Grønlandsudvalget 2024-25
GRU Alm.del
Offentligt
3020404_0001.png
EVALUERING 2023
STYREGRUPPEN FOR OPRYDNING EFTER TIDLIGERE AMERIKANSK MI-
LITÆR TILSTEDEVÆRELSE I GRØNLAND
Ref. Mathe
Jan. 2024
Evaluering af udmøntningen af den politiske af-
tale om oprydning efter tidligere amerikansk mi-
litær tilstedeværelse i Grønland (2018-23)
Marraq - Depot A. Området blev brugt til at deponere jernskrot inden udskibning.
Foto: Kommuneqarfik Sermersooq til brug for Styregruppen for oprydning efter tidligere ameri-
kansk militær tilstedeværelse i Grønland
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer status på oprydningen af de militære områder i Grønland, som tidligere har været brugt af USA mv.
Indhold:
Samarbejdets ramme
Status på aftalens udmøntning
Evaluering af udmøntningen
Udmøntning af aftalen efter 2023
Anbefaling
2
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer status på oprydningen af de militære områder i Grønland, som tidligere har været brugt af USA mv.
Evaluering af udmøntningen af den politiske af-
tale om oprydning efter tidligere amerikansk mi-
litær tilstedeværelse i Grønland
1. Samarbejdets ramme
Aftale om oprydning efter tidligere amerikansk militær tilstedeværelse i Grønland
Den 11. januar 2018 underskrev Formanden for Naalakkersuisut og miljø- og fødevareministeren en
aftale om oprydning efter tidligere amerikansk militær tilstedeværelse i Grønland, på lokaliteter som
ikke længere er i anvendelse, og som ikke er overdraget til andre eller omfattet af øvrige aftaler. Som en
del af opgaven tages der for de berørte lokaliteter stilling til behovet for vurdering af forurening på lo-
kaliteten og den mulige recipientpåvirkning med henblik på registrering af miljøtilstanden samt vurde-
ring af, om der skal foretages miljøbeskyttende foranstaltninger. I forsvarsforligsperioden 2018-2023
var der afsat 180 mio. kr. til oprydningen.
Senest i 2023 skal styregruppen jf. den politiske af-
tale, evaluere forløbet, herunder organiseringen, gennemførte og igangsatte aktiviteter
samt behovet for at fortsætte arbejdet.
De uforbrugte midler er videreført i Finansloven for 2024.
Nedenfor
følger dels styregruppens evaluering af udmøntningen til og med 2023 dels an-
befalinger til fortsat udmøntning efter 2023.
Styregruppen og de offentlige bygherrer
I henhold til aftalen blev der nedsat en
grønlandsk-dansk styregruppe,
som er ansvarlig for ud-
møntning af aftalen. Miljøministeriet, der er formand, samt Departement for Landbrug, Selvforsyning,
Energi og Miljø og Forsvarsministeriet, som bevillingshavende myndighed, er faste medlemmer af Sty-
regruppen. Styregruppen træffer i fællesskab bl.a. beslutning om, hvor oprydningsindsatsen skal gen-
nemføres, og hvad oprydningen omfatter. De politiske aftaleparter besluttede i januar 2019 at invitere
Kommuneqarfik Sermersooq til at deltage i styregruppen, idet parterne har ønsket, at kommunen tager
del i aftalens udmøntning, som bygherre, på lokaliteter omfattet af aftalen, som er beliggende i kommu-
nen. Der, hvor ingen grønlandsk myndighed eller institution varetager bygherreansvaret for et projekt,
varetages det af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse. Dette har hidtil været gældende for lokaliteter
i de øvrige grønlandske kommuner end Kommuneqarfik Sermersooq. De øvrige kommuner har hidtil
været inddraget af Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse som myndigheder mv.
Det er forventningen, at de grønlandske kommuner fra februar 2024 drøfter, hvorvidt de fremover vil
lade sig repræsentere af en fælles repræsentant i styregruppen, som afløser for Kommuneqarfik Sermer-
sooq’s nuværende repræsentation. Den konkrete planlægning ift. de resterende lokaliteter afventer kom-
munernes stillingtagen til deres fremtidige roller i samarbejdet, herunder om deres evt. ønsker ift. byg-
herreansvar for projekter på de resterende lokaliteter. I forhold til de allerede igangsatte projekter for-
ventes bygherreansvaret at være fordelt som hidtil.
3
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer status på oprydningen af de militære områder i Grønland, som tidligere har været brugt af USA mv.
3020404_0004.png
2. Status på aftalens udmøntning
Styregruppen trådte sammen i løbet af foråret 2018 og har kontinuerligt arbejdet for, at udmøntningen
sker via tæt inddragelse af og i nogle tilfælde ved grønlandske myndigheder og institutioner. Ved opga-
vens start i 2018 var kendskabet til lokaliteternes aktuelle status begrænset. Foruden den politiske afta-
les ramme er det primære dokument for at afgøre hvilke lokaliteter, der er omfattet af opgaven,
Uden-
rigsministeriets svar til Folketingets Grønlandsudvalg om områder, der har været en del
af forsvarsaftalen siden dens indgåelse i 1951.
