Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del
Offentligt
3061917_0001.png
RIGSPOLITIET
Dato: 30-04-2025
Ansvarlig enhed: Operativ analyse og
udvikling
E-mail: [email protected]
J.nr.: 2024-171030
Dok.nr. 3940224
Sagsbehandler: Michael Storm Larsen
Operativ analyse og udvikling
Rigspolitiet
Polititorvet 14
1780 København V
Tlf.: 114 eller 3314 8888
E-mail: [email protected]
CVR nr.:17143611
Overblik over kriminelle familier
Baggrund
Indsatsen mod organiseret kriminalitet udgør en væsentlig del af politiets
opgavevaretagelse, og politiet foretager i den forbindelse systematisk politimæssig
monitering af kriminelle grupper og kriminelle netværk, der begår alvorlig eller organiseret
kriminalitet. Det er karakteren af den alvorlige organiserede kriminalitet, der til enhver tid
afgør, om politiet har særlig interesse for en gruppe af personer, uanset om det er en
familie, en bande eller en kriminel gruppering i øvrigt.
Ud over den systematiske politimæssige monitering af kriminelle grupper og kriminelle
netværk, der begår alvorlig eller organiseret kriminalitet, har politiet også kendskab til
familier, hvor flere personer er involveret i kriminalitet. Kendskabet til de sådanne familier
er bl.a. opbygget i politikredsene på baggrund af kredsenes viden om de lokale
kriminalitetsmønstre og i forbindelse med politiets mangeårige politimæssige indsatser
med henblik på at reducere kriminaliteten i socialt udsatte boligområder mv.
Foruden politiets almindelige efterforskningsmetoder og værktøjer er der flere eksisterende
nationale og lokalt forankrede initiativer, som kan bidrage til at håndtere og forebygge
udfordringen med familier, der er præget af kriminalitet. De nationale initiativer omfatter
bl.a. videreudvikling og udbredelse af den såkaldte ”knock-knock-strategi”, hvor politiet
opsøger børn og unge på kanten af organiseret kriminalitet og tager en forebyggende
dialog med de unge og familierne, samt styrkelse af muligheden for, at politiet og
kommunerne kan dele relevante oplysninger med hinanden.
Som et eksisterende lokalt redskab til bekæmpelse af kriminelle familier kan nævnes det
lokale samarbejde mellem skole, socialforvaltning og politi (SSP-samarbejdet). SSP-
samarbejdet giver mulighed for tidligt at opfange faresignaler og udviklingstendenser i
kriminaliteten og i børn og unges levevilkår, så der kan gøres en indsats for at hindre, at
de unge havner i en kriminel løbebane, f.eks. som konsekvens af slægtsbaseret
kriminalitet.
På trods af myndighedernes opmærksomhed på området og en lang række lokale
forebyggelses- og efterforskningsrettede tiltag, er det dog fortsat en stor udfordring for
politiet og politiets samarbejdspartnere at bryde de kriminelle mønstre, som går igen i visse
miljøer og familier.
På baggrund af en række spørgsmål fra Folketingets Retsudvalg om slægtsbaseret
kriminalitet har justitsministeren bedt Rigspolitiet om – i dialog med politikredsene – at
undersøge, hvordan der lokalt i de enkelte politikredse kan skabes et mere systematisk
overblik over, hvilke familier der er relevante for politiet at være særligt opmærksom på. På
baggrund af justitsministerens tilkendegivelse og i naturlig forlængelse af den eksisterende
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om ministerens kommentar til artiklen »For første gang har dansk politi undersøgt kriminelle klaner. Her er resultatet«, berlingske.dk den 5. maj 2025
3061917_0002.png
politiindsats besluttede Rigspolitiet derfor, at der skulle udarbejdes et nationalt overblik
over kriminelle familier.
Til brug for udarbejdelsen af det nationale overblik har politiet arbejdet ud fra følgende
definition af, hvad der kan betegnes som en kriminel familie. Definitionen tager
udgangspunkt i politiets kendskab til den kriminalitet, der udgår fra familierne:
”En kriminel familie er en familie, som kan siges at have en kriminel kultur – i form af
kriminel adfærd – som går i arv. Den kriminelle kultur kommer til udtryk i, at en stor del af
familiens medlemmer – fordelt over mindst to generationer – enten er organiserede
kriminelle og/eller vanekriminelle. Der kan både være tale om familiemedlemmer i den
inderste familiecirkel eller i den udvidede familie.
Kriminaliteten i kriminelle familier kan ifølge definitionen tage forskellig form:
1) Slægtsbaseret kriminalitet: Mange familiemedlemmer begår kriminalitet som en del af
en kriminel familieorganisering. Kriminaliteten kan både foregå i forening og individuelt,
men er i begge tilfælde relateret til familieorganisationen.
