Grønlandsudvalget 2024-25
GRU Alm.del
Offentligt
3069409_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. september 2025
Nordatlantkontoret
Laura Friestrup-Jensen
2025-09861
3820445
Besvarelse af spørgsmål nr. 114 (Alm. del) fra Folketingets Grønlands-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 114 (Alm. del), som Folketin-
gets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. august 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz (IA).
Peter Hummelgaard
/
Niels Dam Dengsøe Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om, hvilke konkrete initiativer der påtænkes iværksat for at bekæmpe organiserede kriminalitet i Grønland
Spørgsmål nr. 114 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Ministeren har i en artikel i Berlingske udtalt, at den organise-
rede kriminalitet i Grønland er stigende med stærk involvering
fra danske rocker- og bandegrupperinger. Det er en bekymrende
udvikling, som bekræftes af, at en person for nyligt blev dømt
for at forsøge at smugle over 7 mio. kr. ud af Grønland. Vil mi-
nisteren redegøre nærmere for rocker- og bandegrupperingers
indtog i Grønland og oplyse, hvilke konkrete initiativer der på-
tænkes iværksat for at bekæmpe dette? Der henvises til artiklen
”Udfordringerne står i kø: Politiet og PET investerer massivt i
Grønland” bragt i Berlingske den 19. august 2025.”
Svar
:
Bekæmpelse af organiseret kriminalitet er en helt central prioritet for rege-
ringen. Banderne er ødelæggende for vores samfund, og det er helt afgø-
rende, at der slås hårdt ned på dem, og at de hårdkogte bandekriminelle kom-
mer væk fra gaden. Det gælder, uanset om banderne huserer i Danmark, på
Færøerne eller i Grønland.
Jeg er derfor også glad for, at Inatsisartut forventes på efterårssamlingen i
år at behandle et lovforslag, som har til formål at forhøje kriminallovens
maksimum for tidsbestemt anstaltsanbringelse fra 10 år til 16 år. Dette skal
give mulighed for, at domstolene i de alvorligste tilfælde af navnlig person-
farlige forbrydelser, men efter omstændighederne også sager om f.eks. grov
narkokriminalitet, kan differentiere yderligere i udmålingen af en tidsbe-
stemt anstaltsanbringelse, end domstolene finder grundlag for i dag. Jeg for-
venter at fremsætte lovforslaget for Folketinget i november med henblik på
ikrafttrædelse den 1. januar 2026, hvis Inatsisartut forinden har tilsluttet sig
lovforslaget.
Hertil kommer, at regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier før
sommer indgik
Aftale om strafreform og kriminalforsorgens økonomi 2026-
2030,
som bl.a. indebærer en væsentlig styrkelse af Kriminalforsorgen i
Grønland. Konkret indgår det i aftalen, at der vil blive etableret ca. 70 an-
staltspladser til håndtering af de kapacitetsudfordringer, som Kriminal-
forsorgen i Grønland står overfor aktuelt og på længere sigt. Kapacitetsfor-
øgelsen vil – ud over håndtering af det forventede stigende belæg – give et
overskud til at kunne rumme det øgede behov for pladser, som lovændringen
om forhøjelse af foranstaltningsniveauet vil indebære, samt til nedbringelse
af ventelisten.
Side 2/3
GRU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om, hvilke konkrete initiativer der påtænkes iværksat for at bekæmpe organiserede kriminalitet i Grønland
Herudover er Rigspolitiet i samarbejde med Grønlands Politi og ud fra kri-
minalitetsbilledet i Grønland ved at afdække, i hvilket omfang det vil være
relevant at implementere visse initiativer fra bandepakke I-IV og bandeini-
tiativerne fra august 2017 i Grønland med henblik på bekæmpelse af rocker-
og banderelateret kriminalitet i Grønland. For så vidt angår spørgsmålet om
rocker- og bandegrupperingers tilstedeværelse i Grønland henvises til det
vedlagte fortrolige bilag.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at National Enhed for Særlig Kriminalitet
(NSK) ved lov nr. 1781 af 28. december 2023 fik kompetence til at udføre
opgaver i Grønland. Formålet hermed var at sikre, at der også i Grønland
sker en effektiv behandling af de helt særlige sager, som hører under enhe-
den, og at det grønlandske samfund betjenes på samme niveau som i Dan-
mark, hvad angår efterforskning og kriminalretlig forfølgning af de sagsty-
per, som hører under NSK. Det indebærer, at NSK varetager efterforsknin-
gen og den kriminalretlige forfølgning af forbrydelser ved retterne i Grøn-
land i bl.a. sager, hvor der er grund til at antage, at overtrædelsen er et led i
organiseret kriminalitet
Afslutningsvis bemærkes, at regeringen har lagt op til at styrke justitsområ-
det i Grønland generelt med mere end 850 mio. kr. over perioden 2026-2030
gennem en række initiativer. Regeringen foreslår bl.a. i lyset af den gene-
relle kriminalitetsudvikling at tilføre ca. 40 årsværk til Grønlands Politi frem
mod 2030, herunder til varetagelse af en mere kompleks opgaveportefølje.
Side 3/3