Grønlandsudvalget 2024-25
GRU Alm.del
Offentligt
3067677_0001.png
Folketingets Grønlandsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 4598
Doknr.
39668788
Dato
15-09-2025
Folketingets Grønlandsudvalg har d. 21. august 2025stillet følgende spørgsmål
nr. 119 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Spørgsmål nr. 119:
”Ifølge barnets lov kan der ske tvangsfjernelse ved fødsel og altså før en
forælder har haft mulighed for at bevise sine forældreevner. Hvad er ministeren
holdning til rimelighed heraf, og ville det ikke være mere rimeligt at vurdere
reelle forældreevner, og herunder hjælpe og vejlede?”
Svar:
Jeg vil først slå fast, at en afgørelse om anbringelse uden samtykke før fødslen
er et meget indgribende skridt, der kun bør iværksættes i helt særlige tilfælde,
hvor tungtvejende grunde taler for det.
Derfor fremgår det også af barnets lov § 49, stk. 1, at en sådan afgørelse om
anbringelse af et ufødt barn umiddelbart efter fødslen uden samtykke fra de
kommende forældre kun kan træffes, når der er en åbenbar risiko for, at det
ufødte barns sundhed eller udvikling vil lide alvorlige skade i tiden efter fødslen
på grund af de kommende forældres manglende evner eller ressourcer til at
tilbyde tilstrækkelig omsorg for eller behandling af barnet. Det fremgår
endvidere af stk. 2, at en sådan afgørelse kun kan træffes, når der er
begrundet formodning om, at problemerne ikke kan løses inden barnets fødsel
eller ved barnets kommende ophold i hjemmet.
Det fremgår udtrykkeligt af ministeriets vejledning om anbringelse
(delvejledning 4 af 6 til barnets lov), at de grundlæggende betingelser for at
anbringe et kommende barn umiddelbart efter fødslen efter § 49 i barnets lov
vil være de samme, som når en afgørelse om anbringelse uden samtykke
træffes efter fødslen. Efter § 47 i barnets lov skal der dog tages højde for, at
afgørelsen træffes inden fødslen. Således skal der tages højde for, at der er
tale om en meget indgribende afgørelse, der træffes på et ikke fuldstændigt
oplyst grundlag, da der i sagens natur hverken foreligger oplysninger om
barnet eller om forholdet mellem barnet og forældrene. Dette gælder ikke
mindst ved førstegangsforældre.
Det indebærer, at der stilles meget store krav til grundlaget for afgørelsen.
Dette er også fastslået i Ankestyrelsens principmeddelelse 10-24 af 28. juni
2025. I principmeddelelsen slås det også fast, at kommunen altid skal overveje
alternative og mindre indgribende støttende indsatser, inden der bliver truffet
afgørelse om, at et ufødt barn anbringes umiddelbart efter fødslen, og at disse
1
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm., om tvangsfjernelse ved fødsel før en forælder har haft mulighed for at bevise sine forældreevner
3067677_0002.png
overvejelser derfor også skal fremgå af indstillingen fra kommunen til børne- og
ungeudvalget.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2