Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del
Offentligt
3083046_0001.png
Dato:
21. oktober 2025
Sagsnr.: 2025 - 2378
Akt-id.: 24277
Besvarelse af spørgsmål nr. 464 (Alm. del) fra Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 464 (Alm. del), som Fol-
ketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
stillet til ministeren for samfundssikkerhed og beredskab den 23. sep-
tember 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lise Bech (DD).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om det ikke haster mere end før - set i lyset af droneaktiviteten ved Københavns lufthavn - at få udarbejdet et overblik over, hvad der kan betegnes som kritisk infrastruktur
Spørgsmål nr. 464 (Alm. del) fra Folketingets Forsvars-, Samfunds-
sikkerhed- og Beredskabsudvalg:
”Vil ministeren svare på, om ikke det haster mere end før
- set i lyset af droneaktiviteten ved Københavns lufthavn -
at få udarbejdet et overblik over, hvad der kan betegnes
som kritisk infrastruktur og herunder også en plan for sik-
kerheden omkring store infrastruktur-punkter?”
Svar:
1.
Der er et stort behov for at gøre det danske samfund mere robust
i mødet med fremtidens trusler, udfordringer og kriser. Derfor arbej-
des der på tværs af en lang række myndigheder for at styrke og ro-
bustgøre kritisk infrastruktur til det aktuelle, alvorlige trusselsbillede,
som vi står over for. Trusselsbilledet understreges også af den sene-
ste tids hændelser, herunder i Danmark.
2.
Ansvaret for beskyttelse af kritisk infrastruktur i Danmark er base-
ret på sektoransvarsprincippet, jf. beredskabslovens § 24, hvorefter
de enkelte ministre inden for hver deres område skal planlægge for
opretholdelse og videreførelse af samfundets funktioner i tilfælde af
større ulykker og katastrofer, herunder udarbejde beredskabsplaner.
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har i den forbin-
delse en koordinerende og tværgående rolle.
3.
Ministeriet har det overordnede ansvar for implementeringen af
CER-direktivet i dansk ret, som stiller nye og skærpede krav til den
fysiske sikkerhed hos identificerede, kritiske enheder. CER-direktivet
er bl.a. implementeret i dansk ret ved lov nr. 433 af 6. maj 2025 om
kritiske enheders modstandsdygtighed (CER-loven). CER-loven stil-
ler bl.a. krav til kritiske enheder om implementering af passende, for-
holdsmæssige modstandsdygtighedsforanstaltninger, herunder om
at sikre ”tilstrækkelig fysisk beskyttelse af enhedens lokaler og kriti-
ske infrastruktur under behørig hensyntagen til f.eks. hegn, barrierer,
værktøjer og rutiner til overvågning af perimetre, detektionsudstyr og
adgangskontrol”, jf. lovens § 6, stk. 1, nr. 2.
Side 2/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 464: Spm. om det ikke haster mere end før - set i lyset af droneaktiviteten ved Københavns lufthavn - at få udarbejdet et overblik over, hvad der kan betegnes som kritisk infrastruktur
Implementeringen af direktivet tager udgangspunkt i sektoransvars-
princippet, således at de enkelte ressortministerier bevarer deres an-
svar for sikring af modstandsdygtighed og tilsyn inden for deres re-
spektive sektorer. Bl.a. derfor er det de sektoransvarlige myndighe-
der, der skal træffe afgørelse om identifikation af kritiske enheder in-
den for hver deres respektive sektorer. I den forbindelse har Ministe-
riet for Samfundssikkerhed og Beredskab en tværgående, koordine-
rende rolle og har til opgave at facilitere et tæt samarbejde mellem
de ressortansvarlige myndigheder. De kritiske enheder skal være
identificeret senest den 17. juli 2026 efter direktivet, men der arbej-
des aktivt på mulighederne for at komme i mål før dette.
4.
For så vidt angår ministeriets tværgående rolle vedrørende sektor-
myndighedernes arbejde med robustgørelse og beredskabsplanlæg-
ning henvises der i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 328 (Alm.
del) fra Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget af
24. juni 2025.
Side 3/3