Granskningsudvalget 2024-25
GRA Alm.del
Offentligt
3079587_0001.png
Tale
29. september 2025
Samrådsspørgsmål I
Vil ministrene redegøre udførligt for forløbet, herunder forhandlingerne mellem
Forsvarsministeriet og Finansministeriet omkring årsskiftet 2022-23, som
resulterede i formuleringen af og fremsendelsen af aktstykker til Folketingets
Finansudvalg om anskaffelse af ildstøttesystemer hos Elbit?
Tak for ordet.
Lad mig starte med en mindre afklaring. I spørgsmålet henvises til en
”forhandling”
mellem Forsvarsministeriet og Finansministeriet, som
resulterede i formuleringen og fremsendelsen af aktstykkerne, vi taler
om i dag.
Der var ikke tale om en forhandling mellem de to ministerier. Der var
tale om en faglig dialog mellem Forsvarsministeriet og
Finansministeriet, som er et udtryk for den helt almindelige
arbejdsdeling mellem ministerier i behandlingen af aktstykker forud
for oversendelsen af aktstykker til Finansudvalget.
Jeg vil nu sætte lidt yderligere ord på Finansministeriets faglige rolle i
aktstykkeprocessen generelt. Og så vil jeg komme ind på processen
for de konkrete aktstykker, vi taler om i dag.
***
Det er sådan, at aktstykker skal forelægges Finansministeriet, inden de
sendes til Finansudvalget, og som det altovervejende udgangspunkt
skal Finansministeriets tilslutning foreligge forud for aktstykkers
oversendelse til Finansudvalget.
Formålet er blandt andet at sikre, at aktstykkerne gennemføres inden
for de gældende budget- og bevillingsregler, herunder
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
GRA, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om talepapir fra samrådet den 29. september 2025.
Side 2 af 3
budgetvejledningen, samt at aktstykkerne følger forskrifterne for den
tekniske opbygning.
Det er de enkelte ressortministerier, der står inde for beskrivelsen af
sagsforholdene i aktstykker. Det er således ressortministerierne, der
har ansvaret for sagsoplysningerne i aktstykker, mens
Finansministeriets opgave er at bistå ressortministerierne.
***
Jeg blev ikke forelagt de to aktstykker, men Finansministeriet har
oplyst mig, at Finansministeriet bistod Forsvarsministeriet med
udarbejdelsen af de to aktstykker, og i forbindelse med behandlingen
af aktstykkerne mellem ministerierne blev
ordene ”inden udgangen
januar”
tilføjet.
Dette skal ses i lyset af, at Forsvarsministeriet ønskede de to
aktstykker hastebehandlet uden for de almindelige retningslinjer for
oversendelse af aktstykker til Finansudvalget.
Det følger af Finansudvalgets egen Beretning om Finansudvalgets
arbejdsform mv., at hvor normalfrister for aktstykkebehandling ikke
kan overholdes, skal den vedkommende minister oplyse
Finansudvalget om årsagen til, at aktstykket er hastende.
Det er ligeledes vedkommende ministers ansvar at oplyse
Finansudvalget om, hvilke konsekvenser en manglende tiltrædelse før
dette tidspunkt måtte have samt grunden til, at vedkommende
minister ikke på et tidligere tidspunkt har oversendt aktstykket.
Finansministeriet har oplyst mig, at tilføjelsen i det konkrete tilfælde
bliver foreslået af Finansministeriet, da det
som jeg lige har gengivet
- kræver en særlig begrundelse, såfremt aktstykker skal hastebehandles,
og at Finansudvalget oplyses om denne.
At Finansministeriet foreslog tilføjelsen fulgte altså naturligt af
Finansministeriets rolle i at bistå med at overholde form- og
proceskrav.
GRA, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om talepapir fra samrådet den 29. september 2025.
Side 3 af 3
Indholdet i formuleringen
”inden udgangen af januar” baserede sig
oplysninger fra Forsvarsministeriet.
I forbindelse med, at Finansministeriet foreslog at tilføje
præciseringen, bad Finansministeriet derfor også om
Forsvarsministeriets bekræftelse på, at formuleringen var korrekt.
Forsvarsministeriet bekræftede derefter, at tilføjelsen var korrekt.
Samlet set har Finansministeriet oplyst mig om, at processen i forhold
til de to aktstykker har fulgt vanlig praksis.
Uagtet dette er det naturligvis beklageligt, at Folketinget ikke modtog
de korrekte oplysninger.
Tak for ordet.