Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2024-25
FOU Alm.del
Offentligt
3056898_0001.png
Dato:
19. august 2025
Sagsnr.: 2025-1695
Akt-id.: 12139
Besvarelse af spørgsmål nr. 364 (Alm. del) fra Forsvars-, Sam-
fundssikkerheds- og Beredskabsudvalget
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 364 (Alm. del), som Fol-
ketingets Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalg har
stillet til ministeren for samfundssikkerhed og beredskab den 24. juni
2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lise Bech (DD).
Torsten Schack Pedersen
Side 1/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om, hvorledes Beredskabsstyrelsens bemanding, materielanskaffelse og investeringer tager udgangspunkt i konkrete, dokumenterede risici, sammenhæng til det kommunale beredskabs dimensionering
Spørgsmål nr. 364 (Alm. del) fra Folketingets Forsvars-, Samfunds-
sikkerheds- og Beredskabsudvalg:
”Kan ministeren redegøre for, hvorledes Beredskabssty-
relsens bemanding, materielanskaffelse og investeringer
tager udgangspunkt i konkrete, dokumenterede risici,
sammenhæng til det kommunale beredskabs dimensione-
ring, og hvem der godkender Beredskabsstyrelsens inve-
steringer.”
Svar:
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab har til brug for be-
svarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Beredskabssty-
relsen, der har oplyst følgende:
”Dimensioneringen af Beredskabsstyrelsens kapaciteter
foregår løbende på baggrund af bl.a. data vedrørende an-
vendelseshyppighed, erfaringsopsamlinger, udviklingen i
risikobilledet og som en del af politiske aftaler m.v.
Beredskabsstyrelsen skal således supplere og komple-
mentere de kommunale redningsberedskabers kapacite-
ter. Beredskabsstyrelsen dimensioneres således til at
kunne agere som en national, mobil indsatsstyrke, som
også skal kunne indsættes til at imødegå nationale risici,
som f.eks. indsatser i forbindelse med sygdomsrelaterede
opgaver, klimarelaterede opgaver, maritime hændelser og
sikkerhedspolitiske krise- og krigssituationer. Endvidere
skal Beredskabsstyrelsen kunne indsættes mod katastro-
fer i udlandet, på Færøerne og i Grønland samt kunne va-
retage det nukleare og kemiske beredskab.
Beredskabsstyrelsen dimensioneres desuden til at kunne
uddanne værnepligtige, som skal indgå i det operative be-
redskab og senere Beredskabsstyrelsens Operative Per-
sonelpulje (BOP). Dette er en opgave, som forudsætter en
vis ensartethed i forhold til det materiel og de køretøjer,
som anskaffes, fordi de værnepligtige skal uddannes til
betjening af den samme type materiel m.v., så de umid-
delbart kan indgå i den nationale, mobile indsatsstyrke.
Antallet af værnepligtige fastlægges i politiske aftaler.
Der henvises i den forbindelse i øvrigt til, at der som op-
følgning på Forsvarsministeriets rapport ’Analyse af de
Side 2/3
FOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om, hvorledes Beredskabsstyrelsens bemanding, materielanskaffelse og investeringer tager udgangspunkt i konkrete, dokumenterede risici, sammenhæng til det kommunale beredskabs dimensionering
kommunale redningsberedskabers robusthed og dimensi-
onering’ udarbejdet af Implement Consulting Group fra
2019 (Robusthedsundersøgelsen) blev etableret regio-
nale kapacitetsudvalg. De regionale kapacitetsudvalg skal
medvirke til at styrke robustheden af det samlede red-
ningsberedskab i et regionalt perspektiv og består af re-
præsentanter fra de kommunale redningsberedskaber og
Beredskabsstyrelsen. Udvalgene har fokus på at opnå
bedst mulig synergieffekt af det samlede redningsbered-
skab og øvrige relevante kapaciteter i regionen sammen-
holdt med regionale risici i forhold til større, komplekse el-
ler længerevarende hændelser. Disse ovennævnte for-
hold indebærer samlet set, at Beredskabsstyrelsen opera-
tivt dimensioneres kapacitetsorienteret efter en national,
generisk og erfaringsbaseret ”all-hazard approach”, dvs.
at det tilstræbes, at kapaciteterne skal kunne anvendes i
forbindelse med flere typer af risici og hændelser.”
Side 3/3