivning ikke anses som fortabelse
af statsborgerskab.”
2.
Eftersom den i spørgsmålet omtalte person ikke har erhvervet dansk statsbor-
gerskab ved en stedbarnsadoption, beror det således på en myndighedsfejl, at
Statsamtet Fyn har registreret, at den pågældende erhvervede dansk statsborger-
skab i henhold til indfødsretslovens § 2 A ved stedbarnsadoptionsbevillingen.
Som det fremgår ovenfor, omfatter indfødsretslovens § 1, stk. 4, ikke situationer
med administrative fejl, hvor situationen efter den nationale lovgivning ikke anses
som fortabelse af dansk statsborgerskab. Der er således ikke ved konstateringen af,
at der er sket en myndighedsfejl i den konkrete sag, tale om en fortabelse af stats-
borgerskab, men derimod en konstatering af, at den pågældende ikke på noget
tidspunkt har erhvervet dansk statsborgerskab.
Indfødsretslovens § 1, stk. 4, finder på den baggrund ikke anvendelse i den i spørgs-
målet omtalte konkrete sag.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2