Svaret indeholder desuden oplysninger om den
amerikanske militære tilstedeværelse i Grønland inden forsvarsaftalen af 1951
1
.
Endvidere har udredningsprojektet om aktivitets- og affaldskortlægning i det åbne land, fra perioden
2001
2009 bidraget med viden, hvor der er foretaget en registrering/klassificering mm. på baggrund
af arkivgennemgang, interviews, m.m. Derudover er der anvendt andre kilder primært bestående af hi-
storiske værker, formelle og uformelle optegnelser, fotos mm.
Styregruppen arbejder med dette udgangspunkt ud fra
en besigtigelsesliste med aktuelt 17 loka-
liteter
(bilag). Behovet for besigtigelse har dels omfattet vurdering af den kulturelle/historiske inte-
resse
2
, dels planlægning af miljøundersøgelser og oprydningsindsatser. Derudover har styregruppen ud-
arbejdet en ’undersøgelsesliste’ med aktuelt
yderligere 10 lokaliteter, som i sin tid er oprettet af det ame-
rikanske militær, men hvor der er behov for yderligere vurdering af, hvorvidt en besigtigelse vil tjene
aftalens formål. Endelig vurdering af disse lokaliteter udestår (se afsnit 4 nedenfor).
I det følgende beskrives den overordnede status på udmøntningen. En mere detaljeret status for de en-
kelte lokaliteter findes i bilaget.
Status for besigtigede lokaliteter
Siden 2019 har Kommuneqarfik Sermersooq forestået oprydningsindsatser på Østkysten
ved Ikateq og Ittoqqortoormiit (Hvalrosbugten) samt på Vestkysten ved Marraq.
Ikateq,
som er et tidl. landingsbaneområde med betydelige mængder materiel, er aktuelt delvist opryddet. Kom-
muneqarfik Sermersooq er i færd med at forberede restoprydningen, som efter planen skal igangsættes
i sensommeren 2024. I forhold til Marraq og Ittoqqortoormiit (Hvalrosbugten) er oprydning og bort-
skaffelse af materiel og affald gennemført og her afventer styregruppen Kommuneqarfik Sermersooq’s
afslutningsnotat for at kunne lukke sagerne og få dem registreret ved de relevante grønlandske myndig-
heder.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har fra 2020 desuden på i alt 8 lokaliteter fore-
stået udarbejdelse af en række historikker, samt besigtigelser, forundersøgelser og kort-
lægninger.
Det drejer sig om tre lokaliteter i Sydgrønland (Bluie West 3, Camp Corbett, Artillery Point)
og på Vestkysten, Bluie West 5 (Aasiat), Bluie West 9 (Cruncher Island), Loranstationen Nipisat ved
Diskobugten, samt på to nordvestlige lokaliteter, Sabine Island i Melvillebugten og Kap Atholl. På Lo-
ranstationen Nipisat og Sabine Island er der indtil videre alene tale om udarbejdelse af historikker på
baggrund af arkivmaterialer. Se nærmere for status i bilag 1.
I forhold til 9 af disse 11 lokaliteter har Grønlands Nationalmuseum og Arkiv foretaget
besigtigelser.
Museet har gennemført besigtigelser i perioden 2019-22 på alle lokaliteterne, på nær
Loranstationen Nipisat ved Diskobugten samt Ittoqqortoormiit (Hvalrosbugten), hvor det forudgående
kendskab samt kommunens fotodokumentation mv. i relation til sidstnævnte (Hvalrosbugten) har været
1
2
Udenrigsminisiterens svar på GRU alm. del - spm. 28 (Folketingssamlingen 2017-18)).
jf. Inatsisartutlov nr. 11 af 19. maj 2010 om fredning og anden kulturarvsbeskyttelse af kulturminder.
4
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer status på oprydningen af de militære områder i Grønland, som tidligere har været brugt af USA mv.
3020404_0005.png
tilstrækkeligt. Nationalmuseet har udarbejdet rapporter med anbefalinger, der i de fleste tilfælde bety-
der, at museet som kulturmyndighed ikke anbefaler at lade anlæg og materialer forblive på lokaliteten.
I og med museet ikke har rejst fredningssager, men alene givet anbefalinger, er det op til den pågældende
kommune at træffe afgørelse om, hvorvidt anbefalingerne skal følges i form af lokalplanstillæg, der fast-
lægger, hvad der bør bevares på stedet for eftertiden. Eksempelvis er der vedrørende lokaliteten i Ikateq
tale om, at museet har anbefalet at lade dele af det efterladte materiel forblive på stedet. På den baggrund
har Kommuneqarfik Sermersooq i efteråret 2021 vedtaget et lokalplanstillæg, der beskriver, hvilket ma-
teriel mv. der skal forblive på stedet i lyset af Nationalmuseets anbefalinger samt borgerdialog.