2) Individuel kriminalitet i en kriminel familie: Mange familiemedlemmer er regelmæssigt
kriminelt aktive, uden at det er relateret til de andre familiemedlemmers kriminelle aktivitet
– i hvert fald ikke i en organiseret form, hvor familien er kernen.”
Metode og indhold
Arbejdet med det nationale overblik er overordnet forløbet i to spor. Dels er der gennemført
en databaseret analyse baseret på registreringer i politiets systemer med afsæt i
overstående definition, dels er igangsat en supplerende kvalitativ vurdering i politikredsene.
Sidstnævnte inddrager bl.a. de familier, der ud fra politikredsenes kendskab og erfaringer
fylder i politikredsenes kriminalitetsbilleder, men som ikke nødvendigvis er blevet udfundet
i den databaserede analyse.
Kvantitativ opgørelse
Den databaserede analyse tager som nævnt udgangspunkt i ovenstående definition af en
kriminel familie, idet det dog primært af hensyn til de registerdata, som har været mulige
for Rigspolitiet at trække, ikke nødvendigvis har været muligt at udfinde alle familier, som
er omfattet af definitionen. Det er således bl.a. ikke muligt alene på baggrund af
registerdata at afgøre, om en given kriminalitet foregår som en del af en kriminel
familieorganisering eller er relateret til familieorganisationen (definitionens punkt 1). Den
databaserede analyse har derfor navnlig bygget på definitionens punkt 2 om omfanget af
familiemedlemmernes begåede kriminalitet (defineret som fældende afgørelser for begået
kriminalitet).
Der er i det hele navnlig lagt vægt på volumen i den kriminalitet, familiemedlemmerne har
begået, og om der ses begået kriminalitet i familien over en længere periode.
Fremgangsmåden i den databaserede analyse er en trinvis afgrænsning af familier med
mange kriminelle medlemmer:
Der er i politiets sagsstyringssystem (POLSAS) identificeret personer, der har
mindst 5 sigtelser for overtrædelse af straffeloven de seneste 10 år.
Side 2
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om ministerens kommentar til artiklen »For første gang har dansk politi undersøgt kriminelle klaner. Her er resultatet«, berlingske.dk den 5. maj 2025
3061917_0003.png
Blandt disse er fundet de personer, der har en barn-forælder relation til en anden
af de registrerede personer. Kriteriet sikrer, at der i de identificerede familier er tale
om kriminalitet i mindst to generationer.
Blandt disse er udfundet samtlige personer, der i maksimalt fire vertikale led (børn-
forældrerelationer) fra fokuspersonen er i familie med denne.
Herefter er frasorteret små familier, familier med få kriminelle og familier med en
lille andel kriminelle i familien.
Herefter er udfundet familier, hvor mindst halvdelen af de voksne i familien har fået
en fældende afgørelse for overtrædelse af straffeloven eller lovgivningen om
våben, knive og euforiserende stoffer inden for de sidste 5 år.
Side 3
Der er herefter
35 familier,
der falder inden for den registerbaserede afgrænsning af
kriminelle familier.
Fremgangsmåden afspejler, at antallet af familier, der omfattes af den indledende
opgørelse, afhænger af, om den praktiske afgrænsning sættes ved en større eller mindre
andel af familiemedlemmerne, der er kriminelle, og om afgrænsningen sker ved et højere
eller lavere omfang af begået kriminalitet. I opgørelsen er der derudover ikke taget hensyn
til kriminalitetens alvor. Der er således ikke lagt særlig vægt på eksempelvis personfarlig
kriminalitet, kriminalitet med høje strafferammer el.lign. I opgørelsen er alene optalt antallet
af fældende afgørelser for overtrædelse af straffeloven eller lovgivningen vedrørende
våben, knive og euforiserende stoffer.
De enkelte kriminelle familier består af flere forskellige nationaliteter. De 35 familier har
tilsammen
636
familiemedlemmer
1
, hvoraf de
302
har dansk statsborgerskab. De
resterende
334
familiemedlemmer fordeler sig på
17
nationaliteter (samt et mindre antal
statsløse og personer med ukendt nationalitet). Følgende syv nationaliteter er de hyppigst
forekommende: Irak, Serbien, Jugoslavien, Sverige, Kroatien, Nederlandene og Italien.
274 af familiemedlemmerne har en af disse nationaliteter.
Familiernes geografiske tilhørsforhold er defineret ud fra den politikreds, hvor hovedparten
af familiens medlemmer har folkeregisteradresse. De 35 familier har deres primære
tilhørsforhold til Østjyllands Politi (13), Sydøstjyllands Politi (3), Syd- og Sønderjyllands
Politi (2), Fyns Politi (1), Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi (2), Nordsjællands Politi
(8) og Københavns politi (6).
