Grønlandsudvalget 2024-25
GRU Alm.del
Offentligt
3067682_0001.png
Folketingets Grønlandsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 4598
Doknr.
39668788
Dato
15-09-2025
Folketingets Grønlandsudvalg har d. 21. august 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 117 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Spørgsmål nr. 117:
”Vil ministeren oplyse, hvilke konsekvenser det har, hvis en kommune ikke
inddrager den særlige enhed med ekspertise i sproglige og kulturelle forhold i
anbringelsessager med grønlandske familier, herunder muligheden for
erstatning, hvis der sker tvangsfjernelse uden VISO-enhedens vurdering?”
Svar:
Jeg vil først og fremmest gøre opmærksom på, at en afgørelse om anbringelse
uden for hjemmet uden samtykke truffet af kommunens børne- og ungeudvalg
kan påklages til Ankestyrelsen inden for 4 uger efter meddelelse om
afgørelsen.
Det er Ankestyrelsen, der er administrativ klageinstans i disse sager. Jeg har
derfor indhentet bidrag fra Ankestyrelsen, som oplyser:
”Ankestyrelsen
foretager en fuld prøvelse af børne- og ungeudvalgets
afgørelse
Ved behandlingen af en klage over en afgørelse truffet af et børne- og
ungeudvalg foretager Ankestyrelsen en fuld prøvelse af udvalgets afgørelse, jf.
retssikkerhedslovens § 69, stk. 2.
En fuld prøvelse indebærer overordnet set, at styrelsen for det første påser, om
børne- og ungeudvalget har overholdt de retlige rammer for den afgørelse, der
er truffet, herunder om sagen er tilstrækkeligt oplyst, og om de faktiske
omstændigheder, som en afgørelse bygger på, er korrekte. Derudover
indebærer en fuld prøvelse, at Ankestyrelsen tager stilling til, om styrelsen er
enig i det konkrete skøn, der udøvet – det vil i disse sager betyde, at styrelsen
tager konkret stilling til, hvad der er til barnets bedste.
Klager over et børne- og ungeudvalgs afgørelser behandles på et møde i
Ankestyrelsen, hvor to jurister fra Ankestyrelsen og to beskikkede medlemmer
afgør sagen. Desuden deltager en børnesagkyndig psykolog eller psykiater,
som rådgiver og vejleder på mødet.
1
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, hvilke konsekvenser det har, hvis en kommune ikke inddrager den særlige enhed med ekspertise i sproglige og kulturelle forhold i anbringelsessager med grønlandske familier
3067682_0002.png
Ligesom i børne- og ungeudvalget har børn og unge fra 10 år og forældre
(forældremyndighedsindehavere) ret til advokatbistand, og de har ret til at se
alle sagens akter og til at møde i og udtale sig for Ankestyrelsen, inden der
træffes afgørelse.
Hvis Ankestyrelsen vurderer, at børne- og ungeudvalget eller kommunen har
begået fejl i forbindelse med behandlingen af en sag, foretager styrelsen en
konkret væsentlighedsvurdering af fejlens eller manglens betydning for den
konkrete sag, herunder om fejlen har påvirket afgørelsens rigtighed. Styrelsen
vil rette op og reparere på sådanne fejl, hvis der er mulighed for det.
Oplysningsgrundlag
Det er Ankestyrelsens ansvar, at en sag er tilstrækkeligt oplyst, inden der
træffes afgørelse, jf. retssikkerhedslovens § 10. Som udgangspunkt træffer
Ankestyrelsen afgørelse på baggrund af de oplysninger, kommunen har sendt,
men hvis styrelsen vurderer, at sagen ikke er tilstrækkelig oplyst, eller at der
mangler aktuelle oplysninger, kan styrelsen indhente oplysninger fra
kommunen. Det kan eksempelvis dreje sig om en aktuel status fra skole eller
anbringelsessted, nye samværsbeskrivelser eller referat fra samtaler med
forældre eller et barn eller en ung.
Ankestyrelsen behandler sagerne ud fra en konkret helhedsvurdering, og
styrelsen træffer med udgangspunkt i sagens oplysninger den afgørelse, som
styrelsen, inden for lovens rammer, vurderer, er til barnets bedste.
Domstolsprøvelse
Sagens parter kan efter barnets lov § 147 indbringe Ankestyrelsens afgørelse
for domstolene. Parten eller dennes advokat skal da kontakte Ankestyrelsen
inden for fire uger efter modtagelse af afgørelsen.
I byretten afgøres sagen af en dommer og to børnesagkyndige, og domstolene
foretager deres egen vurdering af sagens samlede oplysninger.
I perioden 1. januar 2022 - 31. august 2025 er 3.947 af Ankestyrelsens sager
om indsatser uden samtykke prøvet ved domstolene, og medholdsprocenten er
96 pct.”
Jeg kan yderligere oplyse, at lov nr. 408 om ændring af barnets lov (Oprettelse
af en særlig enhed med ekspertise i grønlandske sproglige og kulturelle
forhold) ikke ændrer på de gældende regler og muligheder for at rejse krav om
godtgørelse eller erstatning, herunder i tilfælde hvor det vurderes, at der har
været foretaget fejlvurderinger i forbindelse med en afgørelse om anbringelse
uden for hjemmet.
Den ansvarlige kommune vil således i overensstemmelse med gældende
regler i første omgang selv skulle tage stilling til et krav om godtgørelse eller
erstatning. Spørgsmålet om, hvorvidt en familie har krav på erstatning eller
godtgørelse kan i øvrigt indbringes for domstolene ved en civil retssag. I den
forbindelse vil borgeren efter omstændighederne have mulighed for at få fri
proces til retssagen efter reglerne i retsplejeloven herom.
2
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, hvilke konsekvenser det har, hvis en kommune ikke inddrager den særlige enhed med ekspertise i sproglige og kulturelle forhold i anbringelsessager med grønlandske familier
3067682_0003.png
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
3