Status for resterende lokaliteter på besigtigelseslisten
I forhold til den foreløbige besigtigelsesliste med 17 lokaliteter er der en lokalitet i Kommune Kujalleq,
(Gamatron) og fem lokaliteter, som alle ligger på Østkysten i Kommuneqarfik Sermersooq, hvor der
udestår besigtigelse og kulturhistorisk vurdering fra museet. Lokaliteterne på Østkysten er: Cape Cort
Adeler (vejrmeldestation), Skjoldungen (vejrmeldestation), Commanche Bay/Atterbury Dome (Red-
ningsstation), Qutdleq (Loran station) 0g Orssuiagssuiaq (Loran station).
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse vil efter planen gå videre med projektering af Gamatron i 2024.
Besigtigelse og projektering ift. de 5 lokaliteter på Østkysten afventer Kommuneqarfiik Sermersooq be-
slutning om, hvorvidt kommunen påtager sig bygherrerollen for besigtigelse og evt. oprydning på disse
lokaliteter.
Der er med udgangen af 2023 anvendt ca. 35 mio. kr. af bevillingen på 180 mio. kr.,
idet
restbevillingen herefter udgør ca. 160 mio. kr. (PL2023). Derudover er der anvendt betydelige, men ikke
medregnede ressourcer i styregruppemedlemmernes egne organisationer (departementerne og delvist
hos Kommuneqarfiik Sermersooq) til aftalens håndtering og udmøntning over den 6-årige periode.
Ikateq - ca. 14.000 tønder er blevet samlet sammen hidtil. Billedet er taget, da der var ca. 8000. De
indsamlede tønderne er afskibet. Foto: Kommuneqarfik Sermersooq til brug for Styregruppen om
oprydning efter tidligere amerikansk militær tilstedeværelse i Grønland
5
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer status på oprydningen af de militære områder i Grønland, som tidligere har været brugt af USA mv.
3020404_0006.png
3. Evaluering af udmøntningen
- Erfaringer og udfordringer
Fra aftalens indgåelse har der, blandt andet på grund af det begrænsede forkendskab til forholdene væ-
ret betydelig usikkerhed om, ikke alene hvorledes opgaven skulle løses, men også hvorvidt styregruppen
kunne gennemføre udmøntningen af den politiske aftale inden for den 6-årige tidsramme, der var afsat
til og med 2023.
Foruden det begrænsede forkendskab til lokaliteterne, har der vist sig en
række andre faktorer, der har bidraget til at udmøntningen har vist sig at være mere kom-
pliceret og langvarig end umiddelbart forventet.
Nogle af disse faktorer hænger sammen med
de myndighedskrav, som udmøntningen har vist sig underlagt, men det har også handlet om andre tids-
krævende forhold, der ikke indledningsvis har kunnet være forudset.
Faktorer som i særlig grad har påvirket udmøntningens tidsforløb:
1)
Styregruppens processer:
Der er indledningsvis anvendt en del tid på at klarlægge de juri-
diske og praktiske rammer for samarbejdet mellem grønlandske og danske myndigheder i afta-
lens udmøntning, herunder forholdet mellem styregruppen og de offentlige bygherrer, der har
ansvar for den konkrete udmøntning ift. lokaliteterne. Endvidere har det fra begyndelsen været
et vigtig hensyn, at styregruppens medlemmer har den fornødne tid til at forholde sig til de
spørgsmål, der har skullet tages stilling til. Erfaringen har været, at den tid styregruppens med-
lemmer har kunnet afsætte til opgaverne i perioder har gjort sagsbehandlingstiden relativt lang
både i forhold til at få generelle forhold afklaret og i forhold til konkrete projektplaners vurde-
ring og godkendelse. Bygherrernes tidsforbrug ift. udarbejdelse af planer, udbud, afrapporte-
ring mv. har også i flere tilfælde bidraget til forlængelse af projektperioder.
2)
Kulturmyndighedernes inddragelse.
De gennemførte og igangsatte besigtigelses- og op-
rydningsaktiviteter tegner et billede af, at spørgsmålet om kulturbevaring versus rydning har
spillet en betydeligt større rolle i udmøntningen end forudset ved den politiske aftales indgåelse.
I optakten til aftalens indgåelse samt da styregruppen indledte sit arbejde var spørgsmålet om
at bevare anlæg og materiel ikke et tema. I den politiske aftale er der alene en generel bestem-
melse om, at styregruppen skal afklare myndighedsforhold knyttet til de planlagte aktiviteter.
Spørgsmålet om kulturbevaring har indebåret tid til afklaring i styregruppen om Nationalmu-
seets rolle i arbejdet samt tid afsat til Nationalmuseets besigtigelse, vurdering og afrapportering
vedr. kulturbevaring.
3)
Politisk stillingtagen til Nationalmuseets anbefalinger.
