Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del
Offentligt
3007959_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 478
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. juni 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 478 (Alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed be-
svares.
Spørgsmål nr. 478:
Vil ministrene som opfølgning på den tekniske gennemgang af konventionerne på
udlændingeområdet den 18. juni 2024 oversende en oversigt over de gennemgå-
ede bestemmelser, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de for-
skellige bestemmelser, således at det er muligt at sammenligne rettighederne i de
forskellige konventioner?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan så vidt angår indholdet af de væsent-
ligste bestemmelser i FN’s konvention af 28. juli 1951 om flygtninges retsstilling
(flygtningekonventionen), Europarådets konvention af 6. november 1997 om stats-
borgerret (statsborgerretskonventionen), FN’s konvention af 30. august 1961 om
begrænsning
af statsløshed (statsløsekonventionen) og FN’s konvention af 13. de-
cember 2006 om rettigheder for personer med handicap (handicapkonventionen)
generelt henvise til de vedlagte talepapirer, som dannede grundlag for Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets oplæg til den tekniske gennemgang af konventi-
oner på udlændingeområdet den 18. juni 2024 i Folketingets Udlændinge- og Inte-
grationsudvalg.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i øvrigt henvise til justitsministerens
besvarelse af spørgsmål nr. 478 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg, der indeholder en oversigt over relevante emner og bestemmelser i
henholdsvis Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), flygtninge-
konventionen, statsborgerretskonventionen, statsløsekonventionen og handicap-
konventionen, som blev gennemgået i forbindelse med den tekniske gennemgang,
og hvor der er et overlap mellem konventionerne.
23. september 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 10357
2813573
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om, hvilke specifikke begrænsninger internationale konventioner medfører for Danmarks mulighed for at tildele og fratage statsborgerskab til udlændinge
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
2/2
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om, hvilke specifikke begrænsninger internationale konventioner medfører for Danmarks mulighed for at tildele og fratage statsborgerskab til udlændinge
3007959_0003.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 478
Offentligt
Håndakt
Arrangement:
Teknisk gennemgang af væsentlige konventioner på udlændingeom-
rådet
Hvornår:
18. juni 2024
Asyl- og Visumkontorets oplæg til brug for teknisk gennemgang af væsentlige
konventioner på udlændingeområdet
27. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Sags nr.
Akt-id
2024 - 9046
2717031
Flygtningekonventionen
1. [Den omfattede gruppe]
Efter flygtningekonventionen betragtes en person som flygtning
og dermed som omfattet af konventionen
såfremt den pågæl-
dende befinder sig uden for sit hjemland som følge af en velbe-
grundet frygt for forfølgelse på grund af sin race, religion, natio-
nalitet, sit tilhørsforhold til en særlig social gruppe eller sine poli-
tiske anskuelser.
Det kan være vanskeligt at definere præcist, hvad der falder un-
der kategorien ”særlig social gruppe”.
Men efter praksis kan der
f.eks. være tale om forfølgelse på baggrund af køn eller seksuali-
tet.
Udlændinge omfattet af flygtningekonventionen meddeles i Dan-
mark opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.
Udlændinge, der ikke er omfattet af flygtningekonventionen,
men som må anses for at have behov for beskyttelse i henhold til
EMRK, meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 2 eller 3.
Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor der er et beskyttelsesbehov
grundet en individuel æresrelateret konflikt, som normalt vil
Side
1/4
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om, hvilke specifikke begrænsninger internationale konventioner medfører for Danmarks mulighed for at tildele og fratage statsborgerskab til udlændinge
3007959_0004.png
falde uden for kategorierne i flygtningekonventionen. Derudover
vil et beskyttelsesbehov, der ikke er begrundet i udlændingens in-
dividuelle forhold, men i den generelle sikkerhedsmæssige situa-
tion i hjemlandet, falde uden for flygtningekonventionen.
2. [Flygtningekonventionens rettigheder]
Flygtningekonventionen indeholder en række rettigheder for de
omfattede personer.
Dette omfatter bl.a. bestemmelser, der har til formål at sikre, at
flygtninge ikke diskrimineres i forhold til generelle frihedsret-
tigheder samt adgangen til uddannelse, arbejdsmarkedet og so-
ciale ydelser.
