Grønlandsudvalget 2024-25
GRU Alm.del
Offentligt
3030612_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2025
Strafferetskontoret
Jakob Laudrup
2025-05572
3712825
Besvarelse af spørgsmål nr. 88 (Alm. del) fra Folketingets
Grønlandsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 88 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. april 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om tolkning til grønlandske ofre og pårørende i Danmark ved hjælp fra offerrådgivningen
Spørgsmål nr. 88 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Grønlandske borgere i Danmark har ikke samme adgang til
hjælp fra offerrådgivningen i Danmark, da der ikke tilbydes
rådgivning på grønlandsk. Vil ministeren sikre, at der tilbydes
tolkning til grønlandske ofre og pårørende i Danmark, så de kan
få den nødvendige hjælp og støtte?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Offerrådgivningens grundlæggende opgave er at yde personlig
støtte, herunder krisesamtaler, til ofre for eller vidner til
forbrydelser, at vejlede om mulighederne for erstatning,
psykologhjælp og advokatbistand samt at henvise til relevante
tilbud, hvis der er behov for en anden hjælp end den, som
offerrådgivningen kan tilbyde. Det kan f.eks. være tilbud i regi
af forskellige andre foreninger eller på sundheds- eller
socialområdet. Politiet har en vejledningspligt til
offerrådgivningen over for borgere, der anmelder kriminalitet.
Der er i dag én lokal offerrådgivning i hver af de 12 politikredse
i Danmark med hver sin bestyrelse. Rådgivningsarbejdet
forestås ved de enkelte offerrådgivninger af uafhængige
rådgivere og er baseret på frivilligt arbejde. Offerrådgiverne
rekrutteres lokalt i politikredsen, og det er de lokale bestyrelser,
der driver ansættelsesprocessen for nye frivillige rådgivere.
Rådgivningen ydes hovedsageligt telefonisk, og den telefoniske
rådgivning er tilgængelig døgnet rundt alle ugens dage. Visse
lokale offerrådgivninger har desuden faste åbningstider for
fysisk fremmøde, mens der i de øvrige rådgivninger er mulighed
for konkret at aftale et fysisk eller virtuelt møde med en lokal
rådgiver. Derudover er der flere gange om ugen mulighed for at
gøre brug af offerrådgivningens chat-funktion. Desuden tilbyder
offerrådgivningen også en bisidderordning (f.eks. i forbindelse
med en retssag) og en mentorordning til de ofre, vidner og
pårørende, som har et længerevarende behov for støtte f.eks.
grundet kompleksitet i deres sagen.
Rigspolitiet har den koordinerende funktion og har til opgave
overordnet at skabe betingelserne for, at opgaven med at bistå
og støtte ofre i den enkelte politikreds kan løses lokalt. Opgaven
ligger aktuelt i Politiets Offerrådgivningssekretariat, der er
forankret i Midt- og Vestjyllands Politi. Endelig administrerer
Politiets
Offerrådgivningssekretariat
bevillingen
for
Side 2/4
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om tolkning til grønlandske ofre og pårørende i Danmark ved hjælp fra offerrådgivningen
Offerrådgivningen i Danmark, der er en paraplyorganisation for
de lokale offerrådgivninger.
Offerrådgivningen har ophæng i bemærkningerne til lov nr. 349
af 23. maj 1997 om ændring af retsplejeloven, straffeloven og
erstatningsansvarsloven (Styrkelse af retsstillingen for ofre for
forbrydelser m.v.), hvor blev det besluttet at etablere et
landsdækkende net af lokale og uafhængige offerrådgivninger.
Beslutningen om at etablere offerrådgivningerne blev
implementeret ved Justitsministeriets cirkulæreskrivelse nr.
9047 af 25. juni 1998 om offerrådgivning med tilhørende bilag,
hvor opgaven blev henlagt til rigspolitichefen.
Derudover har Midt- og Vestjyllands Politi udstedt en
vejledning til politikredsene om offerrådgivning og et
actioncard om midlerne til offerrådgivningen, der beskriver de
midler, som Rigspolitiet tildeler til Offerrådgivningen i
Danmark samt de lokale politikredse. Der er ikke heri fastsat
instruks vedrørende tolkning.
Rigspolitiet har i en rundskrivelse af 16. august 2005 om
anvendelse af tolk i forbindelse med offerrådgivning meddelt, at
Rigspolitiet ikke har indvendinger mod, at den tolk, som politiet
anvender under en eventuel afhøring, fortsætter tolkningen
under samtalen mellem ofret og offerrådgiveren, hvis dette sker
i umiddelbar fortsættelse af afhøringen, og hvis tolken er
indforstået hermed. Honorering af tolken afholdes som en udgift
inden for strafferetsplejen.
Der vil herudover være mulighed for at anvende de lokale
kompetencer i offerrådgivningen, f.eks. en grønlandsksproget
rådgiver i den konkrete lokale offerrådgivning.”
Offerådgivningen i Danmark yder et vigtigt bidrag til at sikre, at ofres møde
med retssystemet er så trygt som muligt. I den forbindelse er det selvfølgelig
også vigtigt, at rådgiverne i offerrådgivningen har mulighed for at rådgive
på andre sprog end dansk.
Det er vigtigt, at vi løbende er opmærksomme på de udfordringer, som
grønlandske borgere i Danmark kan have i mødet med retssystemet. Jeg har
derfor bedt Rigspolitiet om at sikre, at alle politikredse er opmærksomme
på muligheden for, at tolken, som politiet anvender under afhøring,
fortsætter tolkningen under samtalen mellem ofret og offerrådgiveren, hvis
den finder sted i umiddelbar tilknytning til afhøringen.
Side 3/4
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om tolkning til grønlandske ofre og pårørende i Danmark ved hjælp fra offerrådgivningen
Det bemærkes, at der aktuelt pågår et arbejde med etablering af en
offerrådgivning i Grønland. Der henvises i den forbindelse til
Justitsministeriets notat af 1. april 2025 herom (Grønlandsudvalget 2024-
25, Alm. del – bilag 75).
Regeringen ønsker at fortsætte og bygge videre på det tætte og tillidsfulde
samarbejde med Grønland og arbejder for, at alle borgere i rigsfællesskabet
behandles ordentligt, respektfuldt og ligeværdigt. På den baggrund
præsenterede regeringen den 27. januar 2025 12 initiativer til at bekæmpe
racisme og diskrimination mod grønlændere i Danmark.
Side 4/4