Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del
Offentligt
3040823_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 16. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 170 (alm.
del) efter ønske fra Zenia Stampe (RV) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 170:
Vil ministeren kommentere på notatet om stedbørnsadopterede børns retstilling
efter indfødsretslovens § 2 A om adoptivbørns erhvervelse af dansk statsborger-
skab ved adoption (IFU alm. del
bilag 162), herunder vurderingen af, at fortolk-
ningen af § 2 A er anderledes i dag end tidligere? Mener ministeren, at den konkrete
sag skal vurderes ud fra principperne om omgørelse af begunstigende forvaltnings-
akt, da adoptionsbevillingen er en forvaltningsakt?
16. juni 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 7939
3199692
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan om anvendelsesområdet for ind-
fødsretslovens § 2 A i forhold til den i spørgsmålet og notatet omtalte konkrete sag
oplyse, at på tidspunktet, hvor kvinden blev adopteret som stedbarn den 11. maj
2006, var lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004 om dansk indfødsret gældende.
Det fremgår af § 2 A i denne lovbekendtgørelse bl.a., at:
”Et udenlandsk barn under
12 år, der er adopteret ved en dansk adoptionsbevilling, bliver dansk statsborger
ved adoptionen, hvis barnet adopteres af et ægtepar, hvor mindst én af ægtefæl-
lerne er dansk statsborger, eller af en ugift dansk statsborger.”
Den dagældende formulering af indfødsretslovens § 2 A blev indsat ved lov nr. 1018
af 23. december 1998 om ændring af lov om dansk indfødsret, lov om offentlig auk-
tion ved auktionsledere og lov om vagtvirksomhed, der bl.a. havde til formål at ind-
føre en ligestilling af adoptivbørn med biologiske børn i statsborgerretlig hen-
seende.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen bl.a., at:
”(..) Efter forslaget skal det fortsat være en betingelse for automatisk erhvervelse
af dansk indfødsret, at barnet er adopteret ved en dansk adoptionsbevilling eller
ved en udenlandsk afgørelse, der anerkendes i medfør af adoptionslovens § 28, stk.
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om notatet om stedbørnsadopterede børns retstilling efter indfødsretslovens § 2 A om adoptivbørns erhvervelse af dansk statsborgerskab ved adoption
2. Det indebærer, at adoption kun medfører automatisk erhvervelse af dansk stats-
borgerskab, hvis det er utvivlsomt, at adoptionen er gyldig efter dansk ret.
Det er endvidere som hidtil en forudsætning for den automatiske erhvervelse af
dansk indfødsret, at barnet ikke er fyldt 12 år, når virkningerne af adoptionen ind-
træder. Baggrunden herfor er, at der ved adoption af børn over denne alder nor-
malt kræves samtykke fra barnet. Barnet bør derfor i disse tilfælde også give ud-
trykkeligt samtykke til erhvervelsen af dansk indfødsret. Det bemærkes, at langt de
fleste adoptioner finder sted, inden barnet er fyldt 12 år.
I andre tilfælde, herunder ved en dansk statsborgers adoption af et udenlandsk
stedbarn, vil adoptivbarnet som hidtil
hvis adoptionen har gyldighed efter dansk
ret
kunne naturaliseres efter reglerne i naturalisationscirkulærets § 11. Efter
denne bestemmelse kan børn under 12 år, der adopteres af en dansk statsborger,
naturaliseres uafhængig af ophold her i landet. Er adoptionen sket mellem barnets
fyldte 12. og 18. år, kan barnet naturaliseres, hvis det inden det fyldte 18. år har
opholdt sig mindst 2 år her i landet.”
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at den nuværende
formulering af indfødsretslovens § 2 A blev indsat ved lov nr. 1525 af 27. december
2014 om ændring af adoptionsloven, forældreansvarsloven og lov om dansk ind-
fødsret (adgang for samlevende til at adoptere sammen m.v.).
Lovændringen havde
for så vidt angår ændringerne i indfødsretsloven
til formål
at konsekvensændre indfødsretslovens § 2 A, stk. 1, således at bestemmelsen blev
bragt i overensstemmelse med adoptionsloven, og at ugifte samlevende par blev
sidestillet med ægtefæller i relation til videregivelse af dansk statsborgerskab ved
adoption.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen bl.a., at:
Ӯndringsforslaget har
ikke til formål at ændre på, at videregivelse af dansk statsborgerskab ved adoption
kun kan ske af par, der adopterer sammen, eller af en enlig. Det er og skal således
heller ikke fremover være muligt f.eks. automatisk at videregive dansk statsborger-
skab i tilfælde, hvor en dansk statsborger adopterer en udenlandsk samlevers barn
(stedbarnsadoption). Ønsker barnet at erhverve dansk statsborgerskab i forbin-
delse med stedbarnsadoption, kan dette alene ske ved ansøgning om dansk stats-
borgerskab ved naturalisation. Der henvises til § 14 i cirkulæreskrivelse nr. 9253 af
6. juni 2013 om naturalisation.”
3.
Som oplyst under besvarelsen af samrådsspørgsmål H og I mener jeg, at kvinden
i den i spørgsmålet omtalte konkrete sag, hvor den pågældende fejlagtigt har været
registreret som dansk statsborger i Det Centrale Personregister (CPR), og dermed
har haft en berettiget forventning om, at hun var dansk statsborger, skal behandles
som en såkaldt
”pas-sag”.
Det skyldes, at det følger af grundloven, at ingen kan få
dansk indfødsret uden ved lov. Det er således ikke muligt at tildele statsborgerskab
til en person på grund af en fejlagtigt registrering i forbindelse med en stedbarns-
adoption efter principperne om begunstigende forvaltningsakter.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om notatet om stedbørnsadopterede børns retstilling efter indfødsretslovens § 2 A om adoptivbørns erhvervelse af dansk statsborgerskab ved adoption
Hvis den pågældende indgiver en ansøgning om dansk statsborgerskab ved natura-
lisation, vil ansøgningen efter Udlændinge- og Integrationsministeriets praksis blive
forelagt for Folketingets Indfødsretsudvalg med henblik på dispensation fra den el-
ler de betingelser, den pågældende ikke måtte opfylde. Det er i den forbindelse dog
en forudsætning for forelæggelse af sagen for Indfødsretsudvalget, at den pågæl-
dende opfylder vandelskravet.
Det er således Folketingets Indfødsretsudvalg, som vurderer, om der skal gives di-
spensation for en eller flere betingelser for erhvervelse af dansk statsborgerskab
ved naturalisation. Det skal i den forbindelse bemærkes, at en forelæggelse for Fol-
ketingets Indfødsretsudvalg med henblik på udvalgets afgørelse om dispensation
for en eller flere betingelser ikke er ensbetydende med, at der meddeles dispensa-
tion.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3