Grønlandsudvalget 2024-25
GRU Alm.del
Offentligt
3070180_0001.png
Folketingets Grønlandsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 4649
Doknr.
39678497
Dato
22-09-2025
Folketingets Grønlandsudvalg har d. 26. august 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 127 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Spørgsmål nr. 127:
”At få tvangsfjernet sit barn ved fødsel er en af de mest indgribende
foranstaltninger. Det kan være en traumatisk oplevelse for forældrene og ofte
efterlades de uden terapeutisk hjælp. Vil ministeren sikre krisehjælp i form af
en række psykologsamtaler til forældrene ved tvangsanbringelser af nyfødte?”
Svar:
En anbringelse uden for hjemmet er uanset omstændighederne et meget
indgribende skridt over for forældrene, og derfor findes der også inden for den
eksisterende lovgivning en række bestemmelser, som netop har til hensigt at
yde støtte til forældrene i forbindelse med en anbringelse uden for hjemmet.
Jeg vil også gøre opmærksom på, at støtte til forældrene også indgik som del
af de indsatser, der blev styrket i forbindelse med aftalen om Børnene Først fra
2021.
Efter barnets lov § 75 skal kommunen træffe afgørelse om at tilbyde en
støtteperson til forældrene i forbindelse med en anbringelse uden for hjemmet.
Det er bl.a. støttepersonens opgave at lytte til og støtte forældrene. Hertil kan
en støtteperson til forældrene være med til at dække de behov, som
forældrene har under barnets anbringelse og også være med til at styrke
samarbejdet mellem forældrene, kommunen og anbringelsesstedet. Det er
forældremyndighedsindehaverens opholdskommune, der skal bevilge
støttepersonen og dække udgifterne, der er forbundet dermed.
Herudover skal kommunen efter barnets lov § 76 træffe afgørelse om, hvorvidt
forældrene har behov for anden støtte under barnets anbringelse uden for
hjemmet, og i givet fald hvad støtten skal bestå af. Støtten skal så vidt muligt
medvirke til at løse de problemer, som har været årsag til anbringelsen, med
henblik på at støtte forældrene i at varetage omsorgen for barnet ved en
eventuel hjemgivelse eller i samvær med barnet eller den unge under
anbringelsen.
Det blev med ikrafttrædelsen af barnets lov desuden obligatorisk for
kommunerne at udarbejde en forældrehandleplan i forbindelse med en
anbringelse. Når kommunalbestyrelsen iværksætter støtte efter ovenfornævnte
§§ 75 eller 76, skal kommunalbestyrelsen således udarbejde en særskilt plan
1
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 127: Spm., om ministeren vil sikre krisehjælp i form af en række psykologsamtaler til forældrene ved tvangsanbringelser af nyfødte
3070180_0002.png
for støtten til forældrene. Det gælder endvidere, at kommunen skal udarbejde
en forældrehandleplan, uanset om forældrene har afvist tilbud om støtte efter
§§ 75 eller 76, når der er tale om en indstilling om anbringelse uden samtykke,
der har søskende under 18 år i husstanden, og hvor anbringelsen er begrundet
i omsorgssvigt eller andre alvorlige sociale forhold hos forældrene. Kommunen
kan dog undlade at fastsætte en forældrehandleplan, hvis det er åbenlyst, at
det er unødigt, men så skal det begrundes og fremgå af sagen.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere beslutte, at kravet om en særskilt
forældrehandleplan for støtte til forældrene, kan fraviges, og at forældrene i
stedet tilbydes en helhedsorienteret plan for en forælder eller begge forældre,
når der er tale om forældre med komplekse og sammensatte problemer, hvor
der kan eller skal udarbejdes flere planer for indsatserne for forældrene, og
hvor der er et koordinationsbehov forbundet hermed. Forældrene skal give
samtykke til, at den særskilte plan erstattes af en helhedsorienteret plan.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2