Kommunalpolitiske processer
ift. at beslutte, om der skal ske bevaring af efterladte anlæg og materiel mv. på lokaliteterne i
lyset af Nationalmuseets anbefalinger har vist sig som en betydelig faktor ift. planlægning og
gennemførelse af projekter. Det blev ikke ved den politiske aftales indgåelse identificeret som et
element og dermed heller ikke anset som en tidsfaktor.
4)
Afklaring af ejerforhold og brugsret til lokaliteterne.
Der har været eksempler på, at
arealerne i dag har brugere, som der skal tages hensyn til, når der ryddes op. Der er eksempler
på, at kommuner ikke umiddelbart har kunnet afklare, om efterladte bygninger mv. har været
overdraget til private efter det amerikanske forsvar har forladt stedet, og om de nu hvor de hen-
ligger efterladt formelt stadig er tildelt private. Der kan i henhold til aftalen ikke påbegyndes
oprydning, hvis ejerskabet og brugsretten ikke er afklaret. Endelig er der eksempler på tidligere
6
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer status på oprydningen af de militære områder i Grønland, som tidligere har været brugt af USA mv.
amerikanske lokaliteter til militær brug, hvor myndigheder eller offentlige institutioner, efter
amerikanernes tilstedeværelse, har overtaget eller opført bygninger mv. som ikke længere er i
brug, og hvor der således er efterladt anlæg, materiel mv., der ikke er amerikanske efterladen-
skaber. I disse tilfælde har styregruppens udgangspunkt været, at bygherren skal forsøge at
indgå aftale med den aktuelt ansvarlige myndighed eller offentlige institution, så deres efter-
ladte bygninger og materiel samtidig opryddes og bortskaffes af styregruppens bygherrer, mod
at pågældende betaler for egen andel. Oprydning af tidligere amerikansk materiel foretages ikke,
før en sådan aftale er forsøgt indgået. Hvis aftalen ikke kan indgås, kan styregruppen alene god-
kende bygherrernes oprydning af det materiel og de efterladenskaber, som er omfattet af aftalen
om tidligere amerikansk militær tilstedeværelse.
5)
Covid-situationen i 2020 og 2021
har bidraget til forsinkelse af besigtigelser, dog i relativt
beskedent omfang.
6)
Vejret, herunder tidlig is (i fjorden)
har ad flere omgange forhindret afhentning per skib
af færdigopryddet materiel på Østkysten, Ittoqqortoormiit (Hvalrosbugten).
Styregruppen vurderer samlet set,
at grundig inddragelse af grønlandske myndigheder og interes-
senter er helt afgørende for gode løsninger ift. de enkelte lokaliteter.
Grundig inddragelse og afkla-
ring må således også fremadrettet være fremgangsmåden.
En af de centrale forudsætninger
for denne tilgang er, at det efterladte amerikanske materiel og affald har befundet sig, hvor det er (ge-
nerelt på afsondrede lokaliteter),
siden 1940, 1950’erne eller evt. 60erne. Det vurderes ikke at fordre
akut indgriben med hastige miljøundersøgelser eller afværgeforanstaltninger. Styregruppen finder sam-
tidig, at den grundige inddragelse af myndigheder og interessenter har været væsentlig for at sikre, at
der ikke er foretaget oprydning eller andre tiltag på lokaliteterne, som grønlandske myndigheder ikke
har billiget eller fundet grundlag for.
På baggrund af ovenstående faktorer har styregruppen og bygherrerne
opnået betydelig læring, li-
gesom visse generelle og specifikke forhold er afklaret, så erfaringerne fremadrettet kan
danne grundlag for en mere effektiv udmøntning af aftalen.
Det er dog fortsat styregruppens
forventning, at flere af de identificerede faktorer også fremadrettet vil medvirke til, at der bliver tale om
langstrakte implementeringsopgaver. Det er derfor vigtigt, at arbejdet prioriteres af de myndigheder,
der skal give de nødvendige tilladelser samt styregruppens medlemmer, som skal være med til at træffe
beslutning om fremgangsmåden, som benyttes til at gennemføre de enkelte projekter.
7
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer status på oprydningen af de militære områder i Grønland, som tidligere har været brugt af USA mv.
4. Udmøntning efter 2023
Afslutning ift. de 17 lokaliteter på den foreløbige besigtigelsesliste
Udmøntning af den politiske aftale efter 2023 kan fortsætte ved anvendelse af restmidlerne, der er vi-
dereført på finansloven for 2024.
På baggrund af erfaringerne hidtil finder styregruppen, at det ikke er muligt at give et kvalificeret estimat
for, hvad det vil koste at afslutte behandlingen af de 17 aktuelt omfattede lokaliteter, idet der fortsat
udestår besigtigelser, projektering mv. I forhold til hvad de samlede udgifter til aftalens udmøntning
kan løbe op i, er der desuden grund til at påpege, at det ikke kan udelukkes, at der vil blive tilføjet yder-
ligere lokaliteter, ud over de aktuelle 17.
