Grønlandsudvalget 2024-25
GRU Alm.del
Offentligt
3069302_0001.png
Folketingets Grønlandsudvalg
Dato
17. september 2025
Bilag
Sag
25/35270
Enhed
INTJUR
GRU alm. del – endeligt svar på spørgsmål 132 fra Sascha Faxe stillet
den 27. august 2025 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
I lyset af samarbejdsaftalen mellem Danmark og USA, som Folketinget for nylig gav
sit samtykke til med vedtagelsen af B 173 og L 188, og som begrænser danske
myndigheders mulighed for at udøve jurisdiktion over for til Danmark udsendte
amerikanske militære og civile personer, bedes ministeren redegøre for, om den
dansk-amerikanske aftale om forsvaret af Grønland fra 1951, på tilsvarende vis
begrænser de danske og grønlandske myndigheders muligheder for at udøve
jurisdiktion overfor udsendte amerikanske personer i Grønland, eller om det f.eks.
vil være muligt for danske og grønlandske myndigheder at udvise eller nægte
indrejse til amerikanske civile eller militære personer, der udøver eller som har
udøvet kriminalitet, samfundsundergravende eller samfundsdestabiliserende
virksomhed i Grønland
Svar
Den amerikanske militære tilstedeværelse i Grønland er reguleret af Overenskomst
af 27. april 1951 i henhold til Den Nordatlantiske Traktat mellem Regeringerne i
Kongeriget Danmark og Amerikas Forenede Stater om forsvaret af Grønland
(herefter ”Forsvarsaftalen”) samt en række tillægsaftaler.
Det følger af artikel II i Forsvarsaftalen, at der ved enighed mellem parterne kan
oprettes og/eller drives forsvarsområder i Grønland med amerikansk bistand. Det
fremgår desuden af artikel II, stk. 3, litra b og stk. 4, litra b, at i tilfælde, hvor det
vedtages, at USA har ansvaret for driften af et forsvarsområde, kan USA opføre
anlæg og iværksætte foranstaltninger, som ikke er til hinder for Danmarks
virksomhed i området og dette sker uden indskrænkning i Kongeriget Danmarks
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2, 1448 København K Tlf.: +45 3392 0000 Fax: +45 32 54 05 33
E-mail:
[email protected]
Web: UM.dk
1/2
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om, om den dansk-amerikanske aftale om forsvaret af Grønland fra 1951 begrænser de danske og grønlandske myndigheders muligheder for at udøve jurisdiktion overfor udsendte amerikanske personer i Grønland
suverænitet over området og de kompetente danske myndigheders selvskrevne ret
til at færdes overalt i Grønland.
Forsvarsaftalens bestemmelse vedrørende jurisdiktion er afløst af tilsvarende
bestemmelser i NATO SOFA, jf. artikel 2, stk. 3, i aftale af 6. august 2004 med
Amerikas Forenede Stater om ændring og supplering af overenskomst af 27. april
1951 om forsvaret af Grønland (herefter ”Igaliku-aftalen”).
Spørgsmål om jurisdiktion er således reguleret af NATO SOFA herunder artikel VII.
Det følger bl.a. af artikel VII, stk. 1, litra b, at rigsmyndighederne som udgangspunkt
har jurisdiktion for lovovertrædelser begået i Grønland af amerikanske styrker samt
deres pårørende, som er strafbare efter grønlandsk ret. Tilsvarende følger det af
artikel VII, stk. 2. litra b, at rigsmyndighederne har jurisdiktion for lovovertrædelser,
herunder lovovertrædelser vedrørende statens sikkerhed. Det fremgår af artikel VII,
stk. 2, litra c, nr. i-ii, at lovovertrædelser vedrørende statens sikkerhed omfatter
forræderi mod staten, sabotage, spionage eller lovovertrædelser forbundet med
statshemmeligheder og forsvar. Derudover følger det af artikel VII, stk. 3, litra a, nr.
i-ii, at hvis medlemmer af de amerikanske styrker begår lovovertrædelser i Grønland,
der er strafbare efter både grønlandsk og amerikansk ret, vil USA fortrinsvist have
jurisdiktion, når lovovertrædelsen er begået i Grønland som led i tjenesten eller mod
medlemmer af de amerikanske styrker, deres pårørende, amerikansk ejendom eller
sikkerhed. Rigsmyndighederne vil som udgangspunkt have fortrinsret i alle andre
tilfælde, jf. artikel VII, stk. 3, litra b.
Derudover fremgår det af Igaliku-aftalens artikel 2, stk. 4, at bestemmelserne i
Forsvarsaftalens artikel IX skal finde anvendelse mellem Parterne som en
supplerende aftale til NATO. Det følger af Forsvarsaftalens artikel XI, at dansk eller
grønlandsk lovgivning ikke skal være til hinder for indrejser i eller udrejser af
forsvarsområder i Grønland. Denne bestemmelse skal ses i sammenhæng med NATO
SOFA artikel III, stk. 5, som giver mulighed for at udvise amerikanske styrker fra
Grønland.
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen
2/2