Indfødsretsudvalget 2024-25
IFU Alm.del
Offentligt
3000389_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 7. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 116 (Alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 116:
Vil ministeren i relation til § 26 i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation, redegøre for, om der er råderum til inden for FN’s konvention af
1961 om begrænsning af statsløshed (statsløsekonventionen), at skærpe kravet i
cirkulæreskrivelsens § 26, nr. 3 om, at ansøgeren har haft fast bopæl i Danmark i 5
år umiddelbart forud for ansøgningens indgivelse eller i 8 år i alt, til 10 år i alt, jf.
statsløsekonventionens artikel 1, stk. 2? Vil ministeren endvidere redegøre for, om
der yderligere er råderum inden for Danmarks internationale forpligtelser til på an-
dre områder at skærpe de lempeligere naturalisationskrav for statsløse, samt rede-
gøre for, i hvilket omfang ministeren har kompetence til alene ved sin underskrift
at foretage disse skærpelser i cirkulæreskrivelsen om naturalisation efter aftale i
regeringen, som står alene tilbage i indfødsretsaftalekredsen, uden nødvendigt lo-
varbejde i Folketinget? Vil ministeren på baggrund heraf tilkendegive, om det er
ministerens holdning, at de lempede betingelser for naturalisation af statsløse ikke
bør være lempeligere end påkrævet efter Danmarks internationale forpligtelser?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at det fremgår af artikel 1,
stk. 2, litra a-d i
FN’s konvention af 30. august 1961 om begrænsning af statsløshed
(statsløsekonventionen), at en kontraherende stat er forpligtet til at give statsbor-
gerskab efter ansøgning herom til personer, der fødes på dens territorium, og som
ellers ville blive statsløse afhængigt af en eller flere af følgende betingelser:
a) at ansøgning indgives inden for et af den kontraherende stat fastsat tids-
rum, begyndende senest med 18-års alderen og ophørende tidligst med 21-
års alderen, dog at der tilstås den pågældende mindst eet år, i løbet af hvil-
ket han i henhold til lovgivningen kan indgive ansøgning på egne vegne
uden at skulle indhente samtykke hertil;
3. april 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 3947
3140948
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om der er råderum til inden for FN’s konvention af 1961 om begrænsning af statsløshed (statsløsekonventionen), at skærpe kravet i cirkulæreskrivelsens § 26, nr. 3 om, at ansøgeren har haft fast bopæl i Danmark i 5 år umiddelbart forud for ansøgningens indgivelse eller i 8 år i alt, til 10 år i alt
b) at den pågældende har haft fast bopæl på den kontraherende stats territo-
rium i en af denne stat fastsat periode, der dog højst må være på fem år
umiddelbart forud for ansøgningens indgivelse, eller på ti år i alt;
c) at den pågældende ikke er fundet skyldig i nogen forbrydelse mod statens
sikkerhed eller er blevet idømt fængselsstraf på fem år eller derover for en
strafbar handling;
d) at den pågældende altid har været statsløs.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan videre oplyse, at cirkulæreskrivelsens
§ 26 udmønter dele af de forpligtelser, som Danmark har påtaget sig ved at tiltræde
statsløsekonventionen. Det fremgår således på denne baggrund af cirkulæreskri-
velsens § 26, stk. 1, nr. 1-6, at en person, der er født statsløs i Danmark, kan optages
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, når følgende betingelser er opfyldt:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
At ansøgeren har fast bopæl i Danmark,
ansøgningen indgives fra det fyldte 18. år og inden det fyldte 21. år,
ansøgeren har haft fast bopæl i Danmark i de seneste 5 år forud for an-
søgningens indgivelse eller i 8 år i alt,
ansøgeren ikke er fundet skyldig i nogen forbrydelse mod statens sikker-
hed,
eller er blevet idømt fængselsstraf på 5 år eller derover for en strafbar
handling, og at
ansøgeren altid har været statsløs.
Endeligt er det en betingelse efter § 26, stk. 2, at ansøgeren afgiver oplysninger på
tro og love om, at ansøgeren ikke er fundet skyldig i nogen forbrydelse mod statens
sikkerhed eller er blevet idømt fængselsstraf på 5 år eller derover for en strafbar
handling.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan på denne baggrund oplyse, at det
inden for rammerne af statsløsekonventionen er muligt at skærpe bopælskravet
således, at ansøgeren skal have haft fast bopæl i Danmark i de seneste 5 år forud
for ansøgningens indgivelse eller i 10 år i alt
i stedet for de nugældende i alt 8 år.
Baggrunden for, at der stilles krav om fast bopæl af i alt 8 års varighed og ikke i alt
10 års ophold sådan som konventionen giver mulighed for, er, at der generelt over
for statsløse personer, der ikke er født statsløse i Danmark, eller som ikke i øvrigt
opfylder konventionens betingelser, stilles krav om, at de pågældende har haft 8
års uafbrudt ophold i Danmark.
Det bemærkes endvidere, at da det er en betingelse, at den statsløse er født i Dan-
mark, for at være omfattet af konventionen, vil langt hovedparten af ansøgere om-
fattet af cirkulæreskrivelsens § 26 have opholdt sig her i landet i længere tid end
både 8 og 10 år.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i den forbindelse henvise til, at Folke-
tinget siden 2016 har tildelt dansk statsborgerskab ved naturalisation i medfør af
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om der er råderum til inden for FN’s konvention af 1961 om begrænsning af statsløshed (statsløsekonventionen), at skærpe kravet i cirkulæreskrivelsens § 26, nr. 3 om, at ansøgeren har haft fast bopæl i Danmark i 5 år umiddelbart forud for ansøgningens indgivelse eller i 8 år i alt, til 10 år i alt
cirkulæreskrivelsens § 26 til i alt 6 personer. På ansøgningstidspunktet havde alle 6
personer haft fast bopæl i Danmark i mere end de seneste år 5 år. Disse 6 personer
ville således være blevet optaget på et lovforslag om indfødsrets meddelelse efter
cirkulæreskrivelsens § 26, og efterfølgende være tildelt dansk statsborgerskab, uan-
set om bopælskravet havde været strammet til i alt 10 års ophold i Danmark.
3.
Jeg har noteret mig, at ministeriets gennemgang af konkrete sager fra 2016 frem
til nu viser, at der ikke er tildelt statsborgerskab efter cirkulæreskrivelsens § 26 til
personer, som ikke har haft fast bopæl i Danmark i mere end de sidste 5 år fra an-
søgningens indgivelse. I disse sager har det derfor ikke været relevant at undersøge,
om ansøgeren havde haft 8 års ophold i alt i Danmark.
Jeg finder på den baggrund ikke anledning til aktuelt at tage initiativ til at foretage
ændringer i aftalen om indfødsret, men jeg har noteret mig muligheden herfor.
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan afslutningsvist oplyse, at det ikke in-
den for rammerne af statsløsekonventionen er muligt at skærpe de øvrige betin-
gelser i cirkulæreskrivelsens § 26 yderligere.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3