Derudover sikrer konventionen bl.a. flygtninges adgang til at få
udstedt identitetsdokumenter og rejselegitimation.
3. [Flygtningekonventionens forbud mod refoulement]
Den vigtigste af flygtningekonventionens rettigheder er forbud-
det mod refoulement, som bl.a. også udtrykkes i EMRK artikel 3,
og som Justitsministeriet allerede har været inde på. Efter flygt-
ningekonventionen må ingen stat således udvise eller afvise en
person ved grænsen, hvis den pågældende herved risikerer for-
følgelse som omfattet af konventionen.
I modsætning til EMRK er refoulementsforbuddet i flygtningekon-
ventionen ikke absolut.
Det betyder, at en flygtning, der må anses for en fare for landets
sikkerhed, eller som efter dom for en særlig farlig forbrydelse må
betragtes som en fare for samfundet, ikke er beskyttet af konven-
tionen. Den pågældende vil dog være beskyttet af EMRK og det
absolutte refoulementsforbud, der fremgår af EMRK.
Side
2/4
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om, hvilke specifikke begrænsninger internationale konventioner medfører for Danmarks mulighed for at tildele og fratage statsborgerskab til udlændinge
4. [Ophør af flygtningestatus]
Under visse omstændigheder kan rettighederne efter flygtninge-
konventionen ophøre. Det kan f.eks. være, hvis det oprindelige
grundlag for at tildele flygtningestatus ikke længere er til stede på
baggrund af ændringer af situationen i hjemlandet. I et sådan til-
fælde vil ophøret af flygtningestatus kunne indebære, at udlæn-
dingens opholdstilladelse i Danmark inddrages eller nægtes for-
længet.
Det er i lyset af flygtningekonventionen en betingelse for at ind-
drage eller nægte at forlænge en opholdstilladelse, at der er sket
fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet.
Disse særlige betingelser gælder ikke for udlændinge, der alene
har krav på beskyttelse efter EMRK. I forhold til vurderingen af
om en opholdstilladelse for denne gruppe kan inddrages eller
nægtes forlænget, er det derfor alene afgørende for den asylret-
lige vurdering, om udlændingen aktuelt må anses at risikere for-
hold omfattet af EMRK artikel 3.
5. Flygtningekonventionens betydning for udvisning og udsen-
delse
Flygtningekonventionen har også betydning for spørgsmålet om
udvisning og udsendelse. Hvis en udlænding med asyl udvises af
Danmark ved dom, vil den pågældendes opholdstilladelse auto-
matisk bortfalde. Dette gælder, uanset hvilken opholdstilladelse
der er tale om.
På baggrund af kompetencefordelingen mellem de danske dom-
stole og udlændingemyndighederne tager domstolene i forbin-
delse med sager om udvisning imidlertid ikke stilling til asylrela-
terede spørgsmål.
Dette indebærer bl.a., at domstolene ikke tager stilling til, om den
faktiske udsendelse af udlændingen vil være i strid med flygtnin-
gekonventionens og EMRKs forbud mod refoulement.
Side
3/4
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om, hvilke specifikke begrænsninger internationale konventioner medfører for Danmarks mulighed for at tildele og fratage statsborgerskab til udlændinge
Forud for en udsendelse af den pågældende vil udlændingemyn-
dighederne derfor skulle tage stilling til, om en udsendelse vil
være i strid med refoulementsforbuddet.
Hvis udlændingen ikke kan udsendes grundet forbuddet mod re-
foulement, vil udlændingemyndighederne skulle tage stilling til,
om den pågældende er udelukket fra at blive meddelt opholdstil-
ladelse. En udlænding, der efter en dom om udvisning er meddelt
et indrejseforbud, kan ikke meddeles opholdstilladelse, medmin-
dre særlige grunde taler derfor.
For udlændinge omfattet af flygtningekonventionen skal vurde-
ringen heraf foretages i overensstemmelse med flygtningekon-
ventionen. Det indebærer, at en udlænding alene kan udelukkes
fra opholdstilladelse, såfremt den pågældende har begået en
særlig farlig forbrydelse og må betragtes som en fare for samfun-
det.
Hvis udlændingen er udelukket fra at få en opholdstilladelse, men
refoulementforbuddet er til hinder for, at der kan ske udsendelse,
vil den pågældende være henvist til såkaldt tålt ophold.
Side
4/4