Planlægningen af en del af de resterende indsatser afventer den aktuelle reorganisering af kommunernes
deltagelse i udmøntningen, som er nævnt indledningsvis. Styregruppen vil i 2024 færdiggøre en samlet
oversigt over tidsplaner for de 17 lokaliteter. Herunder vil oversigten indeholde planlagte tidspunkter
for, hvornår afslutningsnotater forventes at kunne blive forelagt styregruppen. I det fortsatte arbejde vil
styregruppen bestræbe sig på at følge principperne i den politiske aftale om, at prioritering og oprydning
skal ske på en måde, der sikrer mest hensigtsmæssig og omkostningseffektiv oprydning på hver enkelt
lokalitet. Styregruppen vil således i forbindelse med sine beslutninger nøjere overveje, om de relevante
oprydningsaktiviteters ressourceforbrug og påvirkning af naturen må formodes at være hensigtsmæssig
set i forhold til de effekter, der vil kunne opnås ved oprydningen.
Styregruppens stillingtagen til lokaliteter, som ikke har været en del af besigtigelseslisten hidtil.
Der er i styregruppen rejst spørgsmål om, hvorvidt der i områderne omkring de civile lufthavne Narsar-
suaq og Kangerlussuaq findes tidligere amerikanske militære lokaliteter (stationer, depoter mv.), hvor
amerikansk efterladt materiel og affald stadig forefindes, og som ikke er dækket af andre aftaler.
Dertil kommer yderligere lokaliteter, der oprindeligt blev etableret af amerikanerne på afsondrede ste-
der, og hvor det ikke er lykkedes styregruppen at få indikationer på, om de i dag rummer tilgængeligt
materiel eller affald. Der er tale om følgende lokaliteter: Narsaq point i Sydgrønland; to lokaliteter nær
Flådestation Grønnedal og Ivittut minen i Vestgrønland; tre sites på indlandsisen, der tidligere har været
tilknyttet Pituffik Space Base (Ice Cap Site One & Two samt testlokaliteten Camp Fistclench).
Det er vurderingen, at yderligere afklaring vedr. ovennævnte lokaliteter må ske via dialog med relevante
myndigheder eller institutioner, som måtte have viden om forholdene på disse lokaliteter i dag.
Hvad angår to nordøstgrønlandske lokaliteter (Ella Ø og Eskimonæs), som ligger i Nationalparken, er
udgangspunktet, at da disse er fredede, og derfor som udgangspunkt ikke kan tilgås i oprydningsøjemed,
bør man ikke foretage sig mere i relation til disse lokaliteter i regi af denne politiske aftale.
8
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer status på oprydningen af de militære områder i Grønland, som tidligere har været brugt af USA mv.
5. Anbefaling
Styregruppens opdrag er at udmønte den politiske aftale.
Styregruppen finder, at der fortsat er
en række lokaliteter der, jf. evalueringen og bilaget, enten bør færdigopryddes eller be-
sigtiges og i relevant omfang opryddes.
Styregruppens anbefaling er, at den økonomiske ramme for den politiske aftales udmøntning for perio-
den efter 2023 bør bestå af restbevillingen (dvs. restmidler af den bevilling der blev givet ved Aktstykke
til formålet i 2018). Hvis det måtte vise sig ikke at være tilstrækkeligt til at dække omkostningerne i
forbindelse med aktuelt udestående projekter, vil bevillingsspørgsmålet, jf. den politiske aftale, kunne
tages op med de bevilgende myndigheder.
Styregruppen vil fortsat, jf. den politiske aftale, give en skriftlig status årligt til aftaleparterne (juni-sta-
tus). I forbindelse med styregruppen i løbet af 2024 færdiggør planlægningen vedr. de resterende loka-
liteter på besigtigelseslisten, vil styregruppen angive hvilket år den forventer at kunne afslutte udmønt-
ningen af de pågældende opgaver og afrapportere endeligt til aftaleparterne.
9
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer status på oprydningen af de militære områder i Grønland, som tidligere har været brugt af USA mv.
Bilag: Status på fremdrift i oprydningsopgaven efter tidligere amerikansk militær tilste-
deværelse i Grønland 17 lokaliteter.
10
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer status på oprydningen af de militære områder i Grønland, som tidligere har været brugt af USA mv.
3020404_0011.png
Nr.
loka-
litet
Lokalitet/Byg-
herre
Besigtigelse
Oprydning
GNMA
Kom-
mune
Afslut-
ningsnotat
(SG Selv-
styre)
Regi-
strering
1
2
BE2/Ikateq
BW4/Marraq
2018
2018
Sermer-
sooq
Sermer-
sooq
Qeqerta-
lik
Sermer-
sooq
Kujaleq
Kujaleq
Qeqqata
Qeqerta-
lik
Sermer-
sooq
Sermer-
sooq
Sermer-
sooq
Kujalleq
Kujalleq
Sermer-
sooq
Under ud-
arbej-
delse.
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Nipisat Disko
Qutdleq
Gamatron
BW3/Simiutaq
BW9/Cruncher
Island
BW5/Aasiaat
BE3/Whalerus
Bay
Cape Cort Ade-
ler
Skjoldun-
gen/Louis Bo-
plads
Artillery Point
Camp Corbett
Atterbery
Dome/
Commanche
Bay
Kape Atholl
Sabine Island
2020
2021
2021
2020
Forventet
2024
12
13
14
2020
2020
15
16
2022
2022
(af
GNMA)
Fredet om-
råde, få ef-
terladen-
skaber,
hvorfor op-
rydning
ikke vil
finde sted
Avan-
naata
Avan-
naata
Forventet
2024
17
Orssuiagssuiaq
Sermer-
sooq
Status pr. udgangen af 2023 for 12 af de 17 lokaliteter, jf. skema ovenfor.
Lok. 1. BE2/Ikateq: oprydningsprojektet fortsætter i 2024
11
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer status på oprydningen af de militære områder i Grønland, som tidligere har været brugt af USA mv.
Der er i 2019 og 2020 gennemført oprydningsaktiviteter og miljøundersøgelser i flere faser på det tidli-
gere flybaseområde Ikateq i Østgrønland. Nationalmuseet kortlagde i 2018 området og udarbejdede en
rapport, som anbefaler at dele af det efterladte materiel forbliver på stedet af kulturbevaringshensyn.
Kommuneqarfiik Sermersooq har med bygherrerådgiverforestået de hidtidige oprydninger og miljøun-
dersøgelser, hvor der er udført miljøundersøgelser og vurderinger for kommunen. Kommunen har i
efteråret 2021 vedtaget et lokalplanstillæg, der beskriver, hvilket materiel mv. der skal forblive på ste-
det i lyset af Nationalmuseets anbefalinger samt borgerdialog. Der er i foråret 2022 udarbejdet en plan
for restoprydning på Ikateq. Kommunens besigtigelse forud for restoprydningen, med deltagelse af in-
teresserede entreprenører var planlagt til at finde sted i sommeren 2023, men den er udsat til forsom-
meren 2024. Dermed arbejdes der fortsat på at kunne igangsætte og evt. færdiggøre oprydningen i ef-
tersommeren/efteråret 2024.
Lok. 2. BW4/Marraq: oprydningsaktiviteter afsluttet i 2022
I 2019 og 2020 er der gennemført oprydningsaktiviteter og miljøscreening i flere faser på den tidligere
nødlandingsbane ved Marraq, syd for Nuuk. Kommuneqarfiik Sermersooq er bygherre og har haft ud-
førende rådgiver på miljøundersøgelser og vurderinger samt derudover haft bygherrerådgiver tilknyt-
tet projektet. Kommuneqarfiik Sermersooq har på baggrund af besigtigelsesrapport fra Grønlands Na-
tionalmuseum og Arkiv (Nationalmuseet) vedr. kulturbevaring ikke fundet anledning til at efterlade
materiel på Marraq. Afslutningsnotatet forventes færdiggjort i 2024, hvori man bl.a. beskriver omfan-
get af de kulbrinter, der afgrænsede steder vil være på lokaliteten fremadrettet, og som vurderes ikke
at udgøre en risiko for miljø og sundhed i forbindelse med arealanvendelsen.
Lok. 3. Nipisat Disko: Afklaring af ejerforhold udestår
Ejendomsstyrelsen er i dialog med Kommune Qeqertalik vedrørende afklaring af ejerforholdene på lo-
kaliteten Nipisat (Loran station), idet det ikke er afklaret, hvorvidt bygninger og brugsret er solgt eller
tildelt privat aktør. Oprydning kan i regi af den politiske aftale kun gennemføres hvis kommunen be-
kræfter, at bygninger, materiel mv. er registreret som offentlig ejendom uden tildeling af brugsret til
ekstern aktør.
Lok 5. Gamatron: Forventes påbegyndt 2024
I nærheden af de tre tætliggende sydgrønlandske lokaliteter i Kujalleq Kommune findes yderligere en
lokalitet,
Gamatron,
som indeholder mængder af gammelt jern (tønder mm.) og affald, som umiddel-
bart vurderes at indebære et oprydningsbehov i henhold tilden politiske aftale. Gammatron blev i slut-
ningen af 2023 overført med Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse som bygherre. Ejendomsstyrelsen
vil iværksætte bearbejdning og planlægning af håndtering af lokaliteten i 2024, herunder under invol-
vering af Nationalmuseet og med forventet besigtigelse ligeledes i 2024.
Lok. 6. BW3/Simiutaq: Indsatsen fortsætter efter 2023
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har i 2020 sammen med rådgiver gennemført besigtigelser
samt indledende miljøscreening (fase 1) på Bluie West 3. I 2021 er der udført supplerende miljøscree-
ning (fase 2). Nationalmuseet deltog i fase 1 besigtigelsen og har i 2021 fremlagt rapport med anbefa-
linger vedr. kulturbevaring. Nationalmuseets anbefaling er, at BW3 frigives til rydning, dog med und-
tagelse af bevaring af en fundamentblok med inskriptioner og med behørige hensyn til nærliggende
oldtidsfund. Kommune Kujalleq skal vurdere, om de vil følge Nationalmuseets anbefalinger og dermed
udstede et lokalplantillæg vedr. forholdene på stedet. Ejendomsstyrelsen er i dialog med Kommune
Kujalleq vedrørende Nationalmuseets anbefalinger.
I maj 2022 er der gennemført udbudsforretning vedr. entreprenørydelser til oprydning af den sydlige
del af Bluie West 3. På baggrund af de indkomne tilbud annullerede Ejendomsstyrelsen dog udbuddet,
idet tilbuddene lå væsentligt højere end budgetestimat for opgaven. Der arbejdes på en ny plan for,
12
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer status på oprydningen af de militære områder i Grønland, som tidligere har været brugt af USA mv.
hvorledes lokaliteten udbydes til oprydning. Arbejdet forventes tidligst udført i 2024-2025, idet der
endvidere udestår endelige afklaringer vedrørende brug af dele af lokaliteten. Lokaliteten er således
efter amerikansk tilstedeværelse delvist overtaget og anvendt af andre og anvendes aktuelt af Selvsty-
rets teleselskab Tusass. De dele, der er overtaget af andre, indgår ikke i oprydningsopgaven, da det
ikke er omfattet af den politiske aftale og således falder uden for den bevillingsmæssige hjemmel (FL §
12.14.05). Det samme gør sig gældende i relation til efterladt materiel og affald, som er placeret på lo-
kaliteten efter amerikanernes tilstedeværelse. Departement for Landbrug, Selvforsyning, Energi og
Miljø har siden januar 2023 været i dialog med Departementet for Boliger og Infrastruktur og Selvsty-
rets Bestyrelsessekretariat i relation til ansvaret for det, der ikke kan identificeres som efterladt af
amerikanerne. Dialogen forventes at fortsætte i 2024. Hvis oprydningsprojekter i regi af den politiske
aftale skal medtage materiel og affald, som er efterladt af andre end amerikanerne, skal der indgås af-
tale om bl.a. betaling for oprydningen med den/de ansvarlige.
Endelig afventer Ejendomsstyrelsen Departement for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljøs stil-
lingtagen til anbefalinger til omfang af og tilgang til oprydning af Bluie West 3, for så vidt angår den
del, der identificeres som tidligere amerikansk. Afhængig af hvornår denne afklaringer foreligger, vur-
deres oprydningsaktiviteter tidligst at kunne igangsættes 2. halvår af 2024.
Lok. 7. BW9/Cruncher Island: Indsatsen fortsætter efter 2023
Ejendomsstyrelsen har i 2021 gennemført besigtigelse og miljøscreening (Fase 1) af Bluie West 9, be-
liggende i Kommune Qeqqata. Afrapportering er under udarbejdelse, hvorfor eventuelt videre arbejde
på lokaliteten således tidligst kan iværksættes i 2024. Nationalmuseet har i efteråret 2021 gennemført
besigtigelse og afrapportering af stedet i henhold til lovgivningen om kulturmindebevaring. National-
museets konklusion er, at de kulturpolitisk set kan frigives til oprydning.
Lok. 8. BW5/Aasiaat: Plan efter 2023: Indsatsen fortsætter efter 2023
Ejendomsstyrelsen har i 2021 gennemført besigtigelse og miljøscreening (Fase 1) af Bluie West 5 (Aa-
siaat radio og vejrmeldestation i byområdet), beliggende i Kommune Qeqertalik. Afrapporteringen er
under udarbejdelse. Nationalmuseet har i efteråret 2021 gennemført besigtigelse og afrapportering af
stedet i henhold til lovgivningen om kulturmindebevaring. Nationalmuseets konklusion er, at det kul-
turpolitisk set kan frigives.
I forbindelse med udførelsen af fase 1 er der fremkommet oplysninger om anden aktørs både senere og
tidligere brug af hele eller dele af lokaliteten. Kun hvis der er bygninger, materiel mv. som offentlig
ejendom uden tildeling af brugsret til ekstern aktør, kan oprydning i regi af den politiske aftale gen-
nemføres. Dette forventes afklaret i 2024. Kommune Qeqertalik er blevet spurgt til ejerforhold, men er
endnu ikke vendt tilbage herpå.
Lok. 9. BE3/Hvalrosbugten Ittoqqortoormiit: Oprydningsaktiviteter afsluttet i 2022
Kommuneqarfik Sermersooq har på opdrag fra styregruppen og efter dialog med Nationalmuseet i
2020-sæsonen afsluttet oprydning af en mindre lokalitet ved Ittoqqortoormiit i Østgrønland (Hvalros-
bugten). Vejrforholdene har i både 2020 og 2021 umuliggjort den planlagte bortskaffelse af det ind-
samlede materiale med skib fra Ittoqqortoormiit. Bortskaffelsen til Nuuk blev gennemført i efteråret
2022. Et udkast til afslutningsnotat for Ittoqqortoormiit (Hvalrosbugten) vil blive udarbejdet efter
samme skabelon som Marraq-afslutningsnotatet, efter sidstnævnte er godkendt af styregruppen.
Lok. 12. Artillery Point: Indsatsen fortsætter efter 2023
Ejendomsstyrelsen har i 2020 gennemført besigtigelser samt indledende miljøscreening (fase 1) sam-
men med rådgiver på Artillery Point. Nationalmuseet deltog i fase 1 besigtigelsen og har i foråret 2021
fremlagt rapport med anbefalinger vedr. kulturbevaring. Nationalmuseets anbefaling er, at den ikke
ryddes for andet end ’løse genstande’. Kommune Kujalleq skal vurdere, om de vil følge Nationalmuse-
ets anbefalinger og dermed udstede et lokalplantillæg vedr. forholdene på stedet. Ejendomsstyrelsen
13
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 82: MFU spm. om, hvordan ministeren vurderer status på oprydningen af de militære områder i Grønland, som tidligere har været brugt af USA mv.
er i dialog med Kommune Kujalleq vedrørende Nationalmuseets anbefalinger. Oprydningsarbejdet
forventes derfor tidligst udført i 2024-2025.
Lok. 13. Camp Corbett: Indsatsen fortsætter efter 2023
FES har i 2020 gennemført besigtigelse samt indledende miljøscreening (fase 1) samt i 2021 udført
supplerende miljøscreening (fase 2) sammen med rådgiver på Camp Corbett. Nationalmuseet deltog i
fase 1 besigtigelserne og har i foråret 2021 fremlagt rapport med anbefalinger vedr. kulturbevaring på
lokaliteten. Nationalmuseets anbefaling er, at lokaliteten frigives til rydning, dog med behørige hensyn
til nærliggende oldtidsfund samt til det aktive fårehold, der er på Camp Corbett. Kommune Kujalleq
skal vurdere, om de vil følge Nationalmuseets anbefalinger. Der pågår dialog med Kommune Kujalleq
vedrørende Nationalmuseets anbefalinger. Oprydningsarbejdet forventes derfor tidligst udført i 2024-
2025.
Lok. 15. Kap Atholl: Indsatsen forventes at fortsætte efter 2023
Ejendomsstyrelsen har i 2022 gennemført besigtigelse og miljøscreening (Fase 1) af Kap Atholl, belig-
gende i Kommune Avannaata. Den i 2021 planlagte besigtigelse og miljøscreening (Fase 1) på lokalite-
ten Kap Atholl måtte grundet COVID-19-restriktioner udskydes til 2022. Nationalmuseet besigtigede
Kap Atholl i efteråret 2021 og fremlagt rapport med anbefalinger vedr. kulturbevaring i på lokaliteten.
Nationalmuseets konklusion er at den kulturpolitisk set kan frigives til oprydning. Eventuelt videre
arbejde på lokaliteterne iværksættes tidligst i 2024.
Lok. 16. Sabine Island: Plan efter 2023
Sagen afsluttes i 2024
Ejendomsstyrelsen har i 2021 fået udarbejdet en miljøhistorisk gennemgang for Sabine Island, belig-
gende i Kommune Avannaata. Nationalmuseet besigtigede Sabine Island i efteråret 2021 og fremlagde
rapport med anbefalinger vedr. kulturbevaring på lokaliteten. Nationalmuseets konklusion er, at den
kulturpolitisk set kan frigives til oprydning. Sabine Island havde en kort driftsperiode fra 1959-60 (få
og ubetydelige efterladenskaber) og er beliggende i et fredet fuglereservat, hvorfor styregruppen har
bedt FES udarbejde udkast til afslutningsnotat for lokaliteten, som forventes at kunne afsluttes uden
yderligere indsats. Afslutningsnotat planlægges forelagt styregruppen, jf. ovenfor, i 2024, når format
herfor er afklaret.
Status for de resterende fem lokaliteter på besigtigelseslisten (lokalitet 4, 10, 11, 14 og
17)
I forhold til den foreløbige besigtigelsesliste med aktuelt 17 lokaliteter er der fem lokaliteter, som alle
ligger på Østkysten i Kommuneqarfik Sermersooq, hvor der endnu ikke er foretaget besigtigelser. De
pågældende lokaliteter er: 4. Qutdleq (Loran station), 10. Cape Cort Adeler (vejrmeldestation), 11.
Skjoldungen/Lois Boplads (vejrmeldestation), 14. Commanche Bay/Atterbury Dome (Redningssta-
tion) og 17. Orssuiagssuiaq (Loran A
NATO station 1960-77, opereret af Kongeriget).
14