Blandt de 35 familier er der
119
familiemedlemmer, der er registreret i politiets
efterforskningsstøtte database (PED) som led i den systematiske politimæssige monitering
af kriminelle grupper og kriminelle netværk, der begår alvorlig eller organiseret kriminalitet,
svarende til godt en fjerdedel af andelen af voksne kriminelle familiemedlemmer.
Kvalitativ vurdering
I andet trin af arbejdet med det nationale overblik har Rigspolitiet igangsat en kvalificering
af resultatet af den databaserede analyse i dialog med politikredsene. I dette arbejde indgår
bl.a. overvejelser om familiernes størrelse, omfanget og alvoren af den begåede
kriminalitet samt de ressourcer, som politikredsene bruger på at håndtere den pågældende
kriminelle familie.
1
Familiemedlemmerne indgår i familier, hvor mindst halvdelen af de voksne i familien har fået en fældende
afgørelse. Det er således ikke alle 636 familiemedlemmer i de 35 familier, der har begået kriminalitet.
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om ministerens kommentar til artiklen »For første gang har dansk politi undersøgt kriminelle klaner. Her er resultatet«, berlingske.dk den 5. maj 2025
3061917_0004.png
Politikredsene er endvidere blevet spurgt om, hvorvidt der er familier, der ikke nødvendigvis
er dømt for kriminalitet i større omfang, og som derfor ikke er udfundet i den databaserede
analyse, men som baseret på kredsenes kendskab, erfaringer og efterretninger politifagligt
vurderes relevante at være særligt opmærksomme på. Politikredsene peger
indledningsvist i tilbagemeldingerne på, at der – ud over de 35 udfundne familier – er
yderligere familier, som politifagligt vurderes at være relevante. Omvendt har Rigspolitiet
vurderet, at familiens størrelse – forstået som antallet af (voksne) kriminelle
familiemedlemmer – har betydning for, hvilke familier det i særlig grad er relevant for politiet
at være opmærksom på ud fra et mere overordnet begreb om ”klankriminalitet”. Rigspolitiet
har således i forbindelse med den databaserede analyse vurderet, hvor mange familier der
har mindst 20 voksne familiemedlemmer.
Analysen viser, at
12 familier
ud af de 35 familier har mindst 20 voksne familiemedlemmer.
Der udestår fortsat en række afgrænsningsmæssige spørgsmål, hvorfor arbejdet med den
kvalitative vurdering fortsat pågår. Det skyldes som nævnt bl.a., at den databaserede
analyse indebærer en række begrænsninger, herunder at den ikke tager hensyn til den
begåede kriminalitets alvor, og/eller hvorvidt kriminaliteten kan siges at være sket som en
del af en kriminel familieorganisering. Den databaserede analyse kan således både have
identificeret familier, som politifagligt ikke er særligt relevante, ligesom den kan have
udelukket familier, som politifagligt set vurderes relevante. Samtidig giver den
databaserede analyse et øjebliksbillede, og over tid vil der – som ved al anden kriminalitet
– ske en udskiftning i de familier, der er relevante for politiet.
Det er derfor nødvendigt, at den igangværende vurdering af de enkelte familier i
politikredsene fortsætter og færdiggøres, således at det bliver muligt at fokusere og
målrette arbejdet med familierne på en måde, som giver størst mulig politimæssig værdi.
Det videre arbejde
Rigspolitiet vil i samarbejde med politikredsene arbejde videre med kvalificeringen af det
nationale overblik. I den forbindelse vil Rigspolitiet overveje, om det vil have politifaglig
værdi at iværksætte en moniteringsindsats i forhold til de familier, der måtte stå bag den
mest alvorlige organiserede kriminalitet.
Politiet foretager allerede i dag systematisk politimæssig monitering af kriminelle grupper
og kriminelle netværk, der begår alvorlig eller organiseret kriminalitet, og en vis andel af de
personer, der er identificeret som medlemmer af en kriminel familie, optræder allerede i
politiets PED-database. En moniteringsindsats af udvalgte kriminelle familier vil i så fald
være et tillæg til den eksisterende moniteringsindsats.
Det bemærkes, at iværksættelse af systematisk monitering af udvalgte kriminelle familier
vil medføre et større ressourcetræk for politikredsene og National enhed for Særlig
Kriminalitet (NSK).
Fsva. de øvrige identificerede familier er det som nævnt indledningsvist Rigspolitiets
vurdering, at der allerede eksisterer en række nationale og lokale initiativer, som kan
bidrage til at håndtere og forebygge udfordringer med kriminelle familier, hvorfor disse
fortsat vil blive håndteret som led heri